בית  >  כתבות  > 5 מיומנויות הכרחיות למומחה חווית משתמש

5 מיומנויות הכרחיות למומחה חווית משתמש

ג'ארד ספּוּל, 18/8/2010. 10 תגובות.

פורסם במקור תחת השם "Five Indispensable Skills for UX Mastery" על-ידי Jared M. Spool. התפרסם בבלוג של User Interface Engineering ב-3/8/2010. תרגום: דוד גלולה.

בתהליך ההכשרה של מעצבי חווית משתמש, אחד החוקים החשובים הוא לא חוק פיטס (Fitts) – אשר עוזר לנו בעיצוב אלמנטים אינטראקטיביים. גם לא חוק היק (Hick) – אשר מתאר כמה זמן לוקח לבני אדם להחליט. אלא זהו חוק סטארג'ון (Sturgeon), אשר טוען כי 99% מהכל אלו שטויות. זה די קל לייצר תוצאה דלת איכות – כל אחד ללא שום מיומנויות מסוגל לכך, ויש מליון כאלה בכל פינת רחוב. אולם אם אנו רוצים להצטיין במה שאנו עושים – מה הם הכישורים הנדרשים וההכרחיים? על מה אנו צריכים להתאמן בכדי להיות מומחים?

זו בדיוק השאלה שניסינו לענות עליה בחוקרנו את מקצוע מומחה חווית המשתמש. מומחים אלו באו מתחומים שונים בתוך עולם חווית המשתמש – עיצוב אינטראקציה, ארכיטקטורת מידע, מחקר משתמש, רעיונאות ועיצוב ויזואלי. בעוד הם מפיקים תוצרים בתהליך ומוצרים סופיים שונים זה מזה, היה ברור כי כל מומחה ששוחחנו איתו בנה את המומחיות שלו דרך מיומנויות דומות – כישורים שהפכו להיות הכרחיים כאשר ניסו ליצור תוצרים מצוינים.


cc by London looks

מיומנות הכרחית מספר 1 – שרטוט

מישהו פעם אמר כי לדבר על עיצוב דומה לפרשנות של ביצוע של ריקוד. מילים, למרות שהן הכרחיות, לעיתים אינן עושות חסד עם הרעיונות שלנו. סקיצות מהירות של עיצוב – איך זה ייראה, איך המידע יזרום ממקום אחד למקום אחר, איך משתמשים עוברים בין פעילויות – לרוב יהיו הדרך הטובה ביותר להבהיר את רעיונותינו. המומחים איתם דיברנו נמשכים לשרטוט בקלילות. הם אינם נבוכים בגלל הכיעור של השרטוטים שלהם (ואכן, הם יכולים להיות די מכוערים…) או כמה טיפשיים הם יכולים להיראות (די טיפשיים…). הם ממוקדים ברעיונות שנמצאים מאחורי השרטוטים הללו. אנו מדברים על איכות של רישום על מפית נייר של בית קפה. עט עבה, קווים כלליים, דמויות מקל פשוטות. זו לא המונה ליזה או העבודה הטובה ביותר של האימפרסיוניסטים. שאלנו כל מומחה איך הם רכשו את כישורי השרטוט שלהם. התשובה שלהם? הם התאמנו – בישיבות, ליד שולחן הכתיבה, בהמתנה לילד שיסיים את אימון הכדורגל שלו. הם רק המשיכו לצייר, לשרבט ולשרטט מחשבות שעלו בדעתם. הם היו כותבים את אותם משפטים שוב ושוב, כדי לשפר את הקריאות של כתב היד שלהם. שרטוט הוא לא דבר קשה, אלא מיומנות נרכשת. מרגע שלמדת, היא הופכת לחלק אפקטיבי מתמהיל היכולות התקשורתיות שלך.

מיומנות הכרחית מספר 2 – סיפור סיפורים

אחד הדברים המייחדים בין בני האדם לבין כל המינים האחרים בטבע, הוא היכולת שלנו ליהנות מסיפור טוב (לא תמצאו עכברים יושבים סביב מדורה ומספרים זה לזה על סכנת החיים שהם חוו במפגש האחרון שלהם עם אשת האיכר…). אנחנו אוהבים לשמוע סיפורים ואנו סוגדים לאלה מבינינו אשר יכולים לספר את הטובים ביותר.

במקום עבודה, סטרילי וממוקד עבודה, אנו לא חושבים שהיכולת לספר סיפורים היא מיומנות הכרחית. אבל סיפורים יכולים לעורר השראה. הם יכולים להאיר. הם יכולים לעזור לנו להזדהות עם אלה שהעיצוב נוצר עבורם. יכולת סיפור סיפורים מעולה היא עוד תכונה משותפת של כל המומחים שאיתם דיברנו. כשביקשנו מהם לתאר משהו שהם סיימו לעשות, הם לא רק תיארו את התוצאה הסופית, הם סיפרו איך הם השיגו אותה. הם אמרו לנו על אילו בעיות עונה הפתרון שלהם, אם מי הם דיברו במהלך המחקר, וכיצד הם שכנעו  את חברי הצוות שלהם להתמקד בחלקים הטובים ביותר. הם עשו את זה בצורה מרתקת לגמרי. תשומת הלב שלנו היה נתונה להם.

סיפור סיפורים, בדומה לשרטוט, זו מיומנות הניתנת לאימון באופן סדיר. הם חזרו על אותו הסיפור שוב ושוב, צופים איך הקהל שלהם מגיב. כאשר הקהל הגיב עם הרעיון הנכון, הם ידעו שהם הצליחו. כשהם לא, הם שינו את הסיפור עד שהשיגו את הרושם אותו ביקשו. ישנם אלמנטים של סיפור טוב שמומחים אלו הבינו: דמויות, קווי עלילה, המסע שהגיבורים עוברים, האתגרים שעמדו בפניהם.

דברים אלה הופכים סיפור למעניין ולמבדר. אך גם עושים אותו אינפורמטיבי. בדומה לשרטוט, סיפור סיפורים היא מיומנות הכרחית בדרך למומחיות. שמור את זה רענן, שמור את זה מעניין. אך יותר מכל, שמור את הסיפור רלוונטי ובעל ערך מידעי.

מיומנות הכרחית מספר 3 – מתן וקבלת ביקורת

זה נדיר לראות מומחה חווית משתמש העובד לבד. לרוב, הם חלק מצוות, משתפים פעולה סביב העיצובים שהם יוצרים. חלק משיתוף הפעולה הנדרש הוא מתן וקבלת משוב. עיצוב מעולה נוצר באיטרציות. כל סבב של שינויים הוא הטוב ביותר כאשר הוא מבוסס על הידע והניסיון של השותפים לתהליך.

אנחנו לא שומעים הרבה על ביקורת. החברים בצוות הטובים במתן ובקבלת ביקורת, מסוגלים לספק משוב בונה אשר עוזר לנו להבין מה אנו עושים ואיך כדאי לעשות זאת. חברי צוות אלו גם מצטיינים בקבלת משוב, דבר אשר מעצים את תהליכי החשיבה שלנו ועוזר לנו להבין איך להיות פותרי בעיות טובים יותר.

יכולת מתן וקבלת ביקורת היא יותר מאשר ביקורתיות. היא עוזרת לבחון את מטרות העיצוב. היא עוזרת להעמיק ולחקור איך משתמשים יפתרו את בעיותיהם וישתמשו בעיצוב. זהו דיון שבו איש אינו צודק או טועה, אלא ממוקד באופן מוחלט בחקירת הבעיה. יכולת מתן וקבלת ביקורת טובה יוצרת סביבת עבודה מרתקת, ממריצה ומעצימה. כולם חשים שהם למדו משהו חדש ושהם צמחו כאנשי מקצוע. מומחיות במיומנות זו משפרת את עבודת הצוות שלנו, ואף מעשירה את העיצוב שלנו.

מיומנות הכרחית מספר 4 – הצגת מצגות

יכולת הצגת מצגות היא מצרך יסוד של מומחי חווית משתמש. הם כל הזמן נדרשים להציג רעיונות לצוות שלהם, את העבודה שלהם לשכבת ההנהלה שלהם, ואת השיטות והתוצאות בפני עמיתיהם בכנסים מקצועיים.

הליבה של יכולת ההצגה היא יכולת סיפור סיפורים. רשימת עובדות היא די משעממת, כך שהטמעתה בתוך סיפור מרתק ובלתי נשכח היא המפתח. אולם הצגת מצגות מופלאה היא מעבר לרכיב הסיפור. זהו אירוע מולטימדי, המשלב הצגה חיה, קול ותמונה חזותית. ההצגה כוללת גם כתיבה, ניצוח, כוריאוגרפיה והפקה.

הצגה מעולה כרוכה ברמה אחרת של תשומת לב מצד המציג. הצגה מעולה, כשלעצמה, הינה תרגיל בעיצוב חוויה. ההבנה כיצד להקשיב למשתתפים היא מרכיב חיוני בעיצוב החוויה אותה אתה יוצר עבורם.

קל לעמוד מול קהל ולהריץ את רצף השקופיות. זה קשה הרבה יותר ליצור הצגה משמעותית המשכנעת, המערבת והמערערת את סלעי היסוד שמהם בנוי עולמו של הקהל. ישנם אנשים, אלו שהתמחו ביכולת הצגה, אשר גורמים לדברים להיראות פשוטים. עם זאת, מציגים מעולים משקיעים מאמצים אדירים לשיפור מיומנותם. הם מתאמנים תכופות, עורכים את המצגות שלהם בדיוק עדין, מוודאים כי בכל רגע הם מעבירים לקהל את מה שהם התכוונו לו. זו מיומנות מבוססת ביצוע אשר נראית קלה, אך די קשה לשלוף בצורה טובה. שיפור מיומנות זו יהפוך אותך בצוות ובארגון שלך לקול אשר חשוב שיישמע.

מיומנות הכרחית מספר 5 – הנחיה

למען האמת, כאשר התחלתי לעבוד על מאמר זה, לא התלהבתי משם המיומנות הזו: הנחיה. זה נשמע כל כך מנהלתי, כל כך משעמם. אך מיומנות זו היא הכל חוץ ממשעממת. היא חיונתי מאוד, בעיקר לעיצוב תוך שיתוף פעולה. בעבודתנו, אנחנו צריכים תדיר להוביל פעילויות קריטיות: בין אם זה ניתוח תוצאות מחקר משתמש, סיעור מוחות על תכונה חדשה במערכת, ביקורת עיצוב או חלוקת העבודה לאיטרציות הבאות (חשבתי על הובלה או מנהיגות כחלופות אפשריות להנחיה, אך זה נשמע גרנדיוזי מידי).

המנחים הוא מנהיגים לרגע. הם נכנסים לתהליך ולוקחים את המושכות לידיהם, עם התמיכה והכבוד של כולם, בכדי להניע את קבוצתם לפעילות הבאה. לעיתים קרובות חברי צוות מתחלפים בהנחייה, מפזרים את המאמץ בין כולם, נותנים לכל אחד את ההזדמנות להנחות את הצוות באותו הרגע.

למנחים הטובים ביותר יש תיבה מלאה בטריקים. הם יודעים מתי לוח לבן עובד ומתי הוא מגביל את השיחה. הם מבינים מתי להשתמש בפתקים דביקים או כרטיסיות. הם יודעים איך להפריד כיווני חקירות משמעותיים מסטיות בזבזניות, בזמן שהצוות נמצא בעבודה. הם יודעים מתי לעמוד על שלהם ומתי למלא תפקיד נייטרלי. אנשים שהינם מומחים בהנחיה, מחפשים תמיד כלים וטריקים חדשים. הם מחפשים דרכם חדשות ליצור קונצנזוס והסכמה בקבוצה שלהם. יכולת הנחיה מעולה הינה הכרחית לצוות שלהם, ועוזרת להם להתקרב להצלחה כאשר כולם עובדים יחד.

חמש מיומנויות הכרחיות

אם כך, יש לנו חמש מיומנויות הכרחיות למומחיות חווית משתמש. מיומנויות אלו אינן ייחודיות למקצוע חווית המשתמש, אך, לאור המחקר שלנו די ברור כי אנשי המקצוע הטובים ביותר עובדים קשה בכדי להתמקצע בהם. מיומנויות אלו – שרטוט, סיפור סיפורים, מתן וקבלת ביקורת, הצגת מצגות והנחיה – הן כולן כישורי תקשורת בינאישית. הן כולן כישורי שיתוף פעולה. הן מיומנויות העוזרות לנו להפוך כל עיצוב לטוב יותר.

מה שנפלא הוא שאנו יכולים להשתמש בכישורים אלו כדרך לשפר את עצמנו ואת צוותנו. אנו יכולים תדירות להמשיך ולהשתפר תוך כדי התבוננות בחברים, עמיתים ומדריכים אשר השיגו רמה גבוהה במיומנויות אלו ולמידה מדרכי היישום שלהם.

מנהלים יכולים להוסיף מיומנויות אלו לתהליך הערכת הביצועים שלהם, בשאלם כל תקופה "האם השתפרת באלו?" אלו מיומנויות שהכרחי שיהיו לנו, אשר בתורם הופכים אותנו לבעלי ערך יותר גבוה (וגם יותר חיוניים) לצוות שלנו.

 

כתבות בנושאים דומים



תגובות

10 תגובות לכתבה

כתיבת תגובה

לא יוצג בשום מקום

לא חובה

רוצים שהתמונה שלכם תופיע עם התגובה? העלו אותה ל-Gravatar.

שלח