Dogfooding

אמיר דותן. עדכון אחרון: 21/2/2010

הביטוי Eat your own dog food מתאר מצב בו עובדים בחברה משתמשים במוצר שהם עובדים עליו. מעבר לנושא בדיקת איכות המוצר (Quality Assurance), מדובר במצב שמעמת את הצוות עם המוצר מנקודת מבט קריטית של משתמש קצה שתלוי במערכת בכדי לעשות דברים שונים. כל עוד אנו לא משתמשים במוצר ביומיום והאינטראקציה שלנו נוטה להיות מרוחקת וסטרילית. היא מסתכמת בניתוחים קרים של תסריטי שימוש, התעסקות עם אבות טיפוס, קידוד ואנו לא באמת "טועמים" אותו ולכן קל מאוד לא לראות (או להתכחש לעובדה) שלעיתים הטעם מר מאוד ולא ראוי למאכל אדם, או כלב במקרה הזה.

פורסם לראשונה בבלוג "עיצוב שמיש" ב-22.04.09

איסוף מידע
בתיבת הכלים שלנו קיימות מגוון שיטות שנועדו לאפשר לנו להכיר את קהל היעד ולבחון בשלבים שונים כיצד הוא מתמודד עם המוצר והרעיונות שלנו כחלק מתהליך פיתוח מכוון-משתמש (מבחני שימוש, תצפיות, פיתוח אבות טיפוס, סידור כרטיסים, eye tracking, פרסונות, קבוצות מיקוד, יומן משתמשים וכו').

כאנשי מקצוע שכל היום מתמודדים עם מערכות ממוחשבות, מפתחים אותן ושקועים בפרוייקט חודשים אין לנו אפשרות ריאלית לדמיין כיצד אנשים משתמשים במוצר, על אחת כמה וכמה כיצד הם מתמודדים איתו בהתחלה. השיטות שמניתי, לצד אחרות, נועדו לאפשר הצצה חשובה לעולם, לתפיסה ולהבנה של אותם אנשים שיתמודדו עם המערכת ביומיום. ההצצה הזאת יכולה פעמים רבות להפתיע מאוד, לתסכל ולעצבן אך באותה מידה היא גם מעלה רעיונות ופתרונות חדשים על פני השטח כחלק מהתהליך מעגלי של תיקונים ושיפורים. אם קיימות כל השיטות הללו, מדוע לפעמים כדאי לשקול שימוש לאורך זמן במוצר עצמו בתוך החברה?

לטעום את המוצר
שימוש במוצר במצב אמת כמו המשתמש המיועד מעמת אותנו עם הממשק ואנו כבר לא בוחנים או צופים מהצד שמנסים לפרש הערות, פעולות על המסך והבעות פנים. שיטות איסוף מידע כמו מבחן שימוש נמשכות פרק זמן קצר (כמה שעות בדרך כלל) וגם שיטות שנמשכות זמן ארוך יותר כמו יומן משתמשים עדיין מעמידות אותנו במצב בו אנו ניזונים ממקור אחר ולא חווים את המערכת על בשרנו. יש גבול לכמות המידע שניתן לאסוף במעבדה או בשטח וכשאנו משתמשים במערכת על בסיס יומיומי אנו מגלים מצבים חדשים, שילובים שלא צפינו, בעיות שונות ומשונות וכמובן – חווית השימוש. האם זה כיף? נח? מתסכל? מתיש? עונה על הצרכים? הממשק עוזר לנו או מקשה עלינו? גורם לנו להרגיש טוב או רע? אפשר לשאול מישהו אחר, אך החוויה האישית הרבה יותר חזקה ומשפיעה.

הרעיון הוא פשוט – אם אתם לא נהנים להשתמש במוצר לאורך זמן ומתעצבנים מכך שהוא איטי ומסורבל לדוגמא מדוע אתם מצפים שמישהו אחר כן יהיה מוכן לסבול אותו? מהנסיון שלי, הריחוק (המודע ולא מודע) של צוות הפיתוח מהעולם האמיתי של המשתמשים יכול להיות אדיר וישנה גם מידה לא קטנה של התנשאות כלפי אותם משתמשים ש"תמיד נתקעים" ו-"צריכים לקרוא את ה-HELP לפני שהם מקטרים". להכנס לנעליים שלהם ולצעוד בהן מסלול שאינו מסתכם בכמה מטרים יכול לצמצם את המרחק ולגלות לנו שגם אנחנו נתקעים ושגם לנו אין כח או יכולת לקרוא הסברים ב-HELP כל פעם שמשהו משתבש.

לא תמיד אפשר להשתמש במוצר גם אם רוצים
לא תמיד מתאפשר להשתמש במוצר אותו אנו מפתחים מעבר לכמה בדיקות פה ושם בכדי לראות שהכל עובד (פחות או יותר). בכדי להשתמש במוצר על בסיס יומיומי הוא צריך לשרת אותנו. אם מדובר בתוכנה לניהול מסמכים או ממשק אימייל חדשני אז אתם יכולים בקלות יחסית לראות את עצמכם כקהל יעד ריאלי שימצא מה לעשות איתו ביומיום, אך אם מדובר במערכת מקצועית שנועדה לבעלי מקצוע ספציפים (מכשיר מדידה למהנדסים או אמצעי ניווט למטפסי הרים) זה כבר עניין אחר. במקרים כאלו הרבה יותר קשה להטמיע אותה בשיגרת העבודה או החיים שלנו.

כאשר מדובר במערכת שכן עונה על צרכים שלנו ההתמודדות איתה על בסיס יומי לבטח תחשוף בעיות שמישות, באגים ותעלה על פני השטח רעיונות חדשים כאשר נמצא את עצמנו במצבים שונים ("למה אני לא יכול לסמן יותר מפריט אחד כל פעם?", "יהיה נחמד אם המערכת תציע רשימת מוצרים שעשויים להיות רלוונטים לרכישה הנוכחית"). במקרים האלו ההזדהות שכה חיונית עם קהל היעד היא טבעית ואמיתית כי קהל היעד הזה כולל אותנו ואנו לא נדרשים לדמיין ולהעריך אלא פשוט להשתמש.

דקה לפני שאוכלים
גם אם הגעתם למסקנה שאתם קהל היעד של המערכת אותה אתם מפתחים ומחליטים להורות לעובדים להשתמש בה בעצמם צריך עדיין לזכור שיכול מאוד להיות שאתם מייצגים חתך ספציפי של קהל היעד (ככל הנראה זה של משתמשי מחשבים-אינטנט מנוסים מאוד) וכי חווית השימוש שלכם רלוונטית אך לא תמיד היחידה. שימוש במוצר אינו מהווה תחליף אוטומטי לשיטות אחרות כמו מבחני שימוש. אופי הפרוייקט, השלב בפיתוח בו נמצאים וגורמים אחרים יכתיבו את השיטות בהן אפשר וכדאי להשתמש. איני טוען שחייבים תמיד להשתמש במוצר בכדי להבין איך זה להשתמש בו אך זאת בהחלט אפשרות שכדאי לשקול.

בתאבון.



תגובות

אין תגובות עדיין.

כתיבת תגובה

לא יוצג בשום מקום

לא חובה

רוצים שהתמונה שלכם תופיע עם התגובה? העלו אותה ל-Gravatar.

שלח