כולנו פה כדי להפעיל את המשתמש. כל דבר שאני עושה, בכל אפיון שאני עובדת עליו, נועד להביא את המשתמש לבצע פעולה כלשהי. שימוש בצבע, מיקום האלמנטים על גבי המסך, גלילה, כפתורים. הכל נועד להביא לכך שהמשתמש ישקיע מהאנרגיה שלו לטובת מה שחשוב לי שיקרה.
בעולם של תוצאה מיידית במינימום מאמץ, ככל שהפעולה יותר מסובכת, כך צריך לייצר תמריץ גדול יותר שיוביל את המשתמש לאן שרצינו. הפעולות הברורות מאליהן שאנו מכוונים אליהן הן רכישה של מוצר, הרשמה לתפוצה או מילוי טופס. מצד שני, יש לא מעט פעולות חדשות יותר שאנחנו מעוניינים שהגולש יבצע – לייקים, שיתופים, שיח ותגובה. ככל שיש יותר אופציות, יש וכדאי שיהיו יותר דרכים להוביל אליהן. אז איך אני עושה את זה?
יש לי 3 דרכים עיקריות לשתף איתכם:
שימוש ברקעים ובצבעים כדי להוביל את הגולש
זהו "החוק הראשון בספר": צבעים יכולים לעשות פלאים. להדגיש מטרות (כפתורים למשל), ליצור הפרדה בין אזורים שונים באתר ולשקף היררכיה. הנה כמה דוגמאות:
- עמוד מכירת ספר באמאזון:
בגלל שאמאזון יצרו עמוד תבנית אחד שאמור להתאים להמון ספרים שונים, ישנו שימוש מינימלי של צבע בעמוד. זה מבטיח שהדבר היחיד שיתחרה על תשומת הלב של המשתמש הוא כפתור הרכישה. שאר האלמנטים הצבועים בעמוד זה הם לינקים לביקורות או ספרים נוספים מהתחום, מחירים וזמינות במלאי. כולם אמורים להביא למכירה.
- פלטפורמה לבניית קורות חיים:
לא רק שכל החיצים מופנים אל הכפתור, אלא שהצבע הבולט שלו לא משאיר צל של ספק לגבי הכפתור עליו המשתמש מתבקש ללחוץ. אני לא יודעת מה אתכם, אבל אני לא צריכה לבנות קורות חיים ובכל זאת כמעט לחצתי. ואם לא על ידי הכפתור הראשון, אז יש כפתור שזהה לו בגודל, בצבע ובצורה בתחתית המסך.
- שירות משוב גולשים באתרים:
יש כאן 2 שימושים נפלאים באדום וירוק, שגם משמשים את הבסיס למוצר שהאתר מוכר. ראשית, הגרף הראשון מספר סיפור שמתאר את המעבר מסמיילי עצוב לסמיילי שמח. שנית, הכפתור הראשון שמוליך להדגמה הוא אדום, כצבע אזהרה. אבל אחרי שגוללים לתחתית העמוד, הכפתור המניע לפעולה הוא ירוק. כלומר, תהליך הגלילה שעברת בעמוד מדומה לגרף השיפור שהשירות מוכר.
משחק או סיפור על ידי גלילה
גלילה היא כנראה הפעולה האינטואיטיבית הראשונה שמשתמשים עושים כשהם נכנסים לאתר. אז למה לא להשתמש בידע הזה כדי לספר סיפור (לספר סיפור זו בכלל בחירה מצוינת). אתרי parallax הם אתרים שבנויים כך שהם מנצלים את מנגנון הגלילה על מנת להוביל את המשתמש דרך סיפור או משחק. כשאנחנו מבקרים באתר שגורם לנו לשחק – אנחנו גם נזכור אותו וגם נגלה יותר נכונות לפעול. עם מעט תכנות, הרבה חזון, שימוש בכלים נחמדים כמו HTML5, CSS3 וספריות דוגמת jQuery, ניתן לייצר היום חוויות מרשימות למדי. הנה כמה דוגמאות מעולות:
- אתר למכירת מכשיר לבקרת פעולת הלב:
כאן הגלילה לא רק יפה ומספרת סיפור, היא גם ממחישה את תהליך המכירה. היא מקדמת את המכשיר אל עבר המשתמש – היא מעבירה את המכשיר מהיד שלו, דרך ההסבר על מה שהוא עושה, אל עבר הכיס שלו. משם הדרך לרכישה (מרגישה) קצרה יותר.
- העלאת מודעות למפגע אקולוגי:
אם להיות כנים, הנושא נמצא בסכנה להפוך לשעמום אטומי. במקום זה, המידע מועבר בצורה ברורה וכיפית, בזמן שסיכום הדברים מופיע בפינות המסך. - על המלחמה הזו בין גישות עיצוב שונות, דיברו לא מעט ברשת:
מדובר בסרט אנימציה שפועל באמצעות גלילה של המשתמש וממשיך עם משחק לחימה בין הדמויות. המתח בסיפור, וגם המוזיקה והאנימציה המושקעות, גורמים למשתמש לצרות לגלול עוד ועוד. בוספו של דבר מדובר במשרד דיגיטל שניסה (והצליח) ליצור באזז. מגיע להם! בלייק שלי הם זכו ביושר. - ממצאים לגבי מחקר על השוואה בין פלאש ל-HTML5:
ממצאים של מחקר הם תמיד נתונים יבשים. טבלאות וגרפים עושים את העבודה, אבל משחק כמו זה מביא את הגולשים לחוות את ההבדלים בין המשתנים שנבדקו וכמובן – להישאר באתר ולבדוק כל אלמנט.
הנעה על ידי שימוש בהומור ורגש
הומור תמיד עובד, במיוחד באינטרנט. אני מתקשה לזכור מתי לאחרונה שוטטתי באינטרנט ולא נתקלתי בחתול מנגן על פסנתר או מחופש לכריש. השתמשו בזה. צרו משהו כיפי וקליט.
- מי יכול לסרב לחד קרן?
עם "Yeah" בראש העמוד, חד קרן שקורא למשתמשים להעלות פורטפוליו ותמנון שמפציר בהם להירשם, מי לא ירצה להיות חלק מהאתר הזה? אני יודעת שעליי ועל רבים מחבריי הטריק עבד ואני אפילו מחוייכת ומוכנה לספר ולשתף.
- קורות החיים האלו עשו חיל ברחבי הרשת:
אודה ואתוודה, אני לא מכירה את הבחור ואין לי שום צורך מקצועי בקורות החיים שלו, אבל משך הזמן שביליתי בבחינת קורות החיים שלו בהנאה, הוא גדול מאוד. אם אני נהניתי וגולשי אינטרנט רבים נוספים נהנו ושיתפו, אני מניחה שהוא מצא עבודה די בקלות.
לסיכום: יש לכם אפשרויות – השתמשו בהן!
פעם בנינו אתרים עם HTML בסיסי ושימוש בטבלאות. היום עומדים לרשותנו כלים רבים, מתוחכמים ומרשימים כדי לספק לגולש את כל התמריצים שאפשר, על מנת שיבצע פעולה. היום עומדים לרשותנו, אנשי ה-UX, מגוון כלים. כמה עקרונות שמסכמים את האפשרויות שסקרתי:
- צבעים הם לא רק ליופי – שימוש בצבעים מסייע ביצירת היררכיה, הכוונה של המשתמש והפרדה בין אזורים שונים של המסך.
- ספרו סיפור – סיפור מייצר קשר רגשי לדמויות או לעלילה. מה שעובד בקולנוע או בטלוויזיה, יעבוד גם בשביל האתר שלכם.
- מקסמו את יתרונות הגלילה – גלילה היא פעולה בסיסית מאוד של המשתמש. נצלו אותה בחכמה, כך שהיא לא תשמש רק כאמצעי ניוד אל תחתית המסך, אלא גם לצורך סיפור או הנעה לפעולה.
- כולם אוהבים לצחוק – אם אתם יכולים לשלב הומור, עשו זאת, לטובת האתר שלכם ולמען המשתמשים יאריכון ימים. אנשים במצב רוח טוב תמיד ישמחו לפרגן בלייק, רישום לניוזלטר או אפילו ביצוע רכישה.
- תרשו לעצמכם (ולמשתמשים שלכם) לשחק – אווירת משחק יכולה לתרום רבות למותג שלכם ומכאן לפעולה שתרצו שהגולש יבצע. במקרה הכי "גרוע" תרוויחו זמן שהייה עצום, שזה יתרון כשלעצמו!
אני מזמינה אתכם להגיב ולהראות דוגמאות נוספות, דברים יחודיים שיצרתם בעצמכם, להמליץ, לבקר ולשתף אותי/אותנו ברשמים מניסיונכם האישי.
דוגמאות מעולות!
קראתי, ראיתי וחייכתי 🙂
משהו שנתקלתי בו בסגנון http://www.talgiat.com
[…] […]
יש שירותים לבניית אתרים בחינם
ממליץ על השירות של פריסייט http://www.freesite.co.il/