סינון אלפביתי (Alphanumeric Filter Links)
רוני אורבך. עדכון אחרון: 14/3/2010
הבעיה: עומס תכנים.
הפתרון: הצגת שורת קישורים לכל אותיות הא-ב, שמובילים לפריטים ששמם מתחיל באות הנבחרת.
שימוש:
- באזורים באתר עם כמות גדולה מאוד של פריטים בעלי כותרת מילולית ברורה
- השימוש בעייתי אם כמות קיצונית של פריטים מתחילה באותה אות.
יישום נכון:
- סינון אלפביתי הוא אמצעי לצמצום חיפוש וניווט, אך בהחלט לא נועד לשמש כלי ניווט ראשי. חשוב לזכור כי הוא מועיל רק למשתמש שיש לו מושג כללי מה הוא מחפש, ולא לגלישה במצב 'גישוש'.
- אין ליצור קישורים לאותיות שאין עבורן פריטים. מומלץ להציג אותן במקומן בצבע אפור או בצורה מוחשכת אחרת שמעידה על כך.
- יש לסמן את האות הנוכחית באופן ברור.
- ניתן להציג דף ראשי, המציג מתחת לכל אות כמה מהפריטים הבולטים המתחילים בה.
- אם גם לאחר סינון אלפביתי מספר הפריטים גדול, ניתן לשלב עם חלוקה לעמודים, אך בזהירות – שילוב של אמצעי סינון וניווט רבים מדי עלול לבלבל את המשתמש.
- כאשר משתמשים בסינון אלפביתי כחלק ממנגנון סינון מורכב, מומלץ לאפשר ניקוי של הסינון האלפביתי.
- מעבר לאותיות האלפבית, מקובל להוסיף את הסימן # או 0-9 כדי לאפשר סינון של מספרים. אם יש פריטים שמתחילים בתו מיוחד, לרוב הגולש יצפה למצוא אותם תחת סינון המספרים.
גיור:
- אם האתר כולל פריטים שמתחילים גם בעברית וגם באנגלית, יש צורך להציג שני סרגלי שפה. כדי לא ליצור עומס, ניתן להציג רק סרגל אחד עם קישור להחלפת השפה או כפתור לפתיחת הסרגל הנוסף באתו הדף.
- כמו במילונים, כדי למנוע מפריטים רבים מדי להופיע באות ה, הא הידיעה תוצג במקרים מסוימים בסוגריים, ולא תיחשב לאות הפותחת את השם: (ה)גשרים של מחוז מדיסון. לרוב מומלץ להימנע משיטה זו, שעשויה להביא יותר בלבול מתועלת (הארי פוטר לעומת הַארי האחרון).
לקריאה נוספת:
- Alphanumeric Filter Links בספריית דפוסי העיצוב של Yahoo.