ניתוח מתחרים (Competitive Analysis)
אמיר דותן. עדכון אחרון: 3/3/2010
מרכיב חשוב בשלב המחקר והאיפיון הוא ניתוח התחרות בכדי לבחון כיצד אחרים התמודדו עם הבעיות והאתגרים השונים הכרוכים בהפקת הפרוייקט בכל הקשור לחווית השימוש. אלא אם כן מדובר בפרוייקט חדשני ומהפכני ביותר, סביר מאוד להניח שקיימים בשוק מוצרים בעלי יעדים זהים ברמות שונות שאפשר ללמוד מהם ממה כדאי להמנע ומה כדאי להטמיע. מבחינת שמישות, מדובר בהזדמנות מצויינת לזהות בעיות שניתן להתייחס אליהן בשלב האיפיון כאשר המוצר עדיין בשלב גולמי ועוד לא נכתבה שורת קוד אחת.
פורסם לראשונה בבלוג "עיצוב שמיש" ב-11.11.07
ניתוח מתחרים (Competitors Analysis) הוא שלב מתבקש וטבעי שיכול לחסוך משאבים בשלבים מתקדמים יותר. ברוב המקרים אין סיבה להתחיל עם דף לבן וצריך לבדוק מה קיים בהווה בכדי להעריך כיצד ניתן להציע משהו עם ערך מוסף למשתמשים שיעניק יתרון תחרותי ללקוח. תהליך הניתוח זהה לאבחון מוצר מבחינת המתודולוגיה וניתן לשלב סקירת מומחה, מבחן משתמשים, שאלונים וקבוצות מיקוד בכדי לזהות נקודות חולשה. התוצר הסופי הוא מסמך המפרט את התהליך, הממצאים והמסקנות.
הצעד הראשון הוא זיהוי התחרות על סמך היעדים של הפרוייקט והערך שהוא מתיימר לספק למשתמש. בין אם מדובר למשל בפרוייקט המיועד לסייע בארגון ושיתוף קבצים בצוותי עבודה או תוכנה לעריכת וידאו, השוק בדרך כלל רווי במוצרים דומים וקשורים מהם ניתן לשאוב השראה. סביר מאוד להניח שאתם לא הולכים להמציא את הגלגל וגם אם אכן מדובר ברעיון חדשני אפשר לחשוב על מוצרים שמספקים חלק מהיכולות העתידיות שלו, כגון ניהול רשימת אנשי קשר או תיחזוק פרופיל משתמש.
מומלץ לזהות לפחות שלושה עד ארבעה פרוייקטים קיימים בכדי שהמידע שיאסף יהיה מגוון ויציע זוית ראייה רחבה. הגישה לניתוח צריכה להיות שיטתית ומתוכננת כך שהיא תתבסס על יותר מ"להעיף מבט" ו-"לשחק קצת" עם המוצר בשביל להתרשם ממנו. ישנם מרכיבים ברורים כגון ארכיטקטורת מידע, כללי שמישות, אסתטיקה, תאימות, נגישות ופונקציונאליות אותם ניתן לבחון בשיטות שונות בכדי לקבל תמונה מדוייקת של הצלחות וכשלונות.
את השיטות ניתן להתאים למשאבים העומדים לרשות צוות האיפיון ויכול להיות שבהיעדר תקציב למבחן משתמשים, הניתוח יתבסס על סקירת מומחה שיטתית (Heuristic Evaluation) שיבחן את המוצרים על פי כללי שמישות נפוצים ויסמן את נקודות החוזק והחולשה. כאשר מדובר בתקציבי מחקר גדולים ניתן לשקול גיוס משתמשים, ביסוס תסריטי שימוש ומבחן משתמשים לכל דבר.
סקירה של התחרות יכולה לעודד יצירתיות כאשר אנו מזהים בעיות ומחסומים הדורשים התייחסות ברמת תפיסת המוצר. במקום להוסיף או להמנע מפי'צרים, יכול להיות שהתבוננות ודיונים סביב מה שקיים בשוק יניבו תובנות ורעיונות שבבוא העת אחרים יעתיקו וישאבו השראה מהם. בשלב האיפיון אנו שואפים ללמוד, להבין ולחקור בכדי להניב דרישות שיכתיבו את הפקת המוצר בהיבטים שונים (פונקיונאליות, שמישות, אבטחה, תאימות, עיצוב וכו'). סקירה של התחרות אינה עניין של העתקה ומיחזור, אלא למידה לצרכי ייעול ושיפור.