במקרה או לא, ובתיאום עם חג הפסח, יצא גם שהפוסט שלי מדבר על סדר בדיוק בזמן שכולם עסוקים בסידור הבית וארונות הבגדים. אבל אל תדאגו, לא נדבר על ניקיונות אלא בשיטות לסידור תוכן. סידור תוכן או בניית ארכיטקטורת מידע היא אחד האתגרים הראשונים באפיון חוויית משתמש לאתרי אינטרנט ולמערכות נוספות.
באתר תדמית או בלוג, חלוקת התוכן נעשית, בדרך כלל, על פי תבנית מקובלת ונפוצה: דף ראשי, צור קשר, פירוט שירותים, אודות.
תבנית של אתר פורטפוליו. מקור תמונה: wptheming
באתרים בהם כמות התוכן קצת יותר גדולה, צריך להקדיש מחשבה לאופן סידור התוכן, ומי שידלג על השלב הזה יגלה את הצורך לעשות זאת כאשר האתר כבר פעיל והמשתמשים מתקשים למצוא את דרכם אל התוכן המבוקש.
ישנן כמה דרכים לסידור תוכן באתר. על-מנת להחליט באיזו מהן כדאי להשתמש ועבור אילו מצבים, צריך, כמו תמיד, לחשוב על קהל היעד, הצרכים והרגלי השימוש שלו.
האופנים השונים בהם ניתן לארגן את התוכן צריכים להתאים לאופן בו מחפשים המשתמשים מידע באתר שלכם. שיטות "מדויקות" מחלקות את המידע ליחידות ברורות וייחודיות והן עובדות מצוין במקרים בהם המשתמש יודע מה הוא מחפש. ספר טלפונים הוא דוגמא קלאסית לכך. אם אתם יודעים את שם המשפחה של האדם אותו אתם מחפשים, יהיה לכם קל לנווט בתוך המערכת ולהבין איפה למצוא את המידע המבוקש.
הנה כמה שיטות מדויקות לסידור תוכן:
סדר אלפביתי
אנו נחשפים בגיל צעיר לשיטת מיון זו ואולי זאת הסיבה שהיא נראית כבחירה הטבעית בהרבה מקרים. אכן, כמו שציינתי קודם, השיטה הזו עובדת היטב כאשר המשתמשים יודעים בדיוק מה הם מחפשים ויודעים להגדיר את זה באופן ברור ואחיד. אם זה המקרה, ובחרתם להשתמש בשיטת הא'-ב' לסידור התוכן, הנה כמה דגשים שכדאי לקחת בחשבון מפיה של דונה ספנסר שהתפרסמו ב UXBOOTH :
- לעתים כדאי לכלול ברשימה את אותו התוכן פעמיים בשמות שונים אם קהל היעד עשוי לקרוא לו בשני שמות שונים. לא כדאי להגזים ולהכפיל את הרשימה, אבל כאשר הדבר הכרחי, יש לכלול רשומה יותר מפעם אחת.
- חשוב שהתוכן יופיע ברשימה כפי שהמשתמש מכיר אותו. גם אם זו אינה הגדרה נכונה ומדויקת. אם רוצים ללמד את המשתמשים את המושגים הנכונים, אפשר להציג אותם לצד המושגים המוכרים להם.
- בדרך כלל, אין צורך לכלול דפי תוכן בודדים בתוך הרשימה, אלא רק נושאים או קטגוריות. אבל זה, כמובן, תלוי בתוכן וסוג האתר.
סיווג נושאים לפי א'-ב' באתר דפי זהב. מקור: צילום מסך
סדר כרונולוגי
גם שיטת סידור זו היא די אינטואיטיבית וקלה להבנה אם משתמשים בה במקרים המתאימים. מדריך שידורי טלוויזיה הוא דוגמא טובה למקרה כזה. התוכן בו מופיע בסדר כרונולוגי, כלומר, על פי תאריכים. שיטה זו עובדת טוב בארכיונים, מגזינים ובלוגים או כאשר רוצים להציג אירועים על ציר זמן.
הארכיון של People Magazine. מקור: צילום מסך
מיון על פי אזור גאוגרפי
עוד שיטה "מדויקת" לסידור תוכן מתבססת על מיקום גאוגרפי. על פי דונה ספנסר, קהל היעד שלכם צריך לרצות לקבל אינפורמציה באופן כזה, ויותר חשוב, הוא צריך להבין ולזהות את המפה בה המידע מוצג.
בנוסף, חשוב להבדיל בין שימוש במפה לצורך הצגת נתונים לבין שימוש במפה לצורך ניווט. מפה לצורך ניווט צריכה לכלול אזורים מעטים יחסית עם חלוקה ברורה, מפה לצורך הצגת נתונים תהיה בדרך כלל מדויקת ומפורטת יותר.
פריסת תחנות הרכבת באתר של רכבת ישראל – ניווט על גבי מפה. מקור: צילום מסך
בשיטות ה"מדויקות" יש הפרדה ברורה בין הקטגוריות, אך מה אם המשתמש אינו יכול להגדיר במדויק מה הוא מחפש? או שקיימות מספר אפשרויות להגדרת החיפוש? לשם כך משתמשים בשיטות ה"לא-מדויקות".
מיון על פי נושא
שיטה נפוצה מאוד הקיימת כמעט בכל אתר היא חלוקה ומיון של תוכן על פי נושא או תחום. עם זאת, סידור התוכן לפי נושאים, כך שיהיה ברור ונגיש לכל קהלי היעד שלכם, יכולה להיות משימה מאתגרת למדי.
כדי להצליח במשימה, תצטרכו להכיר את המשתמשים שלכם, אילו נושאים בתחום שלכם מעניינים אותם ובאילו מושגים הם משתמשים על מנת להגדיר את הנושאים הללו. מיון כרטיסיות לדוגמה, הוא כלי יעודי אשר עוזר לנו במשימה זו.
סרגל הניווט של ynet על פי תחומים ונושאים. מקור: צילום מסך
מיון על פי קהל יעד
לעתים, כאשר לאתר יש כמה קבוצות שונות של קהלי יעד, קשה לחלק את המידע באמצעות נושאים, כיוון שקהלים שונים עשויים להגדיר את אותם הנושאים בצורה שונה. במקרים כאלה ניתן להשתמש בשיטת מיון לפי קהלים, אך צריך לוודא שאתם יכולים לחלק את המשתמשים שלכם לקבוצות בעלות גבולות ברורים ושכל משתמש יכול לזהות בקלות לאיזו קבוצה הוא משתייך כל פעם. כמו תמיד, כדאי לבסס את ההחלטות שלכם על מחקר מקדים, בניית פרסונות, ולתקף אותו במבדקי שמישו עם אותם קהלי יעד.
השיטה הזו מתאימה בעיקר לאתרים, בהם חלק גדול מהגולשים הם מבקרים חוזרים שיודעים לזהות את עצמם עם קבוצה מסוימת.
זוכרים את דפי המוצר המותאמים לגולש של Dell? הניווט הראשי של DELL מתבסס על קהלי היעד השונים. מקור: צילום מסך
חלוקה על פי משימות
שיטה זו יעילה במקרים בהם ישנה כמות מוגבלת של משימות עיקריות אותן המשתמשים ירצו לבצע. ניתן לראות חלוקה כזו בעיקר באפליקציות, תוכנות וכלים שונים, ופחות באתרים מבוססי תוכן.
עם זאת, שימוש במשימות לצורך ניווט במערכות מורכבות המציעות מגוון אפשרויות הוא לא בהכרח בחירה טובה. או שהניווט יהפוך למורכב מדי בגלל ריבוי משימות, או שיהיה קשה מאוד לחלק את המשימות לקבוצות, כיוון שכל משימה, בדרך כלל, תשתייך ליותר מקבוצה אחת.
תפריט Hootsuite מבוסס משימות. מקור: צילום מסך
ישנן, כמובן, עוד שיטות למיון וסידור תוכן וכמו שציינתי בהתחלה, פעמים רבות משתמשים בשילוב של כמה שיטות על מנת לשפר את חווית המשתמש והנגישות לתוכן.
כאן תוכלו לקרוא את המאמר המלא של דונה ספנסר על שיטות למיון תוכן,
והנה עוד כמה מקורות לקריאה נוספת:
http://docstore.mik.ua/orelly/web2/infoarch/ch03_02.htm
http://www.nathan.com/thoughts/unified/6.html
http://www.vanseodesign.com/web-design/organizing-information/
אילו שיטה או שיטות אתם מוצאים כיעילות ביותר?