בית  >  כתבות  > תכירו – הדבר הכי חשוב באתר שאפיינתם

תכירו – הדבר הכי חשוב באתר שאפיינתם

יסמין גלקר וייסבורד, 7/6/2015. תגובה אחת.

"קחו את הקופסה הכי יפה שתמצאו, עטפו אותה בנייר עטיפה צבעוני ומגניב, עם הסרט הכי שווה באזור. תנו את הקופסה לאדם שאתם אוהבים והביטו בפניה או פניו כשהם פותחים את האריזה ומגלים שהיא ריקה. אז, הסבירו להם שהם קיבלו חוויה נפלאה ונראות מושלמת ושהתוכן הוא לא כזה חשוב."
קארן מקגריין פותחת יום סדנה באווירה דרמטית, שמבהירה לכולנו בדיוק למה רכשנו כרטיס. אפיון שנבנה ללא התייחסות לתוכן שהוא הולך לעטוף, הוא מצרך כל כך נפוץ שהוא כבר לא מרגש אף אחד. כנראה שצריך קצת דרמה כדי להבהיר עד כמה המצב הזה פוגע בעבודה שאנחנו עושים.

תוכן הוא לא שכבת חוויה שיכולה להתווסף בסיום הפרויקט, במידה ונותרו משאבים. הוא הסיבה שלשמו המשתמש בכלל צופה בממשק וככזה, מצריך התייחסות בשלב הרבה יותר מוקדם. תוכן צריך להיות חלק מהאסטרטגיה השיווקית, עליה מושתת אתר שיווקי. הוא מייצר חוויה מתמשכת, יוצר קהילה, מחזיר משתמשים לאתר שוב ושוב. במקרים רבים, השקעה בתוכן יכולה לחסוך השקעה בקמפיינים פרסומיים מאחר והוא יעביר את המסרים השיווקיים בצורה הרבה יותר טובה ויחזיר את ההשקעה מהר יותר.

 

כולנו מוציאים לאור

למרות שהתובנות הללו אינן נפוצות כמו שהיינו רוצים שיהיו, לא הן מה שמונע מארגונים להשקיע. המחויבות הנדרשת ביצירת תוכן איכותי לאורך זמן, יוצרת אצל כל מנהל שיווק תחושת אי נוחות. למעשה נדרש כמעט מכל ארגון להפוך למוציא לאור: להטמיע תהליכי הגהה, אישור ופרסום, למנות אחראים לכל שלב, לאפיין צרכים חדשים שלא נדרשו קודם לכן וכן הלאה. יצירת התוכן היא רק קצה הקרחון. ניהול ותחזוקת התוכן דורשים משאבים לא קטנים בהרבה.
תוכן טוב מצריך הרבה יחס והרבה מחשבה. יוצרי תוכן לרשת לא תמיד בקיאים בתהליכי עבודה עיתונאיים ובשאלות שצריכות להישאל עבור כל יחידת תוכן ועבור אסטרטגיית התוכן בכללותה. כמו כל אלמנט אחר באתר, גם את התוכן יש לאפיין. אסטרטגיית תוכן היא ה-Style guide של אנשי התוכן. כדי לבנות אותה נדרש מחקר פנימי וחיצוני.

שאלות שאנחנו שצריכים לשאול את עצמנו לפני פרסום תוכן ברשת. מתוך מצגת הסדנה

רק חלק מהשאלות שאנחנו שצריכים לשאול את עצמנו לפני פרסום תוכן ברשת. מתוך מצגת הסדנה

 

אסטרטגיית התוכן מתייחסת לשתי משימות עיקריות:
• למשימה שהמשתמש שואף לבצע באמצעות המידע שהוא יקבל באתר.
• לפעולה שאנחנו היינו רוצים שהמשתמש יבצע.
מבלי שאנחנו יודעים מה הן המשימות האלה, אין טעם לפרסם תוכן. לא תהיה דרך למדוד את איכותו ולדעת שהוא שווה את המשאבים שמושקעים בו. או בקיצור, רק בגלל שאפשר לפרסם תוכן, לא אומר שכדאי לעשות את זה.

 

תוכן ו-UX: מי באמת מגיע קודם?

"יותר מבכל זמן אחר בהיסטוריה של המסחר, תוכן הפך להיות אחד מהנכסים בעלי הערך הגבוה ביותר שיש לעסק", קארן מקגריין מצטט את כריסטינה האלוורסון. כן, אנשי אסטרטגיית תוכן ממש אוהבים תוכן. הרגש החזק הזה נובע מהנתונים בשטח – תהליך יצירת ממשק שבו הוקדשה מחשבה גם לתוכן, ייצר מוצר בעל ערך גבוה יותר גם לעסק וגם למשתמש.
כולנו מכירים את הדיאגרמות שמתארות את תהליך גיבוש חוויית המשתמש במוצר, הנשלפות במהירות כשהלקוח מנסה להבין מה לכל הרוחות זה UX. יש כאלו שמעבירות את התהליך כולו ב-4 שלבים, יש כאלו שצריכות 6 עמודים לרוחב. ועדיין נדירות הן הדיאגרמות שמציגות את אסטרטגיית התוכן כחלק מהתהליך. קארן מקגריין בוחרת להציג את אסטרטגיית התוכן כאחריות שנופלת לא רק על אשת חוויית המשתמש, אלא גם על מנהלת השיווק ועל האחראית על פיתוח והטמעת ה-CMS. שילוב הכוחות הזה מאפשר את הגדרת הדרישות והמטרות המדויקת ביותר עבור הארגון.

הצומת שבין חוויית משתמש, שיווק וטכנולוגיה. מתוך מצגת הסדנה

אסטרטגיית התוכן בצומת שבין חוויית משתמש, שיווק וטכנולוגיה. מתוך מצגת הסדנה

 

מידול תוכן

רוב הזמן, זה פשוט לא ריאלי לכתוב תוכן, או לבקש מהלקוח שלך לכתוב תוכן, לפני שהעיצוב מוכן. תוכן צריך להיות מובנה והמבנה משנה את התוכן. התוכן לא צריך להיות קודם לעיצוב, הוא צריך לקרות יחד עם העיצוב. נדרש תהליך שבו כל מה שנמצא באתר הופך למערכת מאורגנת של סוגי תוכן שונים, בעלי מאפיינים, יחסים וסיווגי מידע. קארן קוראת לזה Content Modeling.
התהליך הזה מחייב אותנו לשאול שאלות כמו:
• איזה סוג תוכן זה? כתבה, תיאור מוצר, מתכון…
• אילו שדות או מאפייני תוכן נדרשים עבור סוג זה?
• אילו יחסים מתקיימים בין מאפייני התוכן?
• אילו תנאים מתקיימים עבור כל שדה?

קארן נותנת את הדוגמא של tumblr, שמציג מגוון מאוד רחב של טפסי הזנת תוכן. יש טופס שמותאם להזנת פוסט אך גם טופס להזנת ציטוט, התכתבות, קובץ שמע ועוד. כל אחד מהטפסים מכיל מגוון אפשרויות תצוגה אשר מותאמות לסוג התוכן שנבחר. מערכת הזנת תכנים כזו מייצרת תוכן אשר מוצג באופן אופטימלי – דבר שאנחנו לא רואים ברוב המוחלט של הממשקים.

שאלות בסיסיות להגדרת אסטרטגיית תוכן. מתוך מצגת הסדנה

שאלות בסיסיות להגדרת אסטרטגיית תוכן. מתוך מצגת הסדנה

 

לקראת סיום הסדנה כבר ברור לכולנו שמה נדרש כאן הוא שינוי מחשבתי. עמוד הוא לא הרכיב הבסיסי ביותר בעץ האתר. סוגי תוכן יכולים ליצור רכיבים בתוך עמודים ולהשתנות באופן דינאמי. עלינו להגדיר חבילות תוכן ולהפוך אותו לגמיש כך שיותאם לכל פלטפורמה עליו יוצג.

כתבות בנושאים דומים



תגובות

תגובה אחת לכתבה

כתיבת תגובה

לא יוצג בשום מקום

לא חובה

רוצים שהתמונה שלכם תופיע עם התגובה? העלו אותה ל-Gravatar.

שלח