מהיום הראשון בו מנוע החיפוש של גוגל עלה לאוויר, החבר'ה המוכשרים שם עסוקים ללא הרף בשיפורים שכולם סובבים סביב עקרון אחד: תוצאות חיפוש טובות ומותאמות מובילות לשביעות רצון גבוהה מצד המשתמשים. שביעות רצון אומרת שהמשתמשים חוזרים. המשתמשים שחוזרים מביאים בעקבותיהם את הכסף הגדול של הפרסום. ברגע שעקרון זה יסדק או יפגע, הגולשים ינטשו ואיתם הכסף.
זו מן הסתם גם הסיבה לכך שגוגל לא מרחמים על קמפייני Adwords לא אפקטיביים או מענישים אתרים שעושים קידום "מלוכלך". אבל נשים את כל זה בצד ונדבר על משהו יותר משמעותי עבור מעצבי חוויית משתמש.
לא יודע אם שמתם לב, אבל משהו במנוע החיפוש כפי שהוא נראה למשתמש השתנה באופן מהותי. בעבר, כאשר מחרוזת החיפוש שהקלדתם כללה שגיאות כתיב, בכוונה או שלא בכוונה, או שחיפשתם מינוח שאינו רשמי, גוגל פנה למילון הסמנטי הענק שלו, זיהה שיש בעיה עם מילות החיפוש שלכם ושאל אתכם – "האם התכוונת ל….?"
אז ככה זה נראה פעם:
מה קיבלנו?
קיבלנו שלושה דברים:
- גולש שטעה בחיפוש. אחת השאלות שגוגל מנסה לברר זה האם זה אומר שהוא גם לא מרוצה, כי אמרנו שגולש לא מרוצה פוגע במודל ההכנסות.
- אותו הגולש קיבל דף תוצאות לא רלוונטי, כלומר, גוגל מניחים שהוא טעה, אבל מציגים לו את התוצאות על פי הטעות שלו.
- דבר אחרון, וזה כבר הסתברותית גבוה למדי – הגולש יערוך חיפוש חדש.
גוגל החליטו להתייחס לבעיות האלו בכובד ראש, והשיקו את המנוע הפטרוניסטי הראשון בעולם. הפעם, כאשר גוגל יעריך (!) שיש סיכוי גבוה שהחיפוש שלכם שגוי, הוא יציג לכם את הדבר הבא:
חכמים שם בגוגל, לא?
שימו לב מה גוגל מרוויחים כאן: פחות חיפושים נוספים – כלומר פחות עומסים על המערכות, הצגה מיידית של תוצאות רלוונטיות וגולש מרוצה (אולי). שינוי מינורי בחווית המשתמש המשפיע גם על רבדים פסיכולוגיים כמו גם טכנולוגיים. אבל מעבר לחווית המשתמש, זה ללא ספק, שינוי המשפיע בעיקר על תזרים המזומנים של גוגל.
אגב, הזכרתי את המילון הסמנטי של גוגל, זה שיודע לא רק לתקן שגיאות כמו מכונה, אלא לתקן על פי הקשרים סמנטיים ותוכניים. המילון הזה הוא למעשה מילון מורכב, דינמי וסתגלן. אחרי שגוגל נותן לכם תוצאות מתוקנות, הוא עדיין משאיר לכם את האופציה להגיד לו שהוא טעה, ושה"שגיאה" שלכם היא בעצם מה שהתכוונתם לחפש.
בשלב זה, המילון מחכה בכליון עיניים לראות מה אתם עושים.
מנגנוני האנליטיקס של גוגל בוחנים האם הקלקתם על טקסט ה"אני יודע מה אני מחפש, אל תתקן אותי", או שמא המשכתם לשהות בדף. אם בחרתם בדרך הראשונה, תידלק נורה אדומה במילון הסמנטי שתגיד לו: "שמע חבוב – הפעם פספסת, תזכור את הפספוס הזה". במידה ולא מתבצע חיפוש נוסף, המילון הסמנטי מקבל ח"ח על הביצועים וחיזוק על ההקשר הסמנטי המוצלח שביצע. קחו מיליארדי חיפושים ותיקונים בו זמנית וקיבלתם תיעוד סמנטי, הגיוני ולא פחות ממבריק של השפה האנושית.
והנה הסרטון של גוגל המסביר על הלוגיקה של מנוע החיפוש, אתם מוזמנים לקפוץ לדקה ה 2:10.
אני מצטער לומר לך שאתה לא מדייק. גם קודם קיבלת תוצאות חיפוש רלוונטיות למה שגוגל חשב שניסית לחפש. (שים לב לתוצאה הראשונה בחיפוש הישן שלך), מה שהשתנה הוא נוסח השאלה מ" האם התכוונת ל.." ל – " אנחנו מציגים לך את…"
שגיא, זה נכון בחלק מהחיפושים. שים לב בתמונות שצירפתי שאכן בחיפוש השגוי הראשון מוצגת תוצאה ראשונה לא רלוונטית בכלל אבל שתואמת את השגיאה, והיא שונה לגמרי מהחיפוש בתצורתו החדשה.
עכשיו כשאני מסתכל על זה התוצאה הראשונה בחיפוש הישן מוזרה, היא כוללת את התיקון של Plufin ל – plugin.
אבל לא את התיקון של coments ל – comments.
ייתכן שגוגל מצא דף בספרדית שיש בו את המילה coments
אני עדיין חושב שהם תמיד ניסו לתקן, אולי עכשיו הם מתקנים טוב יותר, ובכל מקרה השינוי של השאלה למשתמש הוא סמנטי.
טוב.. קצת יותר מחקר, מעלה את השינוי שהתחיל ב – 2008 רק בתוצאות החיפוש הראשונות והורחב מאז:
http://www.blogstorm.co.uk/google-changes-misspelled-results-did-you-mean/