זו השנה השלישית שאנחנו מפרסמים את תוצאות סקר השכר שלנו.
הסקר השנה בא לבחון יותר מאשר רק את השכר. רצינו להגדיר את מהות המאפיין הישראלי, לא רק כי לא תמיד אנשים יודעים מה הוא עושה, אלא גם כי יש לו שם שונה בכל פעם שנתקלים בו. בסקר גילינו כ-70 שמות יחודיים לתפקיד המאפיין!
תכנון ועריכה: יסמין גלקר וייסבורד ומרטין פרידמן
עיצוב: יעל שינקר
ניתן להוריד כאן את קובץ ה-PDF המלא של תוצאות הסקר.
התוצאות מראות מגמה מאוד אופטימית לגבי תחום ה-UX בארץ
- מספר הפרוייקטים, גדלי הצוותים והשכר נמצאים במגמת עלייה מהשנה שעברה.
- רוב המאפיינים שענו על הסקר מרוצים מתפקידם ומעוניינים להמשיך ולהתמחות בנישות נוספות בתחום.
- גילינו אישור נוסף לשוויוניות שתחום ה-UX מציע: חלוקת המשיבים לפי מין היא כמעט 50/50, כשאצל המאפיינים השיבו מעט יותר גברים ואצל מעצבים השיבו מעט יותר נשים. עם זאת, קיימים פערי שכר לטובת הגברים, גם אצל שכירים וגם אצל פרילאנסרים. עוד יש לנו לאן להתקדם.
תוצאות הסקר פורסמו בחוברת הכנס UXI Live 2012 אך יש הרבה מידע שלא היינו יכולים להציג בה – עוד אחד מאילוצי הפרינט. בדיגיטל, אנחנו קצת יותר גמישים. כך שכל מי שקורא את הסקר בגרסא הדיגיטלית זוכה לראות מידע נוסף מתוצאות הסקר. חפשו את הטקסט המופיע בין חלקי האינפוגרפיקה.
חשוב לנו לתת לכם כלי אמיתי ומדויק שיוכל לשמש אתכם במשא ומתן על שכר או על תעריף לעבודה שלכם.
אנחנו מקווים שהוא ישרת אתכם היטב. תודה גדולה לכל מי שהשתתף בסקר!
צוות UXI
מבין המאפיינים שענו שיש להם תואר שני, 92% היו שכירים. השכר החציוני שלהם עמד על 18,750 ש"ח. התעריף החציוני עבור הפרילאנסים בעלי התואר השני היה 250 לשעה.
92% אחוז מהמשיבים ענו שהם מאפיינים, בין היתר, גם לסביבת דסקטופ. הרחק מאחורה, 52% ענו שהם מאפיינים לסביבת iPhone ו-43% לסמארטפוני אנדרואיד. אחריהם הופיעו הטאבלטים של אפל ואנדרואיד. אחוזים בודדים ציינו שהם מאפיינים לטלוויזיות ולסביבות NUI.
שאלנו מאפיינים ומעצבים פרילאנסים איך הם משווקים את עצמם. על הסקר ענו 12 מאפיינים פרילאנסים, לעומת 39 מעצבים פרילאנסים. בעוד המאפיינים חילקו את פעילות השיווק בעיקר בין פייסבוק, לינקדאין ונטוורקינג באירועים, המעצבים הפתיעו – כמעט חצי מהם העידו שהפעילות השיווקית שלהם מתבצעת בלינקדאין – רשת חברתית מאוד לא גראפית.
לא שכחנו את חברינו המעצבים. החלקים הבאים באינפוגרפיקה מתייחסים למעצבים שענו על הסקר.
בסקר בדקנו גם את התפלגות סוגי הפרוייקטים בין מעצבים שכירים לפרילאנסים. בשתי הקבוצות העידו רוב המשתתפים שהם עוסקים בעיצוב אתרי פרסום ואתרי תדמית. עם זאת, השכירים נטו יותר לעיצוב פורטלים, אתרי תוכן ואפליקציות מורכבות; בעוד פרילאנסים נטו יותר לאפליקציות עבור הקהל הרחב.
בהשוואה בין מעצבים שכירים לפרילאנסים, התגלה שמעצבים פרילאנסים נהנים יותר! זה בעיקר מפתיע בגלל שבקבוצת המאפיינים, דווקא השכירים היו יותר מרוצים. 64% מהמעצבים הפרילאנסים העידו שרמת שביעות הרצון שלהם היא מעל הממוצע, לעומת 50% בקרב השכירים.
ניתן להוריד את קובץ ה-PDF המלא של תוצאות הסקר.
הייתם רוצים לראות עוד מידע בתוצאות הסקר? כתבו לנו ואולי תראו את השאלה שלכם בסקר של שנה הבאה.
תמונות מתושתשות….
נכון, היינו צריכים להקטין את התמונות כדי להציג אותן כאן. כדי לראות את האינפוגרפיקה בצורה ברורה יותר, אפשר ללחוץ על התמונות ולקבל הגדלה שלהן, או להוריד את גרסת ה-PDF.
יש לי כמה הערות (ברשותכם :-))
בגרף של "מי השתתף בסקר" יש מקרא שבעיניי קצת מבלבל. במבט ראשון מה שקפץ לי לעין זה שמי שהשתתף הוא גברים, ופרילנסרים, וזה כי הייצוג של שניהם נעשה ע"י X, מה שגרם לי לחשוב על Selected 🙂 אבל אולי זאת רק אני…
יש שני דברים שלא ממש ברורים לי מבחינת השכר למאפיינים עפ"י הנתונים המוצעים:
הראשון הוא הפער בשכר בין אלה ששנות הניסיון שלהם מעל 16, לבין אלה בעלי עד 10 שנות ניסיון.. היה הגיוני לחשוב שככל שרמת הניסיון עולה, כך גם השכר, אבל לא במקרה הזה.
והדבר השני הוא שהרי מדובר על ממוצע נכון? ז"א שלדוגמא מישהו עם 6-9 שנות ניסיון מרוויח בממוצע 18,000 ש"ח.. הייתי שמחה לדעת את הפילוח. אם הנתונים הם כאלה ש10 מרוויחים 25,000 ושלושה מרוויחים 11,000, אז הממוצע מן הסתם לא ממש משקף..
תודה על ההערות קרן, נתחשב בהן בתכנון האינפוגרפיקות הבאות 🙂
לגבי הפער בשכר – גם אותנו זה הפתיע, אבל זה מה שעלה מה הנתונים. ניסינו להעלות השערות לגבי המקור שלו אבל לא רצינו להתחייב לסיבה כלשהי מבלי להיות בטוחים.
בכל מקום שמופיע שכר התייחסנו לחציון ולא לממוצע. חציון מתחשב בכמות המשיבים עבור כל תשובה ולכן משקף את הפילוח שחסר לך. הרגשנו שפירוט נוסף היה מעמיס על האינפוגרפיקה אבל נשקול את העניין שוב בשנה הבאה.
מריה, העלינו תמונות באיכות גבוהה יותר. הן אמורות להראות טוב יותר עכשיו.
כן, עכשיו בסדר 🙂 יותר נעים לקרוא 🙂
תודה על התגובה יסמין 🙂
אחלה סקר.
תודה. פשוט תודה.
טוב שיש מי שמתעקש לעשות סדר בהגדרות המקצוע המבולבלות שלנו, טוב עוד יותר שיש מי שמספק כלים מעשיים בתחום ש(עדיין) נותר אמורפי.
אז שוב תודה.
קרן – הסיבה למספרים המוזרים אצל מאפיינים שעובדים מעל 15 שנה הוא השילוב עם קבוצת הדגימה הקנטנה (רק חמישה או שישה אנשים) עם סטיית התקן הקיצונית בתוך הקבוצה הזו – הכנסה בקצה העליון שלה יותר מכפולה מההכנסה בקצה התחתון שלה.
באתי עם הסקר הזה למעביד שלי ודרשתי העלאה רצינית בשכר. הוא הביא לי סקר של חברת ההשמה שהוא עובד איתה ששם המספרים לאיש ui נמוכים ב30%, דומים לאלה של web designer. בקיצור, האם על סמך הנתונים שמוצגים כאן כדאי לנסות מקום עבודה אחר?
הי יוש,
הסקר כמובן אינו "מחירון" ובהחלט יתכן שאינו משקף את מצב השוק באופן מדויק, מה גם שיש קצת תנודתיות במשכורות באופן כללי כרגע, בגלל ענייני משבר עולמי וכאלה…
יחד עם זאת, ההקבלה ל- web designer נשמעת לי מופרכת למדי. אני מכיר אנשי UX רבים וגם לא מעט מעצבי ווב ולמיטב ידיעתי קיים פער די גדול בשכר.
יתכן שניתן להסביר את הפער בין הסקר שלנו לבין זה שעליו המעביד הסתמך עליו בכך שלחברת ההשמה יש מדגם קטן מדי של אנשי UX. אני מרשה לעצמי להמר על כך מאחר שלחברות השמה רבות עדיין אין ממש מושג מה זה בכלל המקצוע ובאחרות כבר יש הבנה שיש כזה מקצוע אך הניסיון שלהן עם אנשים מהתחום מועט.
הסבר אפשרי אחר הוא שהמעביד לקח בחשבון פרמטרים שונים מאלה שאתה חישבת, כמו שנות ניסיון, תואר וכו'.
לגבי השאלה האם לנסות מקום אחר, כמובן קטונתי מלהמליץ למישהו על החלפת עבודה, ובכל החלטה כזאת יש מגוון שיקולים שמשכורת היא רק אחד מהם. אבל אתה אולי כן יכול לחשוב על יצירת קשר ראשוני עם כמה מהחברות שמציעות משרות שמתאימות לך. זה יעזור לך לקבל התרשמות לגבי השווי שלך בעיני מעסיקים אחרים. הצצה בלוח המשרות כאן באתר תגלה לך שיש לא מעט משרות כאלה.
מה שלא תחליט, שיהיה בהצלחה!