אין אתגר רגשי גדול יותר משינוי. וכשמדובר בשינוי במוצר שהפך ל"בייבי" שלך, זה רק מתעצם. בהרצאה שלה בכנס UXI Live 2017, רוית בר-נור תוביל אותנו דרך הסערות הרגשיות ועד להחלטה העסקית הטובה ביותר למוצר.
מי את, רוית בר-נור?
אני אסטרטגית מוצר וחוויית-משתמש ובעלים של חברת בוטיק, המתכננת ומנהלת את מחזור החיים המוצרי עבור חברות טכנולוגיה ברחבי העולם. יש לי מעל 16 שנות ניסיון בתחום חוויית המשתמש ומזה 4 שנים אני משמשת GDE ומנטורית בתכנית ה- Launchpad של גוגל בישראל.
אני מתמחה במוצרים מקצועיים וארגוניים מורכבים, ובשנים האחרונות אני מתמקדת בסטרטאפים וליוויים לאורך כל מחזור החיים המוצרי.
מה האתגר הכי גדול עליו תדברי בהרצאה שלך?
שינוי. שינוי גדול, תוך כדי ריצה. שינוי שאי אפשר סתם לדלג מעליו בקלילות אלא צריך לעצור, לבחון אותו ולתת לו להשפיע עלינו, כי זה מה שהוא נועד לעשות: להשפיע על המוצר ודרכו על כל מי שנוגע וייגע בו בעתיד.
לשינוי מהותי כזה בתהליך העבודה המוצרי קוראים בעולם הפיתוח PIVOT. פיבוט הוא בעצם שינוי כיוון על ציר. זו התנועה שעושה שחקן כדורסל, זה מה שעושה פונקציית הפיבוט בטבלת אקסל וזה מה שעושה מוצר שעובר פיבוט: הוא משנה כיוון על ציר נתון וצריך להתאים עצמו תוך כדי ריצה, לשינוי הזה. שינויים גדולים מצריכים התמודדות גדולה והתמודדות עם שינוי היא רגשית ופסיכולוגית, לא פחות משהיא התמודדות מעשית.
מה הם השלבים הרגשיים שאנחנו עוברים בהתמודדות עם שינוי? איך עובדים איתם כדי שלא יעבדו נגדנו ואיך מפצחים את המשוואה הבעייתית מאד של שינוי מסלול מהותי מול הצורך להמשיך לנוע במלוא המהירות?
יש דרך מובנית וברורה לעשות את זה. ממש צ'קליסט של פעולות שצריך לנקוט ואם תבואו ביום שני, בדיוק ב-12:00 בצהריים לאולם של מסלול ה-Adventurer, אני אשמח מאד לפצח אתכם את המשוואה ולגלות איך מנצחים את הפיבוט ונשארים בחיים.
למי ההרצאה שלך תוכל לתרום הכי הרבה?
ההרצאה הקצרה והמאוד ממוקדת שלי, פונה לאנשי מוצר, למתכנני חוויית משתמש ולמעצבים, שנתקלים בסיטואציות בהן המוצר עליו הם עובדים משתנה פתאום. זה מצב שדורש מאשת המקצוע (גם מאיש מקצוע כמובן, אבל אבחר בשפת נקבה, ברשותכם), ורסטיליות וגמישות מחשבה שאינם חלק מהיום יום של רובנו.
אני אנסה לספק סט של כלים להבנת המצב, (האישי, המקצועי והמוצרי), שיאפשרו למקצוענים להבין מה קורה סביבם כרגע, מה קורה להם בתוך התהליך הזה ואיך אפשר לא רק להתמודד איתו – אלא גם למנף אותו לטובת המוצר, הצוות ובעיקר לטובתם האישית.
מה האתגר הכי גדול שלך ביצירת ההרצאה?
ההרצאה שלי קצרה. 10 דקות. מנסיוני, הרבה יותר קשה להעביר הרצאה קצרה מאשר אחת ארוכה ועשר דקות הן מאתגרות לאין שעור יותר מחצי שעה: צריך לארוז ניסיון ותובנות של שנות עבודה רבות, לפרק זמן המקביל בערך לתהליך הזמנת משלוח פיצה.
אבל האתגר הזה הוא גם זכות גדולה, כי מי שמצליחה לתמצת את הנושא שלה לעשר דקות ברורות, ענייניות ומעניינות – זוכה בכל הקופה ותכל'ס – מרוויחה את הקשב הכי איכותי שאפשר לקבל בכנס כזה.
מה הדבר הכי מעניין שלמדת בשנה האחרונה?
למדתי שככל שהשנים עוברות והניסיון נצבר, הצורך בצניעות ובערנות אישית ומקצועית, גובר: למקצועיות, לניסיון ולשפשוף המקצועי שגדל עם השנים, יש נטייה ליצור זחיחות אצל אשת המקצוע (כן. גם אצל איש המקצוע) ולגרום לה לפעול מתוך תחושה של היכרות רבה מידי עם השטח. לתחושה הזאת יש יתרונות ברורים (ביטחון עצמי, מטען של ניסיון ויכולת ניהול תהליכים) אבל היא מסוכנת, כי העולם מתקדם יותר מהר מאתנו, לא משנה מה נעשה וכמה ניסיון נצבור. אם נעבור את הסיבובים (המקצועיים, כמובן) מהר מידי, אנחנו עלולים לגלות שהדרך שאחרי הפנייה, לא דומה בכלל למה שהנחנו שיהיה שם.
מי שמבינה את האנלוגיה הזאת, תנהל את עצמה בצניעות ובזהירות אפילו בפרוייקט הבסיסי ביותר, מתוך הבנה ששום דבר, אף פעם, לא מובן מאליו ושאם העיניים והאוזניים פתוחות כל הזמן, אנחנו לומדים דברים חדשים בלי הפסק.
מה הייתה המלחמה המקצועית הכי גדולה שלך השנה?
האמת היא שאין לי מלחמות בעבודה ואני משתדלת שלא יהיו גם בחיי הפרטיים. ההתמודדות המורכבת ביותר שהיתה לי השנה היתה, בלי ספק, מול הפיבוט. אני מורגלת מאד בהתמודדות מול שינויי כיוון מוצריים. בזירה שלי, עולם הסטרטאפים, פיבוט הוא לחם חוק ובמידה מסויימת הוא שלב צפוי ורצוי.
השנה זכיתי להפוך מוצר על פיו כשהמחקר המקדים העלה תוצאה מעניינת: הצורך שזיהו היזמים אצל קהל היעד – היה אמיתי והנכונות שלהם לקבל פתרון לצורך היתה גבוהה מאד, אבל לא היה שום סיכוי שבעולם שהם יסכימו לקבל את הפתרון המוצרי של היזמים לצורך הזה וכך, בלב כואב, בחשש גדול ובהתלהבות עוד יותר גדולה הגענו למסקנה שהמוצר עצמו חייב להשתנות. השינוי הבסיסי היה המעבר ממוצר מבוסס טאבלט למוצר מבוסס טלוויזיה אינטראקטיבית, מה ששינה לגמרי את אופי המוצר, את ההתנהגויות שלו, והפיצ'רים שהציע.
על הדרך, הפיבוט גם הפך לי את החיים לכמה חודשים. במהלכם הייתי צריכה ללמוד ולהוביל תחום חדש לגמרי, שמעולם לא נגעתי בו קודם. כל זה קרה תוך כדי ריצה, בתוך לוחות זמנים שלא הותאמו למשימה ועם סטארטאפ שלם שבעצמו ניסה להתמודד ככל יכולתו, עם הפיבוט המשוגע הזה, שתפס את כולנו ממש לא מוכנים. זו היתה התנסות מקצועית מטורפת ונהדרת, אבל היי – העולם של הסטרטאפים הוא זירה מטורפת ונהדרת ובשבילי זה כל הקסם.
מה הטיפ הכי טוב שקיבלת השנה?
את הטיפ הכי טוב לשנת 2016 קיבלתי מנערה בת 14 שהסבירה לי כמה בלתי נמנע הוא השינוי וכמה עדיף להוביל אותו מאשר להישרך מאחור. היא כמובן לא ניסחה את הדברים כך, אבל כששאלתי אותה למה עברה מוואטסאפ לסנאפצ'אט, הסבירה לי שמי שעובר אחרון, מגיע כשכולם כבר בפנים ואז הוא יוצא הכי עלוב והכי לא בעניינים, אז אם מבינים שמשהו הולך לקרות – שווה פשוט ללכת עם זה ושאחרים יבואו אחרייך.
זה טיפ מצויין שתופס לגבי כל דבר כמעט בעולם הכל כך מטורף שלנו, אבל חשובה יותר מהטיפ היא התובנה, שצריך להקשיב טוב לכולם. כן, גם לילדות בנות 14 שלכאורה עסוקות כל היום במה הן לובשות ובסלפיז עם אוזני ארנב. פעם העולם היה שייך למבוגרים והם ניהלו אותו, אחר כך הוא הפך שייך לצעירים, שלהם היה הכוח להחריב את הישן ולציב מולו תפיסות ורעיונות חדשים. היום – העולם שייך לילדים ולמתבגרים, שמותאמים הרבה יותר מכל אחד אחר לקצב השינוי הבלתי נתפס שמכתיבה הטכנולוגיה ומסמנים, עבור מי שעיניו פקוחות, את הדרך בה נצעד כולנו בעתיד הדי קרוב.
לאיזו הרצאה של מרצה אחר את הכי מחכה בכנס?
יש שני מרצים שאני רוצה מאד לשמוע השנה:
אחד הוא עומר מילויצקי, אחריו אני עוקבת זמן רב ברשתות החברתיות, אבל מעולם לא נפגשנו או עבדנו יחד. אני רואה בו סוג של מוביל דעה בעולם הפינטק וחוויית המשתמש הישראלי ובהחלט סקרנית לשמוע ולפגוש אותו סוף סוף.
המרצה האחר שמסקרן אותי הוא שי בן ברק. שי ואני קולגות ומכירים מקרוב כבר כמה שנים כמנטורים בתכנית הלונצ'פד של גוגל. אני מעריכה אותו מאד ומאד סקרנית לשמוע אותו פורש את משנתו לגבי תפקידנו כשומרי-סף בעולם הדיגיטלי.
מה את הכי מקווה ללמוד בכנס?
כמו תמיד – כל מה שאפשר. אני מאמינה שמכל אדם ומכל שיחה אפשר לקחת משהו לחיים, לא כל שכן מכנס גדול עם עשרות דוברים ומאות משתתפים.
כל הרצאה, קצרה ככל שתהיה, היא הזדמנות ללמוד משהו וכל שיחה, ארעית ככל שתהיה, היא פתח לעולם חדש, אני אמנם מרצה בכנס, אבל אני כאן כדי ללמוד, הרבה יותר מכדי ללמד והדבר היחיד שיש לי לומר הוא – בואו להגיד שלום. אני רוצה להכיר אתכם!
הזדמנות אחרונה להגיע לכנס ה-UX הגדול בארץ: ההרשמה מסתיימת ביום ראשון בחצות
הצטרפו למאות המאפיינים, המעצבים, מנהלי המוצר ומבצעי הפיבוטים שכבר קנו כרטיס לכנס. פרטים נוספים באתר הכנס.