בית  >  כתבות  > שיתוף מחושב

שיתוף מחושב

יעל קריידרמן, 27/6/2012. 10 תגובות.

כשקראתי את המאמר של אוליבר רייכנסטיין, בו הוא טוען שכפתורי השיתוף השונים המופיעים כמעט בכל דף ואתר באינטרנט עושים יותר פרסום לרשתות החברתיות מאשר מועילים לאתר בו הם נמצאים, התגובה הראשונה שלי היתה הפתעה. הרי ככה המשתמשים יכולים להפיץ את התכנים שלנו בלחיצת כפתור, מה שיוצר חשיפה, שיתוף, מבקרים חדשים באתר, ויראליות שכולם מדברים עליה!

אחרי שההפתעה הראשונית עברה, ניסיתי להיזכר מתי בפעם האחרונה אני עצמי שיתפתי תוכן כלשהו על ידי לחיצה על כפתור שיתוף באתר או דף תוכן. בתוך פייסבוק אני מחלקת לייקים בנדיבות, אבל מחוצה לו? שיחזרתי את הפעולות שאני כן עושה כאשר אני נתקלת בתוכן מעניין שאותו אני רוצה להפיץ הלאה והגעתי למסקנה שברוב המקרים אני מעתיקה את ה-URL ומדביקה אותו במקום שנראה הכי מתאים לאותו התוכן.

בפוסט שלו, אוליבר כותב שאם המשתמש לא טורח להעתיק את ה-URL, לשתף ולכתוב כמה מילים על התוכן שלך, הכפתורים לא יצילו את המצב.

נשמע הגיוני, אבל רגע, הרי אחד העקרונות החשובים של עיצוב, UX ושיווק הוא לאפשר למשתמש לבצע את הפעולה בקלות ובמהירות המירבית. האין זה מה שכפתורי השיתוף הזמינים בכל רגע עוזרים לנו לעשות? ואולי הגולשים כבר פיתחו איזשהו עיוורון כלפי כפתורים אלה, ובכלל לא שמים לב שהם נמצאים שם?

לאחרונה, סמשינג מגזין הורידו מהפוסטים שלהם את כפתורי השיתוף הנפוצים והשאירו רק קישור קטן ופשוט בסוף הפוסט: Share on Twitter.

smashing  שיתוף מחושבמקור: צילום מסך מ- Smashing Magazine

נראה שהמהלך הזה השתלם להם:

2012 06 26 1112  שיתוף מחושב

חייבים להודות שזה מעורר מחשבה.

מתברר שאוליבר הוא לא המתנגד היחיד להוספת כפתורי שיתוף לדפים. הנה כמה מהטיעונים העיקריים של המתנגדים:

  1. כפתורי השיתוף והפלאגינים החברתיים משמשים פרסומת לרשתות החברתיות, אך אינם נותנים ערך רב לבעל האתר. במיוחד כפתורי שיתוף של הרשתות הפחות פופולריות שאינן מביאות תנועה רבה לאתר.
  2. שיתוף על ידי העתקת כתובת URL, הדבקתה בפרופיל של המשתמש בצירוף המלצה מועיל הרבה יותר מאשר לחיצה על "לייק" או טוויט המכיל תוכן מוכן מראש ולא אישי.
  3. כל סקריפט שנוסף לדף מאט את זמן הטעינה שלו ובכך פוגע בחווית המשתמש. ההשפעה על זמן הטעינה יכולה להיות משמעותית במיוחד אם מדובר על הרבה כפתורי שיתוף ופלאגינים.
  4. בעידן כזה של עומס מידע, יש להימנע מכל פיקסל מיותר שעלול להסב את תשומת הלב של הגולש מהעיקר – התוכן.

הדוגמא הטובה ביותר לסעיף האחרון היא, כנראה, האתר שבו הופיע המאמר שהזכרתי בהתחלה:

ai  שיתוף מחושבמקור: צילום מסך מאתר informationarchitects.net

ברור שלכפתורי שיתוף של רשתות חברתיות יש גם יתרונות ורוב בעלי האתרים לא יוותרו עליהם כל כך מהר. לפחות לא לחלוטין.

למשל, במאמר של ג'ונתן אלן ב-search engine watch הוא מספר על מחקר שערכה חברת The Find בו גילתה קשר בין כמות השיתופים שקיבל מוצר מסוים לבין כמות הרכישות של אותו מוצר, אפילו אם נמכר בחנויות פיזיות ולא אונליין.

the-find-infographic
מקור: מתוך המאמר The Curious Case of Social Buttons in E-commerce באתר Search engine watch

עם זאת, אין ספק שהתוספים והכפתורים השונים של רשתות חברתיות משפיעים על חווית המשתמש של הגולש באתר ולכן, דרושים תכנון ומחשבה כאשר אנחנו מחליטים איפה למקם אותם, איך ומתי.

אספתי כמה נקודות שכדאי לשקול כאשר מחליטים לשלב נוכחות של מדיה חברתית באתר:

  1. אין צורך לקשר לכל הרשתות שאי פעם נרשמתם אליהן. אמנם הטרנד הזה הולך ונעלם, לעתים עדיין אפשר להיתקל באתרים שמציעים לשתף את התוכן שלהם ב-15-20 רשתות חברתיות שונות. כולל כאלה שכבר נעלמו מן העולם.lovesthat  שיתוף מחושב
    הרבה יותר מדי כפתורי שיתוף. מקור: צילום מסך מאתר Lovesthat

    מגוון כזה לא רק מאט את טעינת האתר שלכם אלא גם מבלבל את המשתמש. בחרו 3-4 כפתורי שיתוף של רשתות הכי רלוונטיות לקהל היעד שלכם.

  2. לא בכל דף באתר שלכם חייבים להיות אלמנטים חברתיים או כפתורי שיתוף. אל תוסיפו אותם באופן גורף לכל דפי האתר, אלא בדפים, בהם יש תוכן אותו הגולש ירצה לשתף. למשל, אין שום סיבה שבעולם לכלול כפתור שיתוף בדף טופס.marie-forleo
    ציטוט מיוחד שכדאי לשתף בטוויטר. מקור: צילום מסך מאתר Marie Folreo
  3. תוספים חברתיים אינם מהווים אסטרטגיית שיווק ברשתות חברתיות. זהו אולי הטיפ החשוב ביותר. לעתים קרובות, בעלי אתרים מוסיפים כפתור לייק או כפתורי שיתוף אחרים מכיוון שהם חושבים שכך, באופן אוטומטי, הם ישיגו חשיפה במדיה החברתית וימשכו הרבה תנועה חדשה לאתר שלהם. כדי שזה אכן יקרה, דרוש תכנון נכון של אסטרטגיית שיווק במדיה החברתית שחלק ממנה הוא מיקום כפתורי שיתוף ותוספים באתר.
  4. כמו שמתכננים את הכפתורים, הניווט והתפריטים, כך יש להתייחס גם להטמעה של מדיה חברתית באתר ולשלבה בתוך תסריטי הגלישה של המשתמש בהתאמה לאתר הספציפי. כאשר כפתורי השיתוף פשוט "זרוקים" שם, היעילות שלהם קטנה והסיכוי שהגולש יפתח עיוורון כלפיהם גודל.

אין צורך בכפתורים – השיתוף עלינו

כאן המקום להזכיר עוד דרך, חדשה יחסית, לשתף את התוכן שצורך הגולש מבלי שיצטרך אפילו ללחוץ על כפתור. ה- Washington Post  היה בין הראשונים ליישם את אפליקציית "קריאה חברתית". ברגע שהגולש מתקין את האפליקציה ומסכים לתנאיה, כל מאמר שהוא קורא, משותף באופן אוטומטי בפרופיל שלו.

washington post  שיתוף מחושבמקור: צילום מסך Washington Post

אחרי ה- Washington Post עיתונים ואתרי תוכן נוספים אימצו את השיטה ולמרות שהיתה פופולרית בהתחלה, בחודשים האחרונים האפליקציות האלו רושמות ירידות חדות בכמות משתמשים.

washpo-11357790
מקור: מתוך מאמר באתר PC World

אנשי מדיה רבים מוצאים את האפליקציות האלה מעצבנות, פוגעות בפרטיות ומאשימים אותן בכך, שהן בעצם מפיצות מידע לא כל כך רלוונטי. "אם אני יודע שהחברים שלי לא התכוונו לשתף את זה… אני לא אתייחס לזה".

פייסבוק, לעומת זאת, טוענת שלמרות הירידה המשמעותית בכמות המשתמשים, אחוזי המעורבות (engagement) של הגולשים באפליקציות שיתוף אוטומטי גדלים, בעוד החברה מפתחת כלים ומעדכנת את האלגוריתם על מנת להציג למשתמשים את התוכן הרלוונטי ביותר: "אנחנו מנסים להציג לאנשים את התוכן המתאים להם ולהעלות את היחס של מידע רלוונטי מול הרעש" אומר נציג פייסבוק למגזין Mashable.

גם האתר הישראלי MAKO מפעיל אפליקציה כזו ושמה Makonnect.

makonnect
מקור: צילום מסך מאתר מאקו

בבקשה! עקוב אחרי!

עד עכשיו דיברנו בעיקר על כפתורי שיתוף, אך אלה אינם ה"נציגים" היחידים של הרשתות החברתיות באתרים. כמעט כל אתר מציג בגאווה אייקונים של הרשתות החברתיות בהן הוא פעיל ואף קורא לגולשים להצטרף אליו ולעקוב אחריו ברשתות אלה.

הכפתורים והאייקונים הללו, אפילו יותר מכפתורי השיתוף, עלולים להזיק לאתר אם לא ממקמים אותם נכון. לעתים, בעלי האתרים כל כך רוצים להגדיל את החשיפה שלהם ברשתות חברתית שהם שוכחים את מטרת האתר העיקרית שלהם.

קחו, לדוגמא, את המותג הידוע ZAPPOS, שלא פעם הוכתר כ"אלוף במדיה החברתית". למרות הפופולריות הגדולה בפייסבוק וברשתות אחרות, באתר עצמו, לא תמצאו שום תוסף של פייסבוק ולא הפנייה לפרופיל הטוויטר של החברה. רק בדפי המוצר, ישנם כפתורי שיתוף קטנים יחסית הממוקמים אמנם למעלה, איך אינם מפריעים לשום פרט הקשור למוצר ורכישתו.

zappos main  שיתוף מחושב
Zappos הדף הראשי. מקור: צילום מסך
zappos product  שיתוף מחושב
Zappos – דף מוצר. מקור: צילום מסך

פול בואג (מ- boagworld) מסביר במצגת מפורטת על האינטראקציה של המדיה החברתית עם אתרים, מתי כדאי להציע לגולשים לעקוב אחרינו ברשתות חברתיות שונות (לאחר שרכשנו את האמון שלהם), איזה תוכן הגולשים רוצים לשתף (בוודאי לא כל דף באתר) ואיך רכישת אייפד חדש קשורה לכל הסיפור.

את הסרטון המלא אפשר לראות כאן – מומלץ.

איך יודעים מה נכון לאתר שלי? – בודקים!

יש הרבה דעות וטיפים "איך לעשות את זה נכון". אבל אחת הנקודות החשובות יותר שאני לוקחת מהתחקיר הקטן שעשיתי בנושא היא שאין דבר כזה "נכון לכולם". החוכמה היא להבין איך מתנהג הגולש באתר המסוים, מה בעל האתר רוצה להשיג באמצעות שימוש ברשתות חברתיות ואז להחליט מתי ואיך הכי נכון לשלב את המדיה החברתית.

העניין הוא, שגם מומחי ה-UX לא תמיד יכולים לדעת מראש מה הדרך הנכונה ביותר לעשות זאת. למזלנו, כלים שונים ומגוונים, חלקם חינמיים לחלוטין, יכולים לעזור לנו לבדוק מה עובד יותר טוב באתר שלנו. כלומר, ניסוי וטעיה. רק אל תשכחו להגדיר מראש מה מודדים ואילו מסקנות רוצים להסיק מתוך המדידה. אחרת, תלכו לאיבוד בים הנתונים. כלי המדידה הללו יכולים להועיל לנו גם במקרים רבים אחרים, אבל זה כבר נושא לפוסט נפרד.

ולבסוף, מה דעתכם, כפתורי שיתוף ותוספים של רשתות חברתיות – כאן כדי להישאר או כמו שאומר אוליבר רייכנסטיין (שאותו הזכרתי בתחילת הפוסט), ייעלמו מהעולם?

מקורות וקריאה נוספת:

http://boagworld.com/talks/social-media-is-a-user-experience-issue/
http://www.socialmediaexaminer.com/9-tips-for-integrating-social-media-on-your-website/
http://thenextweb.com/socialmedia/2011/06/09/a-lesson-from-zappos-the-like-button-is-not-a-social-media-strategy/
http://informationarchitects.net/blog/sweep-the-sleaze/
http://www.simplyzesty.com/social-media/could-twitter-and-facebook-sharing-buttons-actually-be-losing-you-traffic/
http://www.smashingmagazine.com/2012/06/04/social-media-is-a-part-of-the-user-experience/
http://searchenginewatch.com/article/2161620/The-Curious-Case-of-Social-Buttons-in-E-commerce

כתבות בנושאים דומים



תגובות

10 תגובות לכתבה

כתיבת תגובה

לא יוצג בשום מקום

לא חובה

רוצים שהתמונה שלכם תופיע עם התגובה? העלו אותה ל-Gravatar.

שלח