כשקראתי את המאמר של אוליבר רייכנסטיין, בו הוא טוען שכפתורי השיתוף השונים המופיעים כמעט בכל דף ואתר באינטרנט עושים יותר פרסום לרשתות החברתיות מאשר מועילים לאתר בו הם נמצאים, התגובה הראשונה שלי היתה הפתעה. הרי ככה המשתמשים יכולים להפיץ את התכנים שלנו בלחיצת כפתור, מה שיוצר חשיפה, שיתוף, מבקרים חדשים באתר, ויראליות שכולם מדברים עליה!
אחרי שההפתעה הראשונית עברה, ניסיתי להיזכר מתי בפעם האחרונה אני עצמי שיתפתי תוכן כלשהו על ידי לחיצה על כפתור שיתוף באתר או דף תוכן. בתוך פייסבוק אני מחלקת לייקים בנדיבות, אבל מחוצה לו? שיחזרתי את הפעולות שאני כן עושה כאשר אני נתקלת בתוכן מעניין שאותו אני רוצה להפיץ הלאה והגעתי למסקנה שברוב המקרים אני מעתיקה את ה-URL ומדביקה אותו במקום שנראה הכי מתאים לאותו התוכן.
בפוסט שלו, אוליבר כותב שאם המשתמש לא טורח להעתיק את ה-URL, לשתף ולכתוב כמה מילים על התוכן שלך, הכפתורים לא יצילו את המצב.
נשמע הגיוני, אבל רגע, הרי אחד העקרונות החשובים של עיצוב, UX ושיווק הוא לאפשר למשתמש לבצע את הפעולה בקלות ובמהירות המירבית. האין זה מה שכפתורי השיתוף הזמינים בכל רגע עוזרים לנו לעשות? ואולי הגולשים כבר פיתחו איזשהו עיוורון כלפי כפתורים אלה, ובכלל לא שמים לב שהם נמצאים שם?
לאחרונה, סמשינג מגזין הורידו מהפוסטים שלהם את כפתורי השיתוף הנפוצים והשאירו רק קישור קטן ופשוט בסוף הפוסט: Share on Twitter.
מקור: צילום מסך מ- Smashing Magazine
נראה שהמהלך הזה השתלם להם:
חייבים להודות שזה מעורר מחשבה.
מתברר שאוליבר הוא לא המתנגד היחיד להוספת כפתורי שיתוף לדפים. הנה כמה מהטיעונים העיקריים של המתנגדים:
- כפתורי השיתוף והפלאגינים החברתיים משמשים פרסומת לרשתות החברתיות, אך אינם נותנים ערך רב לבעל האתר. במיוחד כפתורי שיתוף של הרשתות הפחות פופולריות שאינן מביאות תנועה רבה לאתר.
- שיתוף על ידי העתקת כתובת URL, הדבקתה בפרופיל של המשתמש בצירוף המלצה מועיל הרבה יותר מאשר לחיצה על "לייק" או טוויט המכיל תוכן מוכן מראש ולא אישי.
- כל סקריפט שנוסף לדף מאט את זמן הטעינה שלו ובכך פוגע בחווית המשתמש. ההשפעה על זמן הטעינה יכולה להיות משמעותית במיוחד אם מדובר על הרבה כפתורי שיתוף ופלאגינים.
- בעידן כזה של עומס מידע, יש להימנע מכל פיקסל מיותר שעלול להסב את תשומת הלב של הגולש מהעיקר – התוכן.
הדוגמא הטובה ביותר לסעיף האחרון היא, כנראה, האתר שבו הופיע המאמר שהזכרתי בהתחלה:
מקור: צילום מסך מאתר informationarchitects.net
ברור שלכפתורי שיתוף של רשתות חברתיות יש גם יתרונות ורוב בעלי האתרים לא יוותרו עליהם כל כך מהר. לפחות לא לחלוטין.
למשל, במאמר של ג'ונתן אלן ב-search engine watch הוא מספר על מחקר שערכה חברת The Find בו גילתה קשר בין כמות השיתופים שקיבל מוצר מסוים לבין כמות הרכישות של אותו מוצר, אפילו אם נמכר בחנויות פיזיות ולא אונליין.
מקור: מתוך המאמר The Curious Case of Social Buttons in E-commerce באתר Search engine watch
עם זאת, אין ספק שהתוספים והכפתורים השונים של רשתות חברתיות משפיעים על חווית המשתמש של הגולש באתר ולכן, דרושים תכנון ומחשבה כאשר אנחנו מחליטים איפה למקם אותם, איך ומתי.
אספתי כמה נקודות שכדאי לשקול כאשר מחליטים לשלב נוכחות של מדיה חברתית באתר:
- אין צורך לקשר לכל הרשתות שאי פעם נרשמתם אליהן. אמנם הטרנד הזה הולך ונעלם, לעתים עדיין אפשר להיתקל באתרים שמציעים לשתף את התוכן שלהם ב-15-20 רשתות חברתיות שונות. כולל כאלה שכבר נעלמו מן העולם.
הרבה יותר מדי כפתורי שיתוף. מקור: צילום מסך מאתר Lovesthat
מגוון כזה לא רק מאט את טעינת האתר שלכם אלא גם מבלבל את המשתמש. בחרו 3-4 כפתורי שיתוף של רשתות הכי רלוונטיות לקהל היעד שלכם.
- לא בכל דף באתר שלכם חייבים להיות אלמנטים חברתיים או כפתורי שיתוף. אל תוסיפו אותם באופן גורף לכל דפי האתר, אלא בדפים, בהם יש תוכן אותו הגולש ירצה לשתף. למשל, אין שום סיבה שבעולם לכלול כפתור שיתוף בדף טופס.
ציטוט מיוחד שכדאי לשתף בטוויטר. מקור: צילום מסך מאתר Marie Folreo
- תוספים חברתיים אינם מהווים אסטרטגיית שיווק ברשתות חברתיות. זהו אולי הטיפ החשוב ביותר. לעתים קרובות, בעלי אתרים מוסיפים כפתור לייק או כפתורי שיתוף אחרים מכיוון שהם חושבים שכך, באופן אוטומטי, הם ישיגו חשיפה במדיה החברתית וימשכו הרבה תנועה חדשה לאתר שלהם. כדי שזה אכן יקרה, דרוש תכנון נכון של אסטרטגיית שיווק במדיה החברתית שחלק ממנה הוא מיקום כפתורי שיתוף ותוספים באתר.
- כמו שמתכננים את הכפתורים, הניווט והתפריטים, כך יש להתייחס גם להטמעה של מדיה חברתית באתר ולשלבה בתוך תסריטי הגלישה של המשתמש בהתאמה לאתר הספציפי. כאשר כפתורי השיתוף פשוט "זרוקים" שם, היעילות שלהם קטנה והסיכוי שהגולש יפתח עיוורון כלפיהם גודל.
אין צורך בכפתורים – השיתוף עלינו
כאן המקום להזכיר עוד דרך, חדשה יחסית, לשתף את התוכן שצורך הגולש מבלי שיצטרך אפילו ללחוץ על כפתור. ה- Washington Post היה בין הראשונים ליישם את אפליקציית "קריאה חברתית". ברגע שהגולש מתקין את האפליקציה ומסכים לתנאיה, כל מאמר שהוא קורא, משותף באופן אוטומטי בפרופיל שלו.
מקור: צילום מסך Washington Post
אחרי ה- Washington Post עיתונים ואתרי תוכן נוספים אימצו את השיטה ולמרות שהיתה פופולרית בהתחלה, בחודשים האחרונים האפליקציות האלו רושמות ירידות חדות בכמות משתמשים.
מקור: מתוך מאמר באתר PC World
אנשי מדיה רבים מוצאים את האפליקציות האלה מעצבנות, פוגעות בפרטיות ומאשימים אותן בכך, שהן בעצם מפיצות מידע לא כל כך רלוונטי. "אם אני יודע שהחברים שלי לא התכוונו לשתף את זה… אני לא אתייחס לזה".
פייסבוק, לעומת זאת, טוענת שלמרות הירידה המשמעותית בכמות המשתמשים, אחוזי המעורבות (engagement) של הגולשים באפליקציות שיתוף אוטומטי גדלים, בעוד החברה מפתחת כלים ומעדכנת את האלגוריתם על מנת להציג למשתמשים את התוכן הרלוונטי ביותר: "אנחנו מנסים להציג לאנשים את התוכן המתאים להם ולהעלות את היחס של מידע רלוונטי מול הרעש" אומר נציג פייסבוק למגזין Mashable.
גם האתר הישראלי MAKO מפעיל אפליקציה כזו ושמה Makonnect.
מקור: צילום מסך מאתר מאקו
בבקשה! עקוב אחרי!
עד עכשיו דיברנו בעיקר על כפתורי שיתוף, אך אלה אינם ה"נציגים" היחידים של הרשתות החברתיות באתרים. כמעט כל אתר מציג בגאווה אייקונים של הרשתות החברתיות בהן הוא פעיל ואף קורא לגולשים להצטרף אליו ולעקוב אחריו ברשתות אלה.
הכפתורים והאייקונים הללו, אפילו יותר מכפתורי השיתוף, עלולים להזיק לאתר אם לא ממקמים אותם נכון. לעתים, בעלי האתרים כל כך רוצים להגדיל את החשיפה שלהם ברשתות חברתית שהם שוכחים את מטרת האתר העיקרית שלהם.
קחו, לדוגמא, את המותג הידוע ZAPPOS, שלא פעם הוכתר כ"אלוף במדיה החברתית". למרות הפופולריות הגדולה בפייסבוק וברשתות אחרות, באתר עצמו, לא תמצאו שום תוסף של פייסבוק ולא הפנייה לפרופיל הטוויטר של החברה. רק בדפי המוצר, ישנם כפתורי שיתוף קטנים יחסית הממוקמים אמנם למעלה, איך אינם מפריעים לשום פרט הקשור למוצר ורכישתו.
Zappos הדף הראשי. מקור: צילום מסך
Zappos – דף מוצר. מקור: צילום מסך
פול בואג (מ- boagworld) מסביר במצגת מפורטת על האינטראקציה של המדיה החברתית עם אתרים, מתי כדאי להציע לגולשים לעקוב אחרינו ברשתות חברתיות שונות (לאחר שרכשנו את האמון שלהם), איזה תוכן הגולשים רוצים לשתף (בוודאי לא כל דף באתר) ואיך רכישת אייפד חדש קשורה לכל הסיפור.
את הסרטון המלא אפשר לראות כאן – מומלץ.
איך יודעים מה נכון לאתר שלי? – בודקים!
יש הרבה דעות וטיפים "איך לעשות את זה נכון". אבל אחת הנקודות החשובות יותר שאני לוקחת מהתחקיר הקטן שעשיתי בנושא היא שאין דבר כזה "נכון לכולם". החוכמה היא להבין איך מתנהג הגולש באתר המסוים, מה בעל האתר רוצה להשיג באמצעות שימוש ברשתות חברתיות ואז להחליט מתי ואיך הכי נכון לשלב את המדיה החברתית.
העניין הוא, שגם מומחי ה-UX לא תמיד יכולים לדעת מראש מה הדרך הנכונה ביותר לעשות זאת. למזלנו, כלים שונים ומגוונים, חלקם חינמיים לחלוטין, יכולים לעזור לנו לבדוק מה עובד יותר טוב באתר שלנו. כלומר, ניסוי וטעיה. רק אל תשכחו להגדיר מראש מה מודדים ואילו מסקנות רוצים להסיק מתוך המדידה. אחרת, תלכו לאיבוד בים הנתונים. כלי המדידה הללו יכולים להועיל לנו גם במקרים רבים אחרים, אבל זה כבר נושא לפוסט נפרד.
ולבסוף, מה דעתכם, כפתורי שיתוף ותוספים של רשתות חברתיות – כאן כדי להישאר או כמו שאומר אוליבר רייכנסטיין (שאותו הזכרתי בתחילת הפוסט), ייעלמו מהעולם?
מקורות וקריאה נוספת:
מעניין מאוד.
תודה!
מעניין, קצת גורם לי לחשוב על הכפתורים, ועדיין יש כמה נקודות פתוחות מבחינתי:
1. הפעם האחרונה בה עשיתי שיתוף… חכו שניה, אוקי, קצת אחרי שקראתי את הפוסט הזה שיתפתי לפייסבוק. אני משתף ברשתות חברתיות – טוויטר, פייסבוק, קוורה, כל תוכן למי מה שנראה לי נכון. לפעמים עם כפתור השיתוף ולפעמים עם הכתובת, תלוי מה נראה לי באותו הרגע.
2. שיתוף מבחינת בעל האתר בפייסבוק אומר שיש לו גישה לאינסייטס, ויכול לדעת כמה ראו את התכנים וכמה אחוזי אנגייג'מנט יש.
3. לגבי לייק או טוויט גנרי – בד"כ אפשר להוסיף להם טקסט אישי, כמו להדביק יו אר אל.
4. סקריפטים פופולריים כמו של פייסבוק, טוויטר ודומיהם מוגשים לגולשים כ"כ מהר בגלל הפופולריות שלהם, והם בד"כ נטענים אחרי שהאתר אלה כך שלא ממש מאטים את התוכן מלעלות. באתר טק קראנץ' החליפו את הכפתורים החיים בפלייסהולדרים של הכפתורים, וכשהעכבר "עולה" על הפוסט הכפתורים נטענים.
5. "השיתוף עלינו" של הקריאה החברתית זה אסון. אני מסרב לקרוא דברים שמשותפים ככה, ואני לא היחיד, כמו שכתבו באוטמיל: http://theoatmeal.com/pl/state_web_spring/yahoo
אכן מעניין…
החברות לרוב מושפעות מ"באז". שמעו "מדיה חברתית" אז החליטו "לשפוך" כל פלאגין שאפשר לתוך כל תוכן באתר.
ישנם מספיק אתרים ובלוגים שהדף שלהם באמת מכיל אזור בו כפתורי השיתוף תופסים יותר מידי מקום. בהדרגה זה ירד, לפחות אצל הנבונים יותר.
אני דווקא מחפש כפתור שיתוף לעיתים קרובות. זה באמת חוסך כמה שניות מפעולת ה-copy paste. ישנם דווקא פלאגינים "נעימים" המאפשרים בחירה של מספר רשתות מובילות ואפשרות ל-more, שם יוצגו רשתות נוספות. זה הפתרון החכם יותר ומאפשר משחק דינאמי בי מפעילי האתר לבין המשתמשים.
לגבי Smashing Magazine – הם עשו כנראה טעות אחרת. אם היה להם כפתור Like לכל פוסט (זה מה שאני מבין שהיה) הרי שזה לא מפתיע שאנשים יעדיפו להשתמש בו פחות – מציג בפיד הפייסבוק סוג שונה של שיתוף ולרוב ללא יכולת להוסיף הערות משלך. לעומת זאת, פעולת Share בפייסבוק הייתה מאפשר להם אותן יכולות כמו שיתוף copy paste סטנדרטי מתוך פייסבוק עצמו.
בפן האישי – מקווה ש-Social Reader "ימות" בקרוב. באמת אפליקציה מיותרת שגורמת, לפחות לי, לקרוא פחות באתרים שעובדים איתה, ביניהם הWashington Post.
איתי – הלינק ל oatmeal נהדר.
דרך אגב – שיתפתי אותו באמצעות כפתור שיתוף 🙂
תודה על התגובות,
איתי ופיטר, מסכימה איתכם שיש יתרונות לכפתורי השיתוף ולכן, אני חושבת שכדאי להתמקד ב"איך להשתמש בהם בחוכמה" כדי שגם המשתמש יהנה מהם וגם בעל האתר.
ממליצה לצפות בוידאו שהזכרתי בפוסט, יש שם כמה רעיונות מעניינים לגבי זה.
הי, תודה על פוסט מעניין ומעורר מחשבה…ונכון מאד…אגב, למרות שלא אישרתי את "מאקונקט" אני מקבלת נוטיפיקציות על מה קוראים כעת חברי מפייסבוק: לגבי אחד מהם אני בטוחה שלו היה יודע..שאני – קולגה מקצועית – יודעת מה הוא קורא בשעות העבודה..הוא היה נבוך מאד(מקרה אמיתי 🙂
[…] אלא יותר מורכבת ומחושבת, אשר על כן הם קוראים לפוסט "שיתוף מחושב". מומלץ. Notice: Undefined variable: email in […]
תודה יעל, פיטר.
שני דברים נוספים:
1. יש כפתורי לייק שאחרי לחיצה עליהם ניתן להוסיף מלל אישי ואז הוא מופיע כפוסט יותר יפה ופרסונלי בפיד ( https://developers.facebook.com/docs/reference/plugins/like/ ).
2. פייסבוק, במהלך מעניין, שיחררה לא מזמן פלאגין משל עצמה לוורדפרס, כך שייקל על בעלי בלוגים להטעמיע את כפתורי השיתוף והניהול שלה ( http://wordpress.org/extend/plugins/facebook/ ).
האם נושא המאמר פוסח על ה +1 של גוגל שכן הוא בצורה ישירה[וניתנת לבחינה] משפיע על התנועה לאתר.
לא ראיתי התייחסות כלשהי לשיתופים של גוגל פלוס, ואני בטוח שברשת החברתית של מנוע החיפוש הגדול בעולם שיתופים חברתיים יתנו ערך נוסף
מה את חושבת?
אהבתי את המאמר, רוב חברות הפרסום ובעלי האתרים פשוט מוסיפים את הלוגויים וכפתורי השיתוף של הרשתות החברתיות לפני שהם שואלים ועונים על השאלות:
1. איך זה יעזור לי למטרת האתר ועסק שלי
2. למה שקהל היעד שלי (הדגשה על קהל היעד) בכלל יהיה מעוניין בלשתף את התוכן שלי ולקהל יעד נוסף.
במידה ויש תשובות לשתי השאלות האלו אז צריך לענות על שאלה נוספת וזה האיך:
איך אני גורם לזה שאני אקבל מקסימום שיתופים שיגרמו לתנועה איכותית לאתר שלי / של הלקוח שלי בלי לגרוע מחווית המשתמש באתר.
יכול להיות שסמשינג מגזין הגיעו למסקנה ששיתוף בצורת לינק רגיל נותן להם את התוצאות הכי טובות…