בפעם הראשונה שניגשתי לעצב אינפוגרפיקה, המשימה נראתה די קלה – בסך הכל לקחת את הנתונים ולהציג אותם בגרפים יפים, להוסיף קצת איורים וזהו. אז זהו, שלא. לאחר כמה שעות של עבודה שאחריהן כל מה שהיה לי הם כמה גרפים צבעוניים מפוזרים על משטח עבודה, הבנתי שהמשימה הזו כנראה יותר מורכבת ממה שהיה נדמה לי.
בשלב זה, פניתי לחבר הטוב גוגל כדי ללמוד קצת יותר על אינפוגרפיקה ועל הדרכים ליצור אינפוגרפיקה טובה. המחקר הזה, אמנם לא הפך את האינפוגרפיקה הראשונה שלי למצוינת, בשביל זה דרוש הרבה נסיון ותרגול, אך בהחלט חשף הרבה מידע מעניין ורעיונות בנוגע לאינפוגרפיקה ברשת.
קצת הסטוריה
האינפוגרפיקה היא, במילים פשוטות, תצוגה ויזואלית של מידע. אנשים השתמשו בתמונות כדי להעביר מידע כבר מתקופת ציורי הקיר במערות. ההסטוריה של מפות גיאוגרפיות, שגם הן סוג של אינפוגרפיקה, מגיעה עד כ- 7500 שנים לפני הספירה!
מקור: Barry Lawrence Ruderman Antique Maps Inc.
דרך אגב, אם תרצו שהמפה הזו תקשט את קירות ביתכם, תצטרו להוציא 3400$.
לאורך ההסטוריה המודרנית, מדענים הציגו באמצעות אינפוגרפיקה ממצאים של המחקרים שלהם. ב-1857 אחות בשם פלורנס נייטינגייל השתמשה באינפוגרפיקה על מנת לשכנע את המלכה ויקטוריה לשפר את התנאים בבתי חולים צבאיים באנגליה.
מקור: ויקיפדיה
בשנת 1975 פרופסור לסטטיסטיקה ומדעי המדינה בשם Edward Tufte, נתבקש להעביר סדרת הרצאות בתחום הכלכלה לקבוצת עיתונאים שביקרו באוניברסיטת פרינסטון. לצורך כך, הוא פיתח קורס בנושא ויזואליזציה של נתונים, שבהמשך שימש כבסיס לספר The Visual Display of Quantitative Information. כאשר המוציאים לאור סירבו לקבל את הספר, Edward החליט להוציאו בכוחות עצמו. הספר נחל הצלחה ונחשב כיום לקלאסיקה בתחום הצגת מידע באופן ויזואלי. בספר, אדוארד טופט קובע את המושג "chartjunk" (מתייחס לאלמנטים גרפיים מיותרים ולא מועילים בתרשימים וגרפים שונים) ועוד מושגים אשר שינו את הגישה לויזואליזציה של נתונים.
מה הדרך הטובה ביותר ללמוד את ההיסטוריה של האינפוגרפיקה, אם לא בעזרת אינפוגרפיקה עצמה?
מקור: visual.ly
עידן האינטרנט
כמו שראינו, האינפוגרפיקה היא לא המצאה חדשה. אז למה, דווקא בשנים האחרונות היא הפכה להיות כל כך פופולרית ונפוצה?
בראש ובראשונה, התפתחות המדיה החברתית מדרבנת חברות ומותגים ליצור תוכן ייחודי ומעניין אותו אפשר לשתף בפרופילים החברתיים שלהם על-מנת ליצור "תוכן ויראלי". אינפוגרפיקה הוכיחה את עצמה כתוכן שגולשים אוהבים לצרוך ולשתף.
מעבר לכך, אינפוגרפיקה ייחודית של חברה או עסק עוזרת במיתוג וחשיפה ואף תורמת לאתר של יוצר האינפוגרפיקה קישור, בכל פעם שאתר אחר מפרסם את האינפוגרפיקה אצלו, מה שנותן בונוס גם מבחינת קידום האתר. קיימים כמה מקרי מבחן מעניינים בהם השתמשו באינפוגרפיקה לצורך חשיפת מותג, משיכת תנועה לאתר ומטרות שיווקיות נוספות.
כמו כן, לאחרונה אפשר לראות את השתלטות הויז'ואל על הרשתות החברתיות: הרשת החברתית פינטרסט, שכבר הפכה לאחת הרשתות הפופולריות ביותר, מבוססת אך ורק על תמונות וסרטונים, פייסבוק, באופן קבוע מדגישה ומגדילה את תצוגת התמונות, טוויטר מאפשרת להוסיף תמונות לציוצים. בנוסף, מומחי מדיה חברתית מדווחים שפוסטים המכילים תמונה או סרטון מקבלים עדיפות ומופצים בין יותר אנשים מאשר פוסטים ללא תמונות.
מקור: MDG Marketing.
הפופולריות הגדולה הופכת לעתים לפופולריות-יתר. לא עובר יום מבלי שלפחות אחד מהחברים בפייסבוק או ברשת חברתית אחרת משתף אינפוגרפיקה כזו או אחרת. לעתים קרובות נתקלים באינפוגרפיקות מסורבלות שאינן מעבירות רעיון ברור, או אינן תומכות בנתונים המוצגים.
מקור: Good.is
זוהי דוגמא לאינפוגרפיקה לא טובה. היא עמוסה מדי באימג'ים קטנים שאינם מאורגנים בצורה ברורה. בנוסף, למרות שהכותרת אומרת "בעשרה צעדים", נראה שהנושא כלל אינו מתאים למבנה של "צעדים" ואכן, הם אינם באים לידי ביטוי באינפוגרפיקה פרט לרשימה המילולית המופיעה בצד ומהווה מין מקרא.
אז איך בכל זאת יוצרים אינפוגרפיקה טובה?
כמו שציינתי קודם, זה לא כל כך פשוט. Amy Balliet, במאמר שלה בסמשינג מגזין "Dos and don'ts of infographic design" אומרת: "אפילו כמה מהמעצבים הטובים ביותר, עם תיקי עבודות שאפשר להזיל עליהם ריר, לא יכולים לעצב אינפוגרפיקה מוצלחת. לצורך כך דרוש דפוס חשיבה מסוים."
במאמר הזה, מצאתי כמה טיפים חשובים לאינפוגרפיקה טובה. הנה העיקריים שבהם:
להראות, לא לספר
כדי שהאינפוגרפיקה תמלא את מטרתה, כלומר, תציג מידע מסוים בצורה ויזואלית, יש להמחיש את הנתונים ולא רק "לקשט" אותם. בדוגמה הקודמת, הגרפיקה לא העבירה את המסר והיה צורך בטקסט ארוך כדי לעשות זאת. אמי מציעה לבחון את האינפוגרפיקה בצורה הבאה: "אם תשימו את כל הגרפיקה בשכבה אחת בתוכנת העיצוב ואת כל הטקסטים בשכבה אחרת ותכבו את שכבת הטקסט, האם עדיין יש הגיון באינפוגרפיקה?"
מקור: getresponse.
היחס בין השיתופים המתרחשים ברשתות השונות מומחש היטב. גם אם נוריד את המספרים באדום, הרעיון ישאר ברור.
ובכל זאת, צריך להיות סיפור מאחורי
הסיפור הוא ויזואלי, אבל אסור לשכוח שלכל אינפוגרפיקה יש מטרה מסוימת. המטרה היא להעביר מסר או רעיון בעזרת הנתונים. לכן, חשוב לתכנן את כל האינפוגרפיקה מראש ולוודא שכל הנתונים משתלבים היטב בסיפור הכללי. בדרך כלל, מעצבים בונים סטורי-בורד לפני שניגשים לשלב הביצוע והעיצוב.
מקור: submitinfographics.com.
למרות שזה לא נראה כך, זוהי אינפוגרפיקה אחת ולא כמה נפרדות. אין פה סיפור או מסר ברור אחד לאורך כל האינפוגרפיקה וגם הסגנון העיצובי משתנה.
יצירתיות ודמיון
גרפים וטבלאות הם חלק בלתי נפרד של האינפוגרפיקה, אך קשה להאמין שאינפוגרפיקה שנראות כמו דף מתוך עבודה סמינריונית, תמשוך הרבה תשומת לב ותהפוך ל"ויראלית". זהו, כמובן, מקרה קיצוני, אך באופן כללי, חשוב להפעיל את הדמיון ולמצוא דרכים יצירתיות לבטא את הנתונים.
מקור: milagromobilemarketing.
האינפוגרפיקה הזו מדברת על שימוש בטלפונים ניידים. האחוזים מוצגים בגרף עוגה סטנדרטי. אפשר היה להציג את המספרים בדרך שתמחיש את הנושא טוב יותר.
מעוצב, אך נקי
לעתים קרובות המעצב כל כך משתדל להפוך את האינפוגרפיקה למעניינת, שהוא מתפתה להוסיף עוד ועוד צבעים ואלמנטים גרפיים. מומלץ מאוד להחליט מראש הן על הסגנון העיצובי והן על פלטת הצבעים בהן תשתמשו. לא רצוי להשתמש ביותר מ- 3-5 צבעים שונים.
מקור: אתר trivi.al.
זהו אמנם רק חלק קטן מהאינפוגרפיקה אך כבר אפשר לראות שעודף הצבעים והאיורים מבלבל והתחושה הראשונה שעולה היא "לאן להסתכל קודם?". יש כמובן עוד המלצות חשובות לבניית אינפוגרפיקה. החברים בפיקסלפרפקט פרסמו מדריך מפורט בעברית הכולל את שלבי התכנון והביצוע דרך עיני המעצב.
כדי להקל על תהליך התכנון, כדאי להחליט מראש איזה סוג של אינפוגרפיקה מתאים למטרה שלכם. ישנם כמה סוגים נפוצים:
אנטומיה – זוהי אינפוגרפיקה המציגה תמונה או תרשים של משהו (לא בהכרח גוף האדם) עם כיתוב או הסברים ליד כל חלק בתמונה.
מקור: gobankingrates
זרימה – אינפוגרפיקה המציגה תהליך כלשהו. לעתים קרובות משתמשים בצורות וחצים על מנת להמחיש את התהליך, אך ניתן בהחלט למצוא דוגמאות יצירתיות יותר לסוג אינפוגרפיקה זה.
מקור: cradlepoint.com
מפה – פשוטו כמשמעו. זו לא חייבת להיות מפה מפורטת או להיראות כמו מפות מסורתיות. המטרה היא בדרך כלל, לסמן מיקום של משהו במרחב.
ציר זמן והיסטוריה – אינפוגרפיקה המציגה רצף אירועים או נתונים לאורך זמן.
מקור: Mashable
סטטיסטיקה – נתונים מספריים המוצגים בצורה ויזואלית באינפוגרפיקה. זהו אחד הסוגים הנפוצים ביותר של אינפוגרפיקה.
מקור: Markerweek
לסיכום
האינפוגרפיקה לא סתם פופולרית מאוד. היא מצליחה לתפוס את תשומת לב הגולש ואף לגרום לו לשתף עם חברים. היא תורמת למיתוג ולמוניטין של החברה אשר יצרה אותה ויכולה אפילו לעזור לקידום האתר באינטרנט.
מבחינת חווית משתמש, אינפוגרפיקה אכן מעניקה למשתמש סוג של חוויה ויזואלית. אנחנו יודעים שרוב הגולשים אינם קוראים את כל התוכן המוצג בדף אינטרנט, אלא סורקים את הדף בחיפוש אחר נקודות חשובות ומעניינות. האינפוגרפיקה, בעצם, הופכת את המשימה הזו לקלה כיוון שהיא מרכזת את המידע החשוב בנקודות קצרות שגם נתמכות על ידי גרפיקה. לכן, זוהי דרך מצוינת להעביר מידע מורכב או ארוך באופן פשוט ומהנה.
כאשר האינפוגרפיקה היא טובה, מעבירה את המסר בצורה ברורה, הגרפיקה תומכת בנתונים וממחישה אותם, העין של הצופה מובלת מחלק אחד לאחר, אז מתרחש הקסם של האינפוגרפיקה וכל היתרונות שהזכרתי קודם באים לידי ביטוי.
אז מה דעתכם, תמונה אחת באמת שווה אלף מילים?
אחלה פוסט 🙂
אשמח אם תשקלו להכניס גם את הקישור הבא לרשימה בסוף-http://www.pixelperfect.co.il/tutorials/infographic-design-tips/
תודה יעל על הסקירה המענינת והטיפים החשובים.
תודה שגיא, הוספנו את הלינק.
כתבה מעניינת וכתובה בצורה מצוינת. חסר רק טיפ החשוב ביותר: באינפוגרפיקה, קודם כל ה"אינפו" צריך להיות מוצג נכון! להדגים וללמד מהי אינפוגרפיקה טובה עם גרף עוגה ששווה 127%, זה "שירות דוב". כל כך הרבה אנשים שוכחים שבמילה אינפוגרפיקה, מה שעומד בראש זה ה"אינפו" ולא "הגרפיקה"!
https://www.smashingmagazine.com/2011/10/the-dos-and-donts-of-infographic-design-revisited/