בשנים האחרונות יותר ויותר חברות מוצר מבינות את הצורך בצוותי UX גדולים ומשמעותיים בחברה. ההבנה הזו, יחד עם צמיחת תחומים כמו סייבר, פתרונות אחסון, מערכות מידע ועוד, מצריכות משוק ההייטק הישראלי לגייס אנשי UX ו-UI בקצב מהיר יותר מאי פעם. אבל מה עושים עם העובדים החדשים? איזו הכשרה נותנים להם כדי שיוכלו, להתחיל לעבוד על המשימות השוטפות,כמה שיותר מהר?
יצאנו לשאול מובילי צוותי UX על אתגרי העבודה וההכשרה בעולם המערכות המורכבות.
בזמן ש-UX טוב עוזר למערכות מורכבות להיות פשוטות יותר, האתגרים בתכנון שלהן הופכים מורכבים יותר. זה בהחלט לא עולם שקוסם לכל אחד. הדשבורדים המורכבים, מצבי הקצה הבלתי נגמרים, הרגולוציה ועולמות התוכן – אנחנו לא בטוחים שזה מה שדמיינתם לעצמכם כשהחלטתם שממשק זה העתיד שלכם. ועדיין, לא מעט מאפיינים ומעצבים מוצאים את עצמם בדיוק שם ומשגשגים בתכנון המערכות שאף אחד מאיתנו לא רואה ביום-יום.
אם זו פעם ראשונה שאתם קוראים על המושג "מערכות מורכבות", נגיד רק שיש סיבה טובה שהוא קיים. עולם הממשקים נחלק בגדול למערכות מורכבות (מערכות מומחה, B2B, מערכות Enterprise) ולממשקי צרכן (B2C, B2B2C, אתרי תוכן, מסחר אלקטרוני). כדי ליצור כל אחד מהם נדרשים כלי מחקר שונים ויכולות אפיון ועיצוב שונות. מאפיינים ומעצבים שמתמחים במערכות מורכבות לקהל מומחה לא בהכרח יצליחו ליצור ממשקי צרכנים טובים באותה מידה, ולהיפך.
"אחד האתגרים הגדולים בתהליך ההכשרה של עובדים חדשים באפיון מערכות מורכבות הוא הבנת עומק הפונקציונליות העצום. לכל פיקסל ורכיב בממשק יש משמעות, תוך חשיבה והתמקדות בצרכי המשתמש."
מירב הר-פז, UX Lead, Cyberark
ממה נובעת המורכבות?
מערכות מומחה מהוות לרוב כלי עבודה יום-יומי של קהל היעד שלהן. לא פעם, הן רק אחת מכמה מערכות מורכבות על שולחן העבודה של איש המקצוע.התלות בהן נובעת מהעובדה שהן בדרך-כלל בלעדיות: למשתמשים אין עוד כלי עבודה שיודע לעשות את אותו הדבר. בניגוד ל-Word, למשל, שאפשר להשתמש במקומו גם ב-Google Docs, למוצרים מורכבים לרוב אין תחליף. המערכות האלו צריכות לספק מענה לא רק עבור משתמשי הקצה, אלא גם עבור הגוף הארגוני שרוכש את המערכת. ראינו לא מעט מקרים שהצרכים של 2 הפרסונות האלו סתרו אחד את השני וחייבו תיעדוף ברור וחסר פשרות.
"במערכות כאלה, עולם התוכן הוא מאוד מורכב, וממש חשוב להכיר אותו לעומק – איך עובדים תהליכים, מי משפיע על מי, מה יכול להשתבש וכו'. בדרך כלל המידע הזה לא מתועד בצורה מסודרת, אלא קיים רק בראש של אנשים. ברוב המקרים הוא גם מפוצל בין כמה אנשים שונים. חשוב להכיר במציאות הזו ולהשקיע את הזמן הדרוש בשאילת שאלות, הבנת תהליכים ותיקוף של הידע הנרכש. רק אז ניתן להמשיך לשלבים הבא, של אפיון הבעיה וחשיבה על פתרונות."
שירה לוק-זילברמן, ארכיטקטית UX ב-Indegy
מאחר וכל מערכת מותאמת גם למשימה וגם לעולם התוכן הייחודי של הארגון, האפיון של מערכת כזו מצריך היטמעות מעמיקה בעולם התוכן של המשתמש – הבנה לעומק ולרוחב של הידע בו הוא נעזר ושאיתו הוא מגיע אל המערכת.
הכשרה למערכות מורכבות – מאיפה מתחילים?
העובדות האלו מביאות איתן מספר אתגרי מתודולוגיה אבל גם לא מעט אתגרי הכשרה, בנוסף לאתגרי ההכשרה הרגילים. הזמן והמאמץ שנדרש מכל חברי הצוות בהכשרת עובדת או עובד חדשים, מובילים לכך שלא נוסף עוד כח עבודה, אלא עומס נוסף ולא יצרני על הצוות כולו. עם מערכות מורכבות נוסף אתגר הכשרה משמעותי נוסף – איך עוזרים למאפיינים ולמעצבים צעירים, או כאלו שמגיעים מעולמות ממשק אחרים, או שלמדו רק מעט על מערכות מורכבות (אם בכלל), להיכנס לתהליך העבודה שמערכות מורכבות מצריכות וליצור את הממשקים הטובים ביותר למשתמשים שלהן?
"ראיתי מאפיינים שמכירים מערכות פשוטות ומנסים להחיל את העקרונות שלהן על מערכת מורכבת. אם אני קונה פטיש, חשוב, אולי, שהוא יהיה יפה, אבל זה לא העיקר.במערכות מורכבות חשוב יותר ביצוע אפקטיבי של משימות. המערכת היא כלי."
רן לירון, ראש תחום חוויית משתמש, Varonis
יכולות שאילת השאלות ואתגור דרישות המוצר של מאפיינים ומעצבים חדשים בצוותי מערכות מורכבות, עלו הרבה כשראיינו מנהלי צוותים בחודשים האחרונים. ככל שיותר ויותר חברות מוצר בונות ומגדילות את צוותי ה-UX שלהן, נראה שדווקא המתודולוגיה מהווה את צוואר הבקבוק ליצירת ממשקים טובים יותר. הגדילה היא לרוב מהירה מאוד, בעקבות לקוחות גדולים חדשים או השקעה שהחברה קיבלה. מנהלי הצוותים צריכים לגייס ולהכשיר צוותים, שיכולים לספק תוצרים איכותיים תוך זמן קצר.
4 דרכים להתניע את הכשרת הצוות
אספנו את הדרכים הכי טובות שמצאנו, כדי להקל עליכם את תהליך ההכשרה של צוות UX חדש:
-
הכנת תכנית חפיפה מראש
תכננו את הנושאים העיקריים שחשוב לכם שחברי צוות יבינו בשלב מוקדם. תהליך החפיפה צריך לכלול עבודה מול מספר גורמים בצוות ומחוצה לו כדי להקל על העומס בצוות וכדי לאפשר הבנה הוליסטית של המוצר. חשוב לזכור שיהיה עליכם לעדכן את תכנית החפיפה כל כמה זמן ולהיערך מבחינת זמינות הצוות לחפיפה.
-
יצירת צוות מאוזן מקצועית
אם כל חברי הצוות יהיו מומחי מחקר, יהיה לכם מאוד קשה להיעזר בהם להכשרת עובד שצריך עזרה עם ויזואליזציה של מידע, לדוגמא. בצוות מאוזן מקצועית, כל חבר צוות מבין הרבה בנושא שונה. מצב כזה מאפשר העברת ידע חשוב בין חברי הצוות ופיזור טוב יותר של תהליך החפיפה בין חברי הצוות.
-
יצירת במה לשיתוף ידע
תהליך ההכשרה אף פעם לא באמת נגמר. חברי הצוות שלכם לומדים המון במהלך העבודה, והידע שהם צוברים הוא משאב חשוב לצוות שלכם. יצירת במה במועד קבוע, שבו הצוות יכול לחלוק התלבטויות ולשתף ידע חדש, מאפשרת לכם לנצל את המשאב הזה וליצור מערכת הפרייה הדדית שמועילה לכולם.
-
הוצאת תהליך ההכשרה לגורם חיצוני
בין אם זיהיתם תחום ספציפי שבו חבר צוות צריך להשתפר, ובין אם נדרשת הכשרה מקיפה יותר – קיימים היום פתרונות חיצוניים שיוכלו לספק בסיס יציב, עליו תוכלו להוסיף ידע בהמשך. הפתרונות האלו כוללים
בחודש הבא תתקיים בפעם הראשונה סדנת עומק מעשית המתמקדת באפיון ועיצוב מערכות מורכבות. כחלק מכנס UXI Live 2017 תתקיים בתחילת מרץ סדנה של 4 ימים מלאים, המיועדת לכל מי שאחראי על אפיון, עיצוב, ניהול מוצר ופיתוח של מערכות מורכבות. הסדנה תספק למשתתפים בסיס תיאורטי וכלים פרקטיים, ותשלב תרגולים מעשיים רבים ומשוב על התוצרים.
הסדנה תרכז את כל המידע החשוב וההכרחי, שמאפיינים ומעצבים צריכים להכיר כדי לאפיין מערכות מורכבות, ב-4 ימים ממוקדים: עקרונות שמישות למערכות מורכבות, לצד מיומנויות ניהול מול בעלי תפקידים בתחומי המוצר, העיצוב והפיתוח ועוד.
קראו עוד על סדנת מערכות מורכבות – ממחקר ועד אחרון הפיקסלים