בית  > הספריה > מילון מונחים > חוויית משתמש User Experience

חוויית משתמש User Experience

ברק דנין. עדכון אחרון: 1/6/2011

"חוויית משתמש", User eXperience או UX באנגלית, על-פי ההגדרה של נילסן-נורמן:

חוויית משתמש כוללת את כל האספקטים של האינטראקציה בין משתמש הקצה לבין החברה, השירותים שלה והמוצרים שלה. הדרישה הבסיסית לחוויית משתמש מעולה היא לענות על הצרכים המדוייקים של המשתמש, ללא סיבוכים מיותרים. על המוצר או השירות להיות פשוט ואלגנטי, כך שיהיה כיף להחזיק בו, וכיף להשתמש בו. חוויית משתמש אמיתית נותנת ללקוחות הרבה יותר מאשר בדיוק את מה שהם אומרים שהם רוצים, או ממלאת אחרי רשימת יכולות ודרישות. כדי להגיע לחוויית משתמש באיכות גבוהה על-פני כל החברה, חייב להיות רצף אחיד על-פני כל השירותים שהיא מספקת בתחומים שונים, כולל הנדסה, שיווק, עיצוב גראפי ותעשייתי, ועיצוב ממשק.

ג'סי ג'יימס גארט מ-Adaptive Path מגדיר עיצוב חוויית משתמש כך:

העיצוב של כל דבר, על פני מדיות שונות,
כשחוויה אנושית היא תוצאה ברורה,
והפעלת אנשים היא מטרה ברורה.

כלומר, הכוונה היא שלעיצוב חוויית משתמש יש מטרה ברורה: להפעיל אנשים, לגרום לעשות משהו. הדרך שבה מניעים אנשים לפעולה היא באמצעות חוויה אנושית. כל דבר שתורם ליצירת החוויה, בכל מדיה שהיא, הוא חלק מהתהליך.

הוא מסביר עוד לגבי המושג "חוויית משתמש" בהרצאה המצויינת הזו:

דוגמה פשוטה

תארו לכם שאתם רוצים לקחת משכנתא. אתם נכנסים לאתר האינטרנט של הבנק החביב עליכם, ומבררים בעזרת מחשבון התשלומים כמה תצטרכו לשלם בכל חודש על הלוואה של כך וכך שקלים לכך וכך שנים. אתם משווים את התוצאות לבנק אחד או שניים אחרים, ובתום התהליך בוחרים את אחד הבנקים והולכים לסניף הקרוב למקום מגוריכם.

בבנק אתם נפגשים עם פקיד, ומתחילים את תהליך החישוב מהתחלה. שוב – אותן השאלות: כמה תרצו לקחת, על-פני כמה שנים, או כמה תרצו לשלם כל חודש, והמספרים שהוא מציג לכם שונים מאלה שאתם זוכרים מהאתר. אתם מגיעים להתליך עם פחד מסויים, זו מחוייבות גדולה, וחוסר-הקשר בין השירותים השונים של הבנק, אתר האינטרנט מול הפקיד בסניף, לא גורם לכם להרגיש בטוחים יותר.

הדוגמה הזו מראה מה קורה כשאין רצף אחיד בין השירותים השונים שחברה מציעה. היתה יכולה להיות לכם חוויית שימוש הרבה יותר מוצלחת אילו היתה לכם דרך לשמור את תוצאות המחשבון, ולהתחיל את השיחה עם הפקיד בסניף מהנקודה שבה סיימתם עם המחשבון באתר. עוד על הדוגמה הזו.

מרכיבי חוויית המשתמש

מאפיין מאוד מרכזי של חוויית המשתמש הוא העובדה שהוא בין-תחומי. בלימודי חוויית משתמש לומדים עיצוב גראפי וגם תכנות, אומנות לצד ארכיטקטורת מידע, שיווק ביחד עם בסיסי נתונים. חוויית המשתמש נוצרת מהמזיגה של גורמים רבים, וכדי ליצור חוויות משתמש מצויינות חשוב להכיר כמה שיותר מהם:

  • עיצוב אינטראקציה  Interaction Design
  • ארכיטקטורת מידע  Information Architecture
  • פסיכולוגיה קוגניטיבית  Cognitive Psychology
  • שמישות (שימושיות)  Usability
  • גורמי אנוש  Human Factors
  • נגישות Accessibility
  • תקשורת חזותית (עיצוב גראפי)   Graphic Design
  • כתיבה: טכנית, שיווקית, תוכן.

תכנים נוספים

כתבה מצויינת שתרגמנו מ-SmashingMagazine (המקור כאן) שמסבירה בצורה מפורטת את התחום, עם הרבה דוגמאות.

באתר של Nokia יש הסבר בסיסי מצויין.

ליאור יאיר וישי כהן כתבו קצת על ההיסטוריה של חוויית משתמש כאן באתר.

מידע נוסף אפשר למצוא באיזור הלימודים.



תגובות

4 תגובות לכתבה

כתיבת תגובה

לא יוצג בשום מקום

לא חובה

רוצים שהתמונה שלכם תופיע עם התגובה? העלו אותה ל-Gravatar.

שלח