בית  >  כתבות  > איך לגייס מאפייני חוויית משתמש

איך לגייס מאפייני חוויית משתמש

יעל קריידרמן, 20/2/2012. 9 תגובות.

לאחרונה, השאלה הזו עלתה בדף הפייסבוק של "חווית משתמש ישראל" ועוררה דיון רב משתתפים. כמה מהם הציעו שהדיון יהפוך לכתבה בגלל חשיבותו הרבה הן למנהלים המגייסים והן למחפשי העבודה. הנה היא לפניכם.

על מה בעצם הדיון?

הדיון התמקד בעיקר בשאלה: האם לדרוש ממועמד לתפקיד מאפיין UX תיק עבודות לפני הזמנתו לפגישה/ראיון ואם תיק עבודות הוא אינו דרישה הכרחית, על פי איזה קריטריון אפשר להחליט איזה מועמד יעבור לשלב הבא?

facebook

מי אמר מה?

הרבה אנשים תרמו את דעתם בנושא והגיבו בדיון, הנה חלק מהדברים:

ברק דנין: "קורות חיים, שיחה טלפונית, דוגמאות עבודה ומבחן מקצועי לפגישה. היעדר תיק עבודות הוא לא דיל ברייקר, אלא אם זה מישהו/י ותיקים."

הדס רז גלבוע : "לא רק לגבי UI אלא לכל פרויקט: קודם כל תיק עבודות ולאחר מכן המלצות, כמובן כימיה אישית חשובה אבל לא הייתי שמה על זה משקל גדול מידיי כי זה יכול להשתנות עם הזמן"

רוית ברנור: "בניגוד לתחום העיצוב שבו הצגת תיק עבודות טרם הזמנה לשיחה אישית היא דרישה מקובלת וברור למעצב שעליו להראות דוגמאות של עבודותיו על מנת שהמעביד הפוטנציאלי יוכל להעריך את רמת המקצועיות והסגנון שלו, בתחום אפיון חווית משתמש, רבים מעדיפים שלא להציג תיק עבודות לפני פגישה בטענות שונות כמו שמירת סודיות, למשל."

ברק דנין: "… אפיון קשה לשפוט לפי התוצאה הסופית בלי הסברים וקשה לשפוט עלפי מראה עיניים בלבד. רובנו (גם אם אנחנו מנוסים) נסתכל על העיצוב לפני הכל וגם אם ננסה, לא נצליח לזהות מה היו המוטיבציות העסקיות, מי המשתמשים, מה היה התהליך וכו' – הרי כל אלה הם העיקר. זו הסיבה שהבחינה האמיתית של מאפיין בעיני היא לפי מבחן שהוא עושהתרגיל אצלנו או מבחן בית. כך נהוג ברוב החברות המגייסות מאפיין שכיר. כמובן שאפשר להכין תיק עבודות שכולל גם הסברים מקיפים בכתב, סרט וידאו קצר עם קריינות או כל אמצעי אחראבל זה קצת אוברקיל כתיק עבודות, לא?"

אמיר דותן מציע לנהל שיחה טלפונית עם המועמד: "אני יכול להבין את החשש לשלוח דוגמאות וסקיצות של עבודות שלא מוצגות לקהל הרחב, כי אי אפשר לדעת לאן הן יתגלגלו והצד החיובי הוא שזה מראה שאיש המקצוע נאמן להסכמים וללקוחות עימם הוא עבד. יצא לי בעבודה לקחת חלק בתהליך גיוס עובדים ומנסיוני בשיחה של חצי שעה עם השאלות הנכונות אפשר לסנן יופי חרטטנים שיודעים לפזר מילים באוויר או סתם אנשים שנשמעים יבשושיים, חסרי מעוף ויצירתיות. ברגע שהשיחה הופכת לשיחה בין שני אנשי מקצוע ולא חקירה של מראייןמרואיין אפשר לקבל אינדיקציה טובה שמדברים עם מישהו רציני שמבין עניין. לא?”

שירי כהן קינברנר העוסקת בהשמה של מקצועות קריאטיב מציגה אופציה נוספת : אתר אישי או לפחות שימוש בפלטפורמה אינטרנטית כלשהי להצגת עבודות. היעדר תיק עבודות או אתר אישי פוגע בסיכוי של המועמד כבר בשלב הסינון הראשוני.

אורן שמיר מציע להסתכל על הנושא מנקודת מבט של UX: "הרבה אנשי UX סומכים בעיקר על קורות החיים שלהם ולא בהכרח מציגים תיק עבודות כיוון שברוב המקרים, תסריט זה הוא הכי יעיל גם מבחינתם וגם מבחינת המנהלים המגייסים. מבחינת המגייס, כדאי להתייחס לנושא הגיוס לא כאל פתרון חד פעמי (מציאת פרילאנסר לפרויקט מסוים) אלא כאל השקעה לטווח ארוך – יצירה של מאגר אנשי מקצוע טובים בתחום חווית משתמש, איתם אפשר יהיה לעבוד בעתיד." ולגבי ההחלטה על מעבר לשלב הבאאומר אורן: "…אני אמנם מסכים שתיק עבודות מסייע הרבה לסינון הראשוני אבל בעיניי הוא ממש לא דיל ברייקר. קשה לי להגדיר מה עזר לי להחליט את מי להזמין לראיון ואת מי לא. זה היה תמיד שילוב של סך כל ההתרשמויות שלי מקורות החיים, שיחה טלפונית, לינקדאין ופייסבוק (לגבי פייסבוקעם הסתייגות). הדבר שאני הכי מאמין בו הוא משימת מבחן…”

קצת טעימה מחו"ל

בדיוק לפני פרסום הכתבה הזו, התפרסמה באתר Smashing Magazine כתבה בשם How To Recruit A UX Designer. ואם כבר צירוף מקרים כזה – איך אפשר שלא להתייחס?

הכותב, מת'יו אוגסטון, פנה ל-6 מומחי UX ושאל אותם 10 שאלות לגבי תהליך העסקת מאפיין חווית משתמש. הנה טעימה מהדברים:
האם יש לך שיטה בעזרתה אתה מעריך מועמד?
אחד הנשאלים, ג'סטין קוק, מצדד במבחן פנימי, שלדעתו נותן את ההערכה הטובה ביותר של יכולות המועמד, קארה פרניס אומרת שהם נוהגים לעודד את המועמד להציג את עצמו, למשל, להקליט פרזנטציה קצרה על עצמו ולשלוח אותה בוידאו. (זהו רעיון מעניין שלא עלה בדיון שלנו ויכול לשמש ככלי לסינון ראשוני של מועמדים).מומחים אחרים אומרים שהם מצפים ממאפיין UX להיות בעל נוכחות אונליין ומרטין בלם אף אומר שהיעדר נוכחות כזו עלול לפסול את המועמד.

מה חשוב יותר, הפורטפוליו או הנסיון?
רוב הנשאלים מתבססים על פורטפוליו, אך מציינים שזה תלוי בתפקיד אליו הם מגייסים. אם דרוש עובד בכיר יותר שיוכל להתנהל מול לקוחות ולנהל פרויקטים – יעדיפו את הנסיון.

כמו שאתם רואים, למרות שהמגייסים מבינים שגם מועמדים ללא תיק עבודות יכולים להיות מתאימים ומקצועיים, הם רוצים לקבל טעימה של יכולות ותכונות המועמד, משהו שיעזור להם לבחור ממגוון קורות החיים ולצמצם את הבחירה.

וזה מביא אותנו לשאלה הבאה:

איך נראה תיק עבודות של מאפיין חווית משתמש?

אמנם לעיתים קשה להבין ללא שיחה, מהו תהליך העבודה וקבלת ההחלטות שמאחורי ה-, Wireframes, אך אני חושבת שהמועמדים לא צריכים להימנע מלהציג מסמכים כאלה מחשש לאי הבנה, להיפך – פרויקטים שיסקרנו ויעניינו את המגייס יגרמו לו ליצור קשר ולהעביר את המועמד לשלב הבא. באתר אישי או בלוג תוכלו לספר על תהליכי אפיון שלקחתם חלק בהם, אפילו מבלי לחשוף שמות של לקוחות. נדמה לי שלא שצריך להזכיר את הפלטפורמות החינמיות עליהן ניתן להקים בקלות ובחינם אתר או בלוג.

אתרים אישיים ואתרי פורטפוליו של מאפייני UX:

Justin Edmund

justin edmund  איך לגייס מאפייני חוויית משתמש

justin edmund2  איך לגייס מאפייני חוויית משתמש

Netta Marshall

netta marshall  איך לגייס מאפייני חוויית משתמש

netta marshall2  איך לגייס מאפייני חוויית משתמש

אם תרצו להציג רק את תיק העבודות, גם לזה כמה פתרונות פשוטים אונליין כמו Carbonmade, Behance Network, Design:Related, Dribble

הנה דוגמא לפורטפוליו באתר Dribble של Matthew Farag:

dribble Matthew Farag  איך לגייס מאפייני חוויית משתמש

נקודה למחשבה – קורות החיים

אם הסכמי שמירת סודיות או סיבות אחרות מונעים מכם ליצור פורטפוליו מכל סוג שהוא, יש עוד דרך לתת למגייס קצת יותר מידע מעניין עליכם: קורות חיים לא שגרתיים.

תראו, למשל את קורות החיים של מיכאל אנדרסון:

Michael Anderson  איך לגייס מאפייני חוויית משתמש

מעצב חווית משתמש, מייק דאן, מספר בפוסט Building a better UX resume איך החליט להתייחס לקורות החיים שלו כאל פרויקט UX לכל דבר. הוא רצה להציג בקורות החיים שלו מגוון של תחומים בהם עסק מבלי ליצור עומס, לתת קצת מידע על עצמו והכיוון שלו ולהראות את כל זה בצורה ידידותית וברורה. לאחר קצת מחקר ועם השראה מקורות החיים של מיכאל אנדרסון (למעלה), הוא החליט לחלק את קורות החיים שלו ל-3 חלקים עיקריים: פרופיל (פרטים אישיים, תמונה, מידע כללי), כישורים ומיומניות יחד עם מטרות ותכונות וציר זמן בו מפורטות עבודות ומשרות בהן עסק.

קורות חיים לפני:

resume-old

קורות חיים משופרים:

resumepages  איך לגייס מאפייני חוויית משתמש

קורות חיים כאלה, בוודאי יבלטו בין האחרים ויגדילו את סיכוייו של המועמד לעבור לשלב הבא, גם אם אין לו תיק עבודות.

סיכום

אם אתם מאפיינים, אפיינו את תיק העבודות שלכם ואת קורות החיים! בנו את התהליך כפי שהייתם רוצים שהמגייס שעומד מולכם יחווה אותו. יש הרבה דרכים להראות למגייס את הכישורים והיכולות שלכם וזה לא חייב להיות בצורה של תיק עבודות מסורתי.

אתם מגייסים? מחפשים עבודה בתחום? שתפו אותנו בתובנות שלכם.

כתבות בנושאים דומים



תגובות

9 תגובות לכתבה

כתיבת תגובה

לא יוצג בשום מקום

לא חובה

רוצים שהתמונה שלכם תופיע עם התגובה? העלו אותה ל-Gravatar.

שלח