בית  > הספריה > בדיקות שמישות (Usability Testing)

בדיקות שמישות (Usability Testing)

ברק דנין. עדכון אחרון: 30/11/2010

בדיקות שמישות הן אחד מכלי המחקר החשובים בעיצוב חוויית המשתמש. בבדיקות כאלה מפגישים את המוצר עם משתמשים קיימים או פוטנציאליים (תלוי במטרת הבדיקה ובמוצר), ובודקים איך המשתמשים מתמודדים עם המוצר. המוצר יכול להיות אתר, אפליקציה לסלולר או תוכנה שולחנית (desktop).

בדיקות שמישות יכולות להתבצע בשלבים שונים של הפרוייקט, ולמטרות שונות:

  • לפני תחילת הפרוייקט, כדי לבדוק את המצב הקיים.
  • בזמן הפרוייקט, כשיש שלדי-מסך (Wireframes) ראשונים, אפילו אם הם רק על נייר, כדי לבדוק את העיצוב: האם העיצוב עומד במדדי השמישות שהוגדרו בפרוייקט? האם המשתמשים מצליחים לעבוד איתו בצורה יעילה ומספקת?
  • בהמשך הפרוייקט, כשיש כבר עיצוב גראפי או אפילו אב-טיפוס, שוב כדי לבדוק את העיצוב.
  • בסוף הפרוייקט, כדי לבצע בדיקות לאבטחת איכות המוצר (QA).

בדיקות מעבדה מול בדיקות מרוחקות

בדיקות שמישות יכולות להתבצע באחת משתי דרכים:

  • ב"מעבדה" (usability lab), כלומר בחדר מיוחד שהותאם לכך ברמה כזו או אחרת: מכשירי הקלטה, מראה חד כיוונית וכו'.
  • בצורה מרוחקת (remote testing), כלומר המשתמש יושב בביתו ומשתתף במחקר שמישות.

יש יתרונות וחסרונות לכל אחת מהשיטות האלה – נפרט עליהן כאן בהמשך.

עוד על בדיקות שמישות

על הקלטת מעקב עכבר בעזרת Clicktale, ומעט על בדיקות מעקב עיניים (eye tracking):

על בדיקות מעקב עיניים

איך לבצע בדיקות שמישות? מדריך קצר באנגלית, ב"6 צעדים פשוטים". סקירה נחמדה של התהליך.



תגובות

אין תגובות עדיין.

כתיבת תגובה

לא יוצג בשום מקום

לא חובה

רוצים שהתמונה שלכם תופיע עם התגובה? העלו אותה ל-Gravatar.

שלח