בית  >  כתבות  > תפריטי ניווט, נכון ובקלות

תפריטי ניווט, נכון ובקלות

אורן שמיר, 25/4/2010. 4 תגובות.

בכתבה הזו אנסה לתת כמה כללי אצבע לאפיון של תפריטי ניווט מוצלחים. תפריטי ניווט הם לא הדרך היחידה לשוטט באתר. למעשה, באתרים רבים הם אפילו לא הדרך העיקרית לעשות זאת. יחד עם זאת הם מהרכיבים החשובים ביותר באתר. התפקיד שלהם הוא להיות הגבעה הכי גבוהה בשטח.

  • אם המשתמש ירגיש מבולבל הוא יטפס על הגבעה, יתבונן סביב ויקבל מושג איך נראה השטח
  • אם הוא הסתובב קצת והלך לאיבוד, הוא תמיד יכול להרים עיניים, למצוא את הגבעה ולהתחיל שוב

במילים אחרות, תפריט הניווט צריך להוות מעין תקציר או תמצית של האתר שלכם, והוא צריך להוות עוגן שניתן תמיד לראותו ולחזור אליו.


CC by Inky Bob

אז מה צריך לעשות כדי ליצור תפריטי ניווט מוצלחים? נתחיל מהסוף. נפרט קודם את הכללים הבסיסיים ואז נדבר על התאוריה שמאחוריהם:

  1. התפריט הוא עוגן. הוא צריך להשאר תמיד באותו מקום ובאותה צורה. אם הוא תפריט נשלף דאגו שהוא יישאר בסביבה עד שהמשתמש יחליט שהוא כבר לא זקוק לו.
  2. תפריט הניווט הראשי צריך להיות קצר. רצוי שיהיו בו שישה עד שבעה פריטים. אם אפשר פחות, מה טוב.
  3. הפריטים הראשיים בתפריט הם "עולמות התוכן" של האתר שלכם, או הקטגוריות הראשיות של כל מה שיש באתר.
  4. סדרו את הפריטים בתפריט לפי סדר החשיבות שלהם.
  5. שמות הפריטים (קטגוריות) צריכים להיות מילה אחת עד שתיים
  6. השתמשו במילים שאתם בטוחים שהמשתמשים יבינו את משמעותן מייד, מבלי לגרד בראש.
  7. הקפידו שהתפריט יבלוט מספיק ולא ילך לאיבוד בעיצוב.
  8. השתמשו בתפריט כדי להזכיר למשתמש היכן הוא נמצא כרגע.
  9. אפשר ליצור שניים או שלושה תפריטי ניווט שונים, אבל חייבים להגדיר את ההיררכיה ביניהם (מי יותר חשוב) ולתת לה ביטוי ברור בעיצוב.
  10. כללים 1-8 חלים גם על תפריטי משנה.

עכשיו נפרט קצת:

  1. התפריט כעוגן: אני מניח שכאשר מדובר בתפריט הראשי זה כבר די מובן מאליו. הבעייה מתחילה בתפריטי המשנה. עדיין די נפוצים אתרים שבהם תפריטי המשנה קופצים מתוך התפריט הראשי במעבר עכבר. לפעמים יש אפילו עוד תפריט שקופץ מתוך התפריט שקפץ… תזוזה אחת לא נכונה וצריך להתחיל מהתחלה.

אם אתם נורא רוצים תפריטים קופצים, עשו אותם גדולים ונוחים. זה אומר שגם התפריט הראשי צריך להיות גדול ונוח. אתם יכולים לגרום להם להשאר, עד שהמשתמש יסגור אותם בעצמו (לחצו על החץ הקטן ליד  Categoriesב- eBay), או לבקש מהם להשאר בסביבה לעוד חצי שנייה גם אם העכבר יצא מהם, כדי להיות בטוחים שזה לא במקרה (כמו באתר של Sony).

ebay 1  תפריטי ניווט, נכון ובקלות

הפריט הראשון בתפריט הראשי הוא "קטגוריות". מה זה אומר? נלחץ על החץ הקטן ונגלה...

ebay 21  תפריטי ניווט, נכון ובקלות

הפתיחה של תפריט המשנה נעשית בלחיצה, וכך גם סגירתו. למשתמש ניתנת תחושת שליטה

היתרון של תפריטים קופצים הוא הקשר הישיר פעולה-תוצאה. חסרון בולט הוא העובדה שהם "מתחבאים". המשתמש לא רואה לנגד עיניו את האפשרויות הקיימות.

תפריטי משנה קבועים יכולים להיות אנכיים או אופקיים. האנכיים מתאימים יותר במקרה שיש לכם פריטים רבים. במקרה כזה עדיף לחלק גם אותם לתת-קטגוריות ולהבליט אותן כך שבריפרוף על קטגוריות המשנה נקבל מושג טוב לגבי תכולת הרשימה.

באופן כללי, הייתי מעדיף להשתמש בתפריטי משנה קבועים ("פתוחים") באתרי מסחר ואתרי תוכן גדולים, בהם אנחנו מעוניינים שהמשתמשים ימצאו במהירות את מה שהם מחפשים.

תפריטים קופצים במעבר עכבר מתאימים לאתרים תדמיתיים, כאשר רוצים לשמור על עיצוב נקי וכאשר מספר הפריטים בתפריטי המשנה יהיה קטן.

sony 1

  1. שישה עד שבעה פריטים בתפריט הראשי: כאשר משתמש נתקל בתפריט ניווט אותו הוא רואה לראשונה הזיכרון לטווח קצר נכנס לפעולה. ניסויים רבים הראו כי הזיכרון לטווח קצר הוא מוגבל למדי, ויכול להכיל פריטים בודדים. מקובל להתייחס לשבעה פריטים כגבול סביר. אני בדרך כלל ממליץ על שישה. למה? כי כדי לזכור רשימה של מספר פריטים אנחנו נחלק אותה לקבוצות משנה, כמו שזוכרים מספר טלפון על ידי חלוקתו לשלשות. רוב האנשים אכן נוטים לחלק רשימות לקבוצות של שלוש, אבל יש גם כאלה שנוטים לחלק לזוגות. רשימה של שישה פריטים מתחלקת בקלות הן לשלשות והן לזוגות.
  2. עולמות תוכן: כאן אנחנו מגיעים לחלק הקשה בעבודת אפיון הניווט. עלינו לקחת את כל סוגי התוכן שנרצה שיהיו באתר, ולחלק אותם לקטגוריות ואם יש צורך אז לתת-קטגוריות. וכאמור, רצוי שיהיו עד שש כאלה. לא ניכנס כאן לטכניקות לביצוע טקסונומיה וארכיטקטורת מידע. זה נושא למאמר בפני עצמו, אבל נזכיר שיש לא מעט כלים שיעזרו לכם בביצוע המשימה המורכבת.
  3. סידור הפריטים: אם האתר בעברית, והתפריט הוא אופקי, שימו את הקטגוריה החשובה ביותר בצד ימין ואחריה את השנייה בחשיבותה וכן הלאה. למיקום האחרון ברשימה יש גם חשיבות, בגלל שהוא בולט יותר ובגלל אפקט האחרונות.
  4. קטגוריות במילה עד שתיים: אנשים לא אוהבים לקרוא טקסטים ארוכים באינטרנט. השתדלו לא להוסיף "קישוטים" מיותרים. לדוגמה, אין טעם להוסיף את המילה "עולם" לכל קטגוריה ("עולם הילדים" "עולם הצלופחים" וכו'). לא רק שזה מאריך את הכותרות, זה גם מקשה על המשתמש להבדיל ביניהן.
  5. כולם רוצים מילים פשוטות: השתמשו בכותרות פשוטות, שיהיו ברורות לקהל היעד שלכם. אם לא מדובר במומחים, אל תשתמשו בז'רגון של מומחים. אם אתם לא בטוחים לגבי מילה מסויימת נסו אותה על כמה מכרים שאינם בקיאים בתחומכם.
  6. תפריט בולט: גם כאן, הבעיה היא בעיקר עם תפריטי המשנה. אחת הבעיות עםתפריטי משנה קבועים (לא קופצים) היא שהם מופיעים רק לאחר לחיצה על קטגוריה בתפריט הראשי. מה עוד קורה לאחר לחיצה על קטגוריה בתפריט הראשי? כל הדף משתנה. העיניים של המשתמש כבר מתרוצצות להן בלב הדף, מחפשות את המנה העיקרית. גם אם התפריט המשני ממוקם בדרך מהתפריט הראשי לאמצע הדף, יש סיכוי טוב שהמשתמש לא ראה אותו.
  7. התפריט כמציין מקום ("אתה נמצא כאן"): כאשר הקטגוריה שנבחרה מתוך התפריט מסומנת בו בבירור המשתמש יוכל להתמצא בקלות רבה יותר. במידה והוא הגיע ישירות לדף פנימי באתר, הוא יוכל להבין בקלות היכן הוא נמצא ומה עוד יש לראות כאן.עשו אותו דבר בתפריטי המשנה.
  8. אם יש לכם סוגים שונים לחלוטין של מידע באתר, ניתן לחלק אותו לשני תפריטים, למשל אחד שמציג תוכן או מוצרים ושני שמכיל כותרות כמו "אודות" ו"צור קשר". במקרה כזה חשוב להחליט איזה מהתפריטים חשוב יותר ולתת להעדפה הזו ביטוי ברור במיקום ובעיצוב.

לסיכום, כדי ליצור תפריטי ניווט מנצחים עשו את הדברים הבאים:

  • חלקו את כל מה שיש באתר למספר קטן ככל שניתן של קטגוריות וקטגוריות משנה.
  • תנו לכל קטגוריה שם קצר וברור, שאומר בדיוק מה יש בה, בלי התחכמויות.
  • מקמו ועצבו את התפריטים כך שקל למצוא אותם וקל להשתמש בהם.
  • השתמשו בתפריטים כסימנים המציינים את מיקומו הנוכחי של המשתמש.

בהצלחה!

(ואל תשכחו לספר לנו איך יצא)

כתבות בנושאים דומים



תגובות

4 תגובות לכתבה

כתיבת תגובה

לא יוצג בשום מקום

לא חובה

רוצים שהתמונה שלכם תופיע עם התגובה? העלו אותה ל-Gravatar.

שלח