בית  > הספריה > ממשק לילדים

ממשק לילדים

ליאור יאיר. עדכון אחרון: 17/3/2010

בשנים האחרונות חברות אינטרנט ולא מעט סטרטאפים פונים לקהל יעד צעיר ומעניין, ילדים בגילאי 2-6. מדובר במספר בלתי מבוטל של משתמשים מכל העולם בעלי סדר יום די פנוי (עד פנוי לחלוטין) ושני הורים מפרנסים שיעשו כמעט הכל כדי להשיג לעצמם כמה שעות של שקט. פניה לילדים בגיל זה הציבה בפני מעצבי הממשק אתגרים חדשים ומיוחדים.

כמו בכל מוצר אינטרנטי, גם פה העיצוב מהווה נקודה קריטית ואתגר לא פשוט. כיצד נצליח לגרום למשתמשים שעד כה לא השתמשו במחשב (ובאינטרנט) להבין ולהנות מהמוצר שלנו?
לפני שנענה על שאלה זו אני רוצה לדבר על טעות נפוצה בהקשר הזה. בעבר נתקלתי בכמה גישות לעיצוב ממשקים לילדים, רבות מהן מסווגות את הילדים בתור "משתמש לא מנוסה" קבוצה שבדרך כלל כוללת גם את המשתמשים המבוגרים ביותר. זוהי טעות, שכן צריך להבין שילדים הם קבוצת משתמשים בעלת מאפייני התנהגות מאוד יחודיים ונכון יהיה לשים אותם בקבוצה משל עצמם ואף לחלקה לכמה תתי קבוצות לפי חתך הגלאים (ילדים בגיל 2-6 לא דומים בהתנהגותם לילדים בגיל 7-12).

כדי לעצב נכון ממשק לילדים צעירים (גילאי 2-6) צריך תחילה להבין כמה דברים:

1. המשתמשים שלנו אמנם חסרי ניסיון, אך שלא כמו המשתמש המבוגר, אין להם חששות ממצבים חדשים והם להוטים לנסות והתאקלם בכל סביבה חדשה. לא הפחד מניע אותם אלא הסקרנות. מנקודת מבטם כמעט כל דבר הוא חדש ומעניין. עם זאת ברגע שהם הבינו מספר כללי בסיס כמו שיטת הניווט באתר (לדוגמה) כדאי להמשיך ולהשתמש באותה השיטה לכל העמודים הפנימייים.

2. משתמשים בגילאי 2-6 הם לוח חלק – אין להם קונוטציות, ידע מוקדם או נקודות להשוואה. מבוגר, לדוגמא, מבין שאייקון של סימן שאלה (?) מעיד על כך שבלחיצה יוצג הסבר מתאים, ילד לעומתו כנראה שלא יבין את ההקשר. לכן תמיד כדאי לצמצם את מספר הפעולות המוצעות למשתמש בכל נקודה, הדבר נכון כמובן לכל הגילאים אך הוא קריטי כאשר מדברים על חתך גילאים צעיר כזה.

3. אין להם יכולת לסנן את העיקר מהטפל. כאשר אנו גולשים באינטרנט אנחנו אוטומטית מסננים את המידע הלא נחוץ לנו (פרסומות, באנרים שיווקיים שונים חלקים לא רלווטים באתר) אך ילדים צעירים עדיין לא פיתחו את המנגנון האוטומטי שעוזר להם לסנן את כל המידע שהם לא צריכים ולכן אנחנו צריכים לשים לב לא להסיח את דעתם. זוהי הסיבה, אגב, שאחוזי ההקלקה על פרסומות אצל ילדים גבוהים יחסית – הם פשוט לא מצליחים להבדיל את הפרסומות מהתוכן. (מה גם שיש להם המון זמן לשרוף)

4.  טקסטים ארוכים מרתיעים ילדים (שחלקם טרם למד לקרוא) במיוחד אם הם מנוסחים בשפה לא מתאימה לגילם. יש פה חסם של אוצר מילים שאנחנו בתור מאפייני ממשק צריכים להתמודד מולו. אחד הפתרונות הוא שימוש בעזרים ויזואליים כמו סרטונים ואנימציות כתחליף לטקסט. מה שהיה דוחה מבוגרים מתקבל בצורה טובה אצל הילדים הצעירים.

7. ילדים מתעייפים מהר וקל להסיח את דעתם, אם הם לא ימצאו את מה שהם צריכים הם יעזבו את האתר במהירות כפולה מזו של המבוגר.

8. לא לטעות ולסווג את הילדים של תקופתנו כ"גאוני מחשב". אני מסכים שילדים היום הרבה יותר פתוחים לטכנולוגיה מילדי הדור הקודם אך זה לא אומר שאנו פשוט יכולים להושיב אותם מול מסך המחשב ולתת להם לכתוב קוד. אינטיליגנטים ככל שיהיו הם עדיין יצטרכו להבין את הממשק בפעם הראשונה שיפגשו בו והתפקיד שלנו הוא להפוך את החוויה הזאת למהירה וחיובית.

9. עיצוב פשוט ונקי. ההנחה כי ילדים מעדיפים עמודים צבעוניים ועמוסים היא כנראה הטעות הנפוצה ביותר. העומס הוויזואלי מכביד על המשתמשים הצעירים בדיוק באותה המידה שהוא מכביד על שאר המשתמשים (ולעיתים אף יותר). עיצוב נקי לממשק יעביר מסרים בצורה הרבה יותר טובה.

למידע נוסף

ממשק ילדים - מאת ליאור יאיר.



תגובות

תגובה אחת לכתבה

כתיבת תגובה

לא יוצג בשום מקום

לא חובה

רוצים שהתמונה שלכם תופיע עם התגובה? העלו אותה ל-Gravatar.

שלח