בוקר יום חמישי. שלג יורד בחוץ ואני עמלה במשרד על אפיון עוד אפליקציה שבודאי לא תועיל לאף אחד אבל אולי תעלה חיוך אצל משתמש או שניים. לפתע הדלת נפתחה לרווחה, קור עז חודר לחדר והוא עומד שם ואומר: "יש לי רעיון ואני רוצה אפליקציה. מה עושים עכשיו?" טוב, זה לא היה בדיוק ככה – אבל תזרמו איתי…
אז יש לי לקוח חדש. הוא ממש רוצה אפליקציה וצריך מישהו שיאפיין אותה. בכתבה הזאת אתן לכם הצצה אל התהליך שאני עוברת באפיון אפליקציה: הבנת המוצר, התמודדות עם הפנטזיות של הלקוח, עם הלבטים וההחלטות.
קוראים את התסריט (לומדים את האתר ומכינים רשימת פיצ'רים)
הנסיעה למשרדי הלקוח היתה כרוכה בלא מעט קשיים. אני לא נוהגת בימים מושלגים שכאלה ולכן מונית היתה האלטרנטיבה האידיאלית. השלג חסם לא מעט דרכים ונאלצנו ליסוע בדרכים חלופיות, מה שהאריך וייקר את הנסיעה. הגעתי למשרדים המרשימים של הלקוח וישבתי איתו כדי להכיר את העבודה שאני עומדת להתחיל. רציתי להבין איתו יותר לעומק את תוכן האתר הקיים שלו ואת הכיוונים העתידיים אליהם הוא רוצה ללכת.
למחרת, החלטתי לפצות את עצמי על המסע המושלג למשרדי הלקוח ולהכין לעצמי שוקו חם עם מרשמלו, להדליק את האח שבחדר העבודה ולבחון את האתר בעיניים של משתמש רגיל ובלתי משוחד. ישבתי עם רשימת פתקיות והתחלתי לכתוב כל מאפיין וכל פיצ'ר שיש בכל עמוד במערכת. הכרת כל המערכת על בוריה הינה שלב מאוד חשוב טרם התחלת העבודה. אני מאוד אוהבת את שיטת הפתקיות. אני מניחה אותן על הלוח המחיק שלי ומותחת קוים וכך יודעת מה מוביל למה במבנה האתר הקיים. למדתי להדביק את הפתקיות על לוח מאונך ולא על השולחן לאחר שלא פעם שפכתי את השתיה שלי על העבודה.
שיטה נוספת היא יצירת רשימה ארוכה של פיצ'רים על דף. היתרון ברשימה הארוכה היא שאנחנו יודעים כל פיצ'ר ללא קיבוע של החשיבה לגבי מיקום הפיצ'ר באתר כך שיש ביכולתנו לבנות את האפליקציה באופן נכון. השימוש בשיטה הזו נכון יותר כאשר אין מוצר קיים אשר עליו מסתמכים, אלא ממציאים יש מאין.
תמונת הלוח שלי במהלך העבודה על ads app
מלהקים (בוחנים את קהל היעד, שאיפות הלקוח ומתאמים ציפיות)
מצאתי את עצמי מול לוח מלא בפתקיות צהובות וחיצים אדומים. יש לי את רשימת הפיצ'רים המדויקת ואפשר להתחיל לבדוק מה עושים המתחרים. לכל עסק יש מתחרה. או מישהו שעושה משהו קרוב. חשוב לדעת מה עושים המתחרים כדי לדעת בעיקר מה לא לעשות.
שלב ראשון – הכנת קפה. בימים חורפיים שכאלה, אני נוטה לשתות קפה חם מחוזק במעט ברנדי. גם מחמם וגם משחרר את המחשבה. וכשרוצים לבחון אפליקציות של מתחרים כדאי מאוד לשחרר את המחשבה. חשוב לבחון לא רק מתחרים מאותו תחום אלא מתחרים מתחומים משיקים. למה הכוונה? אם הלקוח מוכר טיסות לאירופה, שווה לבחון גם אפליקציות שמוכרות קוסמטיקה. יש הרבה מן המשותף בין אתרי מכירה, גם אם הם מקטגוריות שונות. לעיתים הישועה מגיעה דווקא מתחום אחר לגמרי. אני בוחנת את השמות הגדולים והמוכרים. אם יש חבר ששמע על אפליקציה אלוהית, זה גם שווה בדיקה. אחרי כמה אפליקציות שבדקתי הדברים מתחילים לחזור על עצמם ואפשר להבין את הרעיון הכללי.
מציגים פרומו (מגישים אפיון ראשוני)
נראה שהשלגים לא עומדים להיפסק ויש לי עוד לא מעט עבודה. יש לי רשימה של פיצ'רים, יש לי ידע לגבי המתחרים ויש לי את החזון של בעלי האתר. עכשיו כדאי לנסות לדמיין איך אני רואה את האפליקציה. זה הזמן לשבת מול הלוח ולהתחיל להעיף שחקנים מהבמה כדי שאוכל להישאר עם פיצ'רים נבחרים ואיכותיים שייכנסו לאפליקציה ויתנו את השואו הטוב ביותר. קודם אני מסמנת את מה שהיה חשוב ביותר לבעלי האתר. אדום עובד טוב בשבילי. לאחר מכן אני מסמנת את הפיצ'רים שאני חושבת שייתנו תחושה טובה למשתמש, האקסטרות הקטנות שעושות את ההבדל. באתרים בסדר גודל הגיוני (ולא מפלצות אינטרנטיות סטייל פייסבוק), סביר להניח שלא אסיר פיצ'רים כלל אלא אנסה לספק למשתמש את הכל.
לאחר שבררנו את הפיצ'רים אפשר לשבת ולחלק את הפיצ'רים למסכים שנראים לנו הגיוניים ומתאימים לשאיפות הלקוח ונוחות המשתמש. בשלב הזה אני עוברת ועושה ניסויים עם משתמשים. שואלת את דעתם של הסובבים אותי על החלוקה. הניסויים האלה מסתיימים באנשים הקרובים אליי במשרד. לא תמיד אני לוקחת את ההערות של החברים ומיישמת, אבל לפעמים גם להם יש הברקות. את הרשימה ההגיונית הזו מגישים ללקוח בצורה מסודרת במסמך מוקלד ואם אפשר במייל – כי לשלג, אני לא יוצאת שוב השבוע.
עושים חזרות ומשנים טקסטים (מרחיבים את האפיון ויורדים לפרטים-כולל ממשק ראשוני)
קיבלתי את תגובת הלקוח. יש אישור למבנה הכללי והרעיוני של האפליקציה. במילים אחרות, המייל ששלחתי, התקבל, ניהלנו שיחת טלפון והגענו להסכמה בין צוות ההפקה לבמאי הראשי. עוברים לחלק המעניין, מבנה המסכים. אני באופן אישי אוהבת לקשקש קודם. יש לי את הדפים המופלאים של ui stencil ויש לי עפרון ומחק. אני יושבת מול רשימת הפיצ'רים ומתחילה לאט לאט להמיר כל סטיקי פד צהוב בסטיקי פד בצורת אייפון. מסכים שממש מעוררים קושי ודורשים יצירתיות, זוכים לפעילות על הלוח המחיק. לאחר שציירתי יום שלם, אני כמעט בטוחה שמותר לי לשתות תה ולהחזיר את התחושה לאצבעות הידיים. הקור מתגבר ועצי ההסקה אוזלים. זה הזמן לנקות את הראש, לצאת אל השלג ולשוב מחר עם עצי הסקה ורעיונות חדשים.
היום השני ליצירה – עכשיו אני מסתכלת שוב על מה שעשיתי ומשווה למתחרים שוב. רואה איפה טעיתי. איפה הברקתי במיוחד ואיזו טעות אסור ששום לקוח יראה (כי גם מוח קפוא הוא לא תרוץ מספיק טוב לממשק נוראי). אחרי שאני מרוצה מהרעיון הכללי, אני יושבת להנדס את הכל על המכשיר. אני מתחילה ביצירת פרוטוטייפ שאפשר להבין ולהראות ללקוחות. אני אישית אוהבת לעבוד עם אפליקצית blueprint. האפליקציה הזו מאפשרת לי לעבוד על האייפד בצורה יעילה. היא מראה לי את כל הרכיבים שיש לאייפון ולאייפד, ומהם המגבלות והיתרונות של כל מכשיר. כל מה שניתן לעשות באפליקציה הזו ניתן לעשות גם בבניית האפליקציה בפועל. בנוסף, הלקוח יכול להוריד אפליקציה חינמית לתצוגה של הפרוטוטייפ ולהתרשם לבד מהמבנה ומהזרימה בין המסכים. בשלב מאוחר יותר אוכל לשתול את העיצוב בתוך המסכים ואז לשלוח את העיצוב ישירות למכשיר כולל הזרימה שכבר יצרתי זה מאוד נחמד לראות את זה עובד על המכשיר כשזה כבר מעוצב. נותן תחושה של הדבר האמיתי. בנוסף, יש לי אפשרות לייצא את התוצאה למסמך pdf או לאוסף תמונות או להדמיה על מכשירי אייפון.
חושבים תפאורה (צריך לעצב)
את מבנה האפליקציה ואת הממשק מעבירים לביקורת ראשונית של הלקוח. עדיף בימי שמש כמו היום. השלג פסק ונשאר רק הקור הצורב. אבל השמש מפצה על כך. אז שלחתי ללקוח את הבלופרינטס. הלקוח השמיע קריאות הידד ואמר לי להמשיך במלוא המרץ. זה הזמן לשבת עם המעצבת. תענוג צרוף של צבעים והנחיות. בפגישה עם המעצבת אני משתדלת להעביר לה את אופי האתר ואופי המשתמשים באתר. המעצבת שלי בדרך כלל מנהלת שיחה או פגישה עם הלקוח על מנת לשאול את השאלות שרק היא יודעת לשאול ואפילו להבין את התשובות. אחרי יום של מחקרים היא מגישה סקיצה שכוללת בערך שלושה מסכים. המסך הדינמי ביותר. המסך המשעמם ביותר והמסך המורכב ביותר. אנחנו תמיד מדברות ביננו לפני הגשת העיצובים ללקוח. היא מסבירה מה עשתה ולמה. חשוב לדעת! כשמציגים את התפאורה צריך להציג אותה על הבמה. יש לשתול את המסכים בתוך תמונות של אייפון ולהגישם כמצגת.
מגישים את העיצוב על הבמה.
חושבים על אפקטים (מעברים בין מסכים)
אז הרשמתי את הלקוח עם עיצובים יפים ומבנה נכון של ממשק. עכשיו לטוויסט הקטן שנותן את הפיין-טיונינג, אפקטים! קשה לי לחשוב על אפקטים בקור שכזה, והכפפות הקטנות עם האצבעות החתוכות לא ממש מסייעות. בכל אופן, לכל מעבר בין מסכים יש משמעות. לאפקט במעבר, למהירות שלו ולמה שקורה ברקע בזמן שהמסך זז ימינה או שמאלה. רוב האפקטים הם ברורים מאליהם, אך אם לא נציין אותם במסמך האפיון, הם פשוט לא יקרו: מחיקה בסלייד או בלי? מה קורה בלחיצה על כל כפתור. יש אפקט לחיצה או אין? האם יש חשיפה אוטומטית של מידע נוסף או שצריך להכניס כפתור שאומר "לחץ כאן כדי לראות עוד". החשיבה על כל הפרטים הקטנים האלה מגלה בפנינו את היופי והופכת את האפליקציה למשהו מרגש מעט יותר. חשוב להפתיע עם האפקט, אבל לא להפתיע מדי. אפקט חבוי שלא ניתן לגילוי בקלות, אפקט איטי מדי או מיותר, עלולים להעכיר את האוירה ואנחנו לא רוצים משתמש לא שמח.
מעלים את ההצגה (מגישים אפיון)
לאחר שחשבתי, כתבתי והכנתי אפיון לתפארת, הגיע הזמן להגיש את האפיון ולקבל את ההערות והביקורות. תמיד בעת שליחת האפיון המלא ללקוח אני מתלבטת – ללכת ולהגיש או פשוט לשלוח במייל? בקיץ הנעים אין לי בעיה להגיש פנים אל פנים – אבל בשלג? קר מאוד. מי רוצה לצאת? למזלי, פלאי הטכנולוגיה נרתמו לעזרתי וסקייפ הוא פתרון נפלא.
אז איך נראה האפיון? האפיון מחולק בדרך כלל לחלקים על פי מבנה האפליקציה. החלק הראשון מכיל תאור קצר של האפליקציה ומהי מטרתה. זה נותן קווים כלליים לכל מפתח על מה הוא עומד לעבוד בחודשיים הקרובים. חלק זה מכיל גם הסברים כלליים על התשתית ועל החיבור לסוגי שרתים כאלה ואחרים. האפיון ערוך לפי מבנה האפליקציה והמסכים. אני נוהגת להתחיל במסך הראשי, זה שממנו יוצאים לכל המסכים האחרים, ומשם אני ממשיכה למסך הדינמי יותר – זה שיהיה בשימוש אינטנסיבי (לא תמיד זה המסך הראשי), ולבסוף אני מגיעה למסכים הזניחים יותר כמו הגדרות ואודות. כל מסך מכיל תאור מפורט של מטרתו, מה כל כפתור עושה, מה כל פעולה תיצור ואיזה אפקט נדרש.
לאחר אישורי האפיון, מגיעה השיחה עם הפיתוח. בשיחה הזו אני מבהירה את האפיון, מחדדת נקודות ומעבירה את רוח הדברים. במהלך העברת המידע ועוד כשבוע לאחר מכן, בזמן שהפיתוח בוחן את האפיון, אני נשאלת שאלות ונתקלת בבעיות של חוסר העמקה בהסבר, בעיות טכניות וכדומה. האפיון המקורי עובר שיפוצים לאחר ההערות שמתקבלות מצוות הפיתוח, ובתאום עם הלקוח. לאחר שהאפיון מוכן, אני בדרך כלל נפרדת לשלום, אך תמיד זמינה בסקייפ, כי כפי שציינתי, אני לא מטיילת בשלג. לעתים, אני אף מנהלת את הפרוייקט, אבל זה כבר סרט אחר לגמרי…
את האפליקציה המוצגת ניתן להוריד מהאפסטור.
תודה על הסיפור החורפי ג'ני ובמיוחד על שיתוף תהליך העבודה של
היה יכול להיות מעניין לשמוע גם על ההתלבטויות האפיוניות והעיצוביות בתוך התהליך, אם תרצי ותוכלי לעשות כתבת המשך 🙂
יכול להיות מעניין לכתוב שוב 🙂
הי ג'ני,
אני מלווה יזמים בתחום הצעצועים והמשחקים מהלך הפיתוח, ייצור והחיבור לחברות השיווק,
כלרבים מאיתנו, יש לי מספר רעיונות יצירתיים לאפליקציות.
השאלה שלי היא האם את מכירה מפתח/חברת פיתוח שתסכים לסוג של שותפות לפני שניגשים למשקיע/לקוח.
בברכה,
שרון
הי שרון
אני מניחה שלכל פתח וחברה העקרונות שלה.
אם תרצי לדבר איתי קצת יותר על העניין חפשי אותי בסקייפ
jenny shahar