בית  >  כתבות  > 10 מיתוסים אודות מבחני שמישות

10 מיתוסים אודות מבחני שמישות

Jacob Creech, 15/8/2011. תגובה אחת.

פורסם במקור על-ידי Jacob Creech ביולי 2011; תרגום: יניב שריג

האינטרנט הוא מקום נפלא, מלא בתוכן מדהים ועשיר, במגוון נושאים אינסופי. למרות זאת, לעתים אנו חשים תסכול נוכח כמויות המידע הגדולות שלפנינו. הבעיה היא לא עודף התוכן במרחבים הוירטואליים, אלא העובדה שרוב אתרי האינטרנט סובלים מבעיות שמישות כאלה ואחרות, דבר ההופך את חווית השימוש בהם לקשה עד בלתי נסבלת. לצערנו, יש כמה מיתוסים הנוגעים לשמישות. אחד מהם אומר שבכדי לשפר שמישות של אתר יש צורך בתהליך ארוך, יקר שאינו מבטיח תוצאות. הכתבה הבאה מתארת 10 מיתוסים כאלה ומנסה להפריך אותם אחד אחד.

"מבחני שמישות הם חסרי ערך מכיוון שאנחנו לא מתכוונים לעשות שינויים באתר בכל מקרה"

שמעתי את הטיעון המדכא הזה יותר פעמים מאשר אוכל לספור, ולמרות שאני מבין שלעתים אין ברשות הלקוח את כל המשאבים שהיה רוצה בכדי להטמיע שינויים באתר, מבחני שמישות יכולים להצביע על נקודות מסוימות לשיפור שאינן דורשות מאמץ מיוחד. לעתים דווקא נקודות אלו יכולות לגרום לשינוי מהותי בחוויית המשתמש הכללית באתר. פגשתי כבר אנשים שחשבו כי העסק שלהם לא ירוויח באופן משמעותי משינויים מסוימים, אך כשהצגתי בפניהם תוצאות של מבחני שמישות, הם ראו כיצד שינויים מינוריים ומהירים יכולים לגרום לשינוי משמעותי בשורת ההכנסות של העסק. קשה להתווכח עם תוצאות ברורות המראות באופן מדויק מה עובד ומה לא עובד באתר. בנוסף, זיכרו כי גם אם אין סיכוי לשינוי באתר בעתיד הקרוב, לפחות אתם מעניקים ללקוח שלכם מושג לגבי השינויים הנדרשים, במידה ויוחלט ליישם אותם בעתיד.

"ממילא עד שזה יגיע ליישום, כל הדרגים בדרך כבר יהרגו את הרעיון"

זהו מיתוס שאני תמיד שמח לנפץ. אם אתם מרגישים שהחלטות עיצוביות מתקבלות בארגון שלכם בפורום רחב מדי ועל-ידי אנשים שלא הוכשרו לקבל החלטות שכאלה, אז מבחני שמישות הם פתרון מוצלח ביותר. אם ההחלטה להוסיף כפתור מסוים נוחתת עליכם ממחלקת השיווק, מבחני שמישות יעזרו לכם להדגים מדוע מיקום מסוים עדיף על אחר או מדוע הוספה כזאת אינה נחוצה כלל. הצגה של תוצאות ממבחני שמישות המראות כמה אופציות לפעולה, הופכת כל דיון עיצובי לקל יותר, ואת ההחלטות למבוססות נתונים ולא תחושה.

"זה לוקח יותר מדי זמן"

זהו תירוץ נפוץ מאוד. לרבים יש חשש שמבחני שמישות הם דבר הלוקח שבועות רבים, ודורש צוות גדול ומיומן בכדי להגיע לתוצאות משמעותיות. בעוד שתהליך מבחני שמישות המתבצע פנים מול פנים אכן דורש מיומנות מקצועית, קיימים היום כלים מקוונים, שניתן בעזרתם ליצור ולשתף מבחני שמישות בקלות יחסית. לרוב, יצירת מבחן שמישות שכזה, כוללת העלאה של מספר צילומי מסך, כתיבה של שאלה מנחה וזהו. אפשר להתחיל במבחן.

"זו משימה בלתי אפשרית לשכנע את ההנהלה לערוך מבחני שמישות"

לאחרונה עבדנו עם ארגון ממשלתי שהיה מעוניין לבדוק שמישות באתר, אך הדרגים שעבדנו מולם לא הצליחו למכור את הרעיון למקבלי ההחלטות בהנהלה. הראנו להם שבמחיר זול ובמהירות ניתן לערוך מבחני שמישות מרחוק, ובמבחן דוגמה שערכנו לצוות הפנימי של המשרד קיבלנו למעלה מ-200 תשובות. לא רק שההנהלה נדהמה מהתוצאות עצמן ומהמהירות שניתן להשיג אותן, אלא שהמעורבות של הצוות הפנימי העלתה את המוטיבציה הכללית לשינוי הנדרש. אם חברי ההנהלה יכולים לראות את הערך שבדיקה פשוטה נותנת, הם יתמכו בתהליך בקלות רבה יותר. אנשי הנהלה אוהבים סטטיסטיקות, תראו להם תוצאות מבחנים ותזכו בקול שלהם.

"האתר שלי מושלם. אין צורך לבדוק אותו"

אין אתר שלא זקוק לשינוי קטן פה ושם, אבל גם אם אתם בטוחים שהאתר שלכם מושלם, האם לא תרצו הוכחות לכך? בנוסף, קחו בחשבון שמשתמשים משתנים, טרנדים משתנים. האתר שלכם יכול להיות מושלם רק עבור נקודה מסוימת בזמן, אך אני יכול להבטיח לכם כי הוא לא יישאר כך זמן רב. מספיק להסתכל על אתרים בני כמה שנים באינטרנט בכדי להבין למה אני מתכוון.

"קשה עד בלתי אפשרי להראות את הערך של מבחני שמישות"

תוכלו לקרוא בעברית את הסיפור המדהים על הכפתור ששווה 300 מיליון דולר. השורה התחתונה של הסיפור הזה היא שעל-ידי כך שהכריחו משתמשים לעשות פעולה שהם לא היו מעוניינים בה, החברה הפסידה 300 מיליון דולר של מכירות פוטנציאליות. ברור שסכום כזה הוא יותר ממה שרוב האתרים מקווים להרוויח, אך הנקודה היא שכל שינוי קטן באתר יכול לגרום לשינוי גדול בתוצאה הסופית.

כיצד ניתן לדעת אילו שינויים לערוך באתר ואילו שינויים הם בעלי ערך אמיתי? בצעו מבחני שמישות! ניתן לקרוא על מבחני שמישות לדוגמה באתר Gizmodo, Ted ועוד אתרים אחרים. בכל המבחנים שערכנו, הגענו לתוצאות מעניינות ביותר. ניתן לראות את הדוגמה הנפלאה של ניתוח תוצאות מבחן שמישות מקוון לאתר של Godaddy . שינוי בכיתוב על כפתור, שינוי מיקום של שיתוף ברשתות חברתיות, יכולים להוביל לשינוי משמעותי בחוויית השימוש באתר.

"למשתמשים שלי לא אכפת מהשימושיות באתר"

משתמשים שעוברים מבחני שמישות שמחים מעצם עריכת המבחן. למשתמשים חשוב לדעת כי האתר משתף אותם בתהליכי הבדיקה שלו עצמו. עצם העובדה שנערכות בדיקות על משתמשים באתר מסוים גורמת לאותם משתמשים להרגיש חלק מקהילה המחויבת להצלחת האתר. אם משתמשים מרגישים שהאתר רגיש לצרכים שלהם, הם יחזרו אליו, ימליצו עליו, ובאופן כללי ישמשו כשגרירים הטובים ביותר שלו.

"יש צורך בתואר מהאוניברסיטה בכדי להבין שמישות"

בעזרת הכלים הקיימים היום בשוק, המשימה של עריכת מבחן שמישות מרחוק הפכה לקלה מאי-פעם. חישבו על משימות עיקריות שהייתם רוצים שכל משתמש באתר שלכם יצליח לבצע, עשו כמה צילומי מסך של האזורים הרלוונטיים ואתם מוכנים לערוך מבחן שמישות בסיסי. כאשר בוחנים תוצאות של מבחן שמישות, מהר מאוד מבינים מה עובד ומה לא עובד. אם למשתמשים באתר לוקח 20 או 30 שניות למצוא את כפתור ה RSS, אתם יודעים שאתם בבעיה. אם רק 50% מהמשתמשים מצליחים למצוא את עמוד ההרשמה לאתר, אתם בבעיה.

"מעצבים יודעים מה הם עושים, הם לא צריכים לערוך מבחני שמישות"

בואו נודה באמת. יש בשוק מעצבים מעולים שבהחלט מבינים עניין בכל הקשור לשמישות באתר אינטרנט. עם זאת, גם המעצבים הטובים ביותר זקוקים לפידבק אמיתי מקהל משתמשים גדול. מבחני שמישות נותנים למעצבים פידבק כזה לגבי עבודתם, ועוזרים להם להבין כיצד המשתמשים של אותו אתר חושבים ופועלים.

"כבר בדקתי את האתר שלי בעבר. אין צורך לעשות זאת שוב"

העולם האינטרנטי הוא עולם משתנה ותלוי אופנה. משתמשים משתנים, טרנדים באים וחולפים, אפילו תבניות עיצוב בסיסיות משתנות. בחינה של האתר באופן קבוע תוודא שאתם נמצאים בשיפור מתמיד של חוויית המשתמש. סטיב קרוג (Steve Krug), המחבר של הספר "Don't make me think", ממליץ על בדיקת שמישות אחת לחודש בכדי לוודא שהמשתמשים אכן פועלים באתר באופן בו הייתם רוצים. בנוסף חישבו על זה כך: קל לערוך שינויים קטנים לאורך הדרך מאשר שינויים מאסיביים לעתים רחוקות.

 

—-

ומה איתכם? האם אתם עורכים בדיקות שמישות לאתר שלכם? לעיצוב אותו אתם מציעים ללקוח? שתפו אותנו כאן בתגובות.

כתבות בנושאים דומים



תגובות

תגובה אחת לכתבה

כתיבת תגובה

לא יוצג בשום מקום

לא חובה

רוצים שהתמונה שלכם תופיע עם התגובה? העלו אותה ל-Gravatar.

שלח