בפוסט על גיוס מאפייני חווית משתמש נגעתי בנושא תיק העבודות והזכרתי כמה אפשרויות ליצירת פורטפוליו או נוכחות ברשת שיכולים לעזור למגייס להכיר קצת את המועמד ולהתרשם מהיכולות שלו לפני הזמנתו לראיון.
מאפייני חווית משתמש, במיוחד כאלה שאין להם רקע בעיצוב, לעתים לא ממש יודעים איך ליצור את הפורטפוליו, מה להציג בו (האם את התוצאה הסופית, או את תרשימי הזרימה?) ובאיזו פלטפורמה להשתמש לצורך העניין.
לכן, חשבתי שכדאי להרחיב יותר בנושא ולהציג את האפשרויות העומדות לרשות אנשי חווית משתמש ליצירת תיק עבודות עם דגש על מה שחשוב למגייס.
אבל קודם, קורות חיים
עוד לפני שהמגייס רואה את תיק העבודות שלכם הוא רואה את קורות החיים שלכם. ואם ניקח בחשבון את העובדה שמגיעים אליו עשרות אם לא מאות קורות חיים, כדאי להקדיש תשומת לב גם להם.
מתוך דוגמאות שצירפתי לפוסט הקודם, אפשר לראות שגם במסמך הרשמי והסטנדרטי הזה
יש מקום ליצירתיות.
קורות החיים של מיכאל אנדרסון. מקור: theportfolio.ofmichaelanderson.com
בסמשינג מגזין התפרסם לפני כמה שנים פוסט שלם שהוקדש לנושא קורות החיים. הנה כמה טיפים מתוך הכתבה:
1. עמוד אחד בלבד.
המגייס מרפרף על המון קורות חיים ועם כל אחד נוסף הסבלנות שלו הולכת וקטנה. לכן, עדיף להעביר את כל המידע החיוני בעמוד אחד, גם אם זה אומר לוותר על חלק מהפרטים בשלב זה.
2. פשוט וברור.
אתם אנשי קריאטיב ומאוד חשוב לכם להראות את זה. עם זאת, כדאי לזכור שבנוסף ליצירתיות, מגייס מצפה למצוא במסמך הזה פרטים על ההשכלה והניסיון שלכם, מקום מגורים, גיל, פרטי קשר ועוד פרטים בסיסיים חשובים. אתם בהחלט מעוניינים להקל עליו ולמסור לו אותם בצורה פשוטה וברורה ככל הניתן.
(ובינינו, אם אתם לא יכולים להציג את קורות החיים שלכם למגייס כך שיהיה לו נוח לצרוך את המידע הזה, מה זה אומר עליכם כעל מאפיינים?)
3. לא חייבים לכלול כל פרט.
לא כל עבודה בה עבדתם רלוונטית למשרה הנוכחית. גם פרטים כמו ציונים, פירוט יתר של התמחויות, במיוחד אם אין להם קשר ישיר למשרה המדוברת עלול להיות מיותר ומייגע עבור המעסיק הפוטנציאלי.
4. ניתן להדפסה.
למרות שכל תהליך העברת קורות החיים נעשה יותר ויותר באמצעות דוא"ל ומערכות ממוחשבות, ישנם מעסיקים רבים שמעדיפים את הדרך המסורתית ומדפיסים את קורות החיים. אפשרו להם לעשות זאת מבלי לבזבז את כל הצבע במדפסת.
דוגמא לקורות חיים מעוצבים אך ברורים ופשוטים. מקור: סמשינג מגזין
עכשיו, כשהמעסיק הפוטנציאלי התרשם מקורות החיים שלכם, הגיע הזמן להציג לו גם תיק עבודות מרשים.
לפני שניגשים ליצירת תיק העבודות
לפני שתתחילו לפתוח פרופילים באתרי-פורטפוליו או להקים אתר אישי, כדאי שתפעילו את יכולות האפיון והתכנון שלכם ותבהירו לעצמכם את הנקודות הבאות:
1. מה רוצים להגיד?
איזה רעיון או מסר אתם רוצים להעביר למעסיק באמצעות תיק העבודות?
לכל אחד את החוזקות והחולשות שלו – חשבו מראש אילו יכולות ומיומנויות אתם רוצים להדגיש.
באמצעות תיק העבודות המגייסים יכולים להכיר אתכם קצת יותר, להבין את אופן המחשבה והעבודה שלכם לפני שמחליטים להתקדם לשלב הראיון. לכן, תכננו מה אתם רוצים לספר על עצמכם דרך הפורטפוליו והובילו את הסיפור על ידי חלוקת המידע והצגתו בשלבים.
2. למי פונים?
אכן, קהל היעד שלכם ישתנה מפעם לפעם וככל הנראה לא תוכלו לשנות את תיק העבודות בהתאם לכל תפקיד עליו אתם מתמודדים.
עם זאת, סביר להניח שאתם פונים למשרות בעלות מכנה משותף כלשהו בהתאם להתמחות וההעדפות שלכם. תחקרו ותבררו מה חשוב במיוחד למעסיקים אלה ואילו תכונות ויכולות הם מחפשים במועמד. אם יש כמה קבוצות כאלה, שווה לשקול ליצור תיק עבודות מותאם לכל קבוצה או לחלק אותו כך שכל מגייס יוכל למצוא את מה שמעניין אותו.
מה מחפש המגייס?
קודם כל, אתם כבר יכולים לקבל מושג על כך מתוך הדיון עליו כתבתי בפוסט הקודם.
בנוסף, ב-Quora מצאתי בדיוק את השאלה הזו:
הנה כמה נקודות מעניינות שעלו מהתשובות:
- למעסיק חשוב שלמאפיין תהיה הבנה עסקית, מעבר לידע באפיון וחווית משתמש. על מנת לספק פתרונות טובים, מצפים מהמאפיין להיות בעל ידע בסיסי בתחום או אפילו יותר חשוב, להיות מוכן ומסוגל ללמוד מהר את המאפיינים של העסק והתחום.
- הכלי או התוכנה הספציפית בה אתם משתמשים לא כל כך משנה, אבל אם אתם יודעים להוציא מהכלי הזה את המירב – בהחלט תקבלו נקודות זכות.
- אחד הדברים שחזרו גם בדיון שלנו וגם בתשובות ב-Quora, הוא התשוקה לתחום. הרבה מעסיקים מאמינים שכדי לעסוק בחווית משתמש צריך "לחיות את זה", כלומר, לקרוא חומרים, להתעדכן ולאהוב את התחום והם מחפשים עדויות לכך באתרים האישיים ובתיקי עבודות.
את כל התשובות תמצאו כאן.
קדימה, לעבודה
אחרי שעשיתם חושבים ויש לכם מושג טוב יותר מה צריך להיות בפורטפוליו שלכם, תוכלו לבחור מבין כמה אפשרויות ליצירת תיק עבודות:
אתרי שיתוף עבודות
ישנם כמה וכמה אתרים המאפשרים לפתוח חשבון, לרוב בחינם, ולהעלות עבודות, לצרף להן תיאור, לפלח לפי נושאים ועוד.
המשתמשים האחרים במערכת יוכלו לצפות בתכנים שהעליתם, להגיב ואף לשתף אותם.
דוגמאות לפלטפורמות כאלה הן: dribble, Design:Related , Carbonmade, Behance Network
דף מתוך פורטפוליו באתר Behance. מקור: צילום מסך
קובץ PDF
הרבה מגייסים מעדיפים את האופציה היחסית פשוטה הזו מכיוון שהיא אינה דורשת מהם
לעבור בין הרבה מסכים, לנווט בתוך פלפוטרמה שאולי לא נוחה להם ומרכז להם את כל המידע בקובץ אחד שניתן למצוא בקלות בעת הצורך.
ניתן להיעזר בתוכנות עיצוב כמו אינדיזיין, אילוסטרייטור או פוטושופ כדי ליצור מסמך PDF. גם התוכנה החינמית GIMP מאפשרת ליצור קבצי PDF ויש גם כלים בעזרתם ניתן להמיר קובץ מסוג אחר לפורמט PDF.
דף מתוך הפורטפוליו של Abby York. מקור: Slideshare
מערכות המיועדות לבניית אתרי פורטפוליו
אם אתם רוצים להיות קצת יותר מתוחכמים וליצור ממש מיני-אתר משלכם הכולל את העבודות שלכם, תוכלו להיעזר בכלים הבאים:
המערכת מאפשרת לכם ליצור אתר פורטפוליו עם אפשרויות התאמה אישית מתקדמות יחסית ואף להשתמש בשם דומיין משלכם. תוכלו להתנסות וליצור את האתר בחינם, אך על מנת "להעלות אותו לאויר" תצטרכו לשלם 11$ בחודש.
מקור: צילום מסך
הפיתוח הישראלי הזה מציע ליצור אתר בחינם או בתשלום חודשי נמוך ללא צורך בתיכנות באמצעות מערכת ניהול פשוטה. הכלי הזה קיים כבר זמן מה, אך לאחרונה משך אליו תשומת לב רבה עם המעבר ל- HTML5.
אתרים אישיים על בסיס בלוג
אם בא לכם ממש להשקיע וליצור בלוג מקצועי שלא רק מציג את העבודות שלכם אלא גם נותן במה לרעיונות ולידע שלכם, הכלים הבאים יאפשרו לכם לפתוח בלוג ללא צורך בידע טכני:
בלוגר
וורדפרס
טאמבלר
בלוג המבוסס על מערכת טאמבלר. מקור: www.stevemathew.com
אופן העבודה עם שלושת הכלים האלה הוא די דומה: פתיחת חשבון, יצירת בלוג והתקנת תבנית עיצוב על פי בחירתכם. תוכלו לבחור בין תבניות חינמיות לבין תבניות מושקעות יותר בתשלום.
כפי שאתם רואים, האפשרויות רבות ולא חייבים ידע טכני או עיצובי על מנת ליצור תיק עבודות מרשים.
כאן אולי המקום להתייחס לשתי התנגדויות נפוצות של מאפייני חווית משתמש ליצירת פורטפוליו:
האחת, נושא הסודיות. לעתים מאפיינים חותמים על הסכמי סודיות שאינם מאפשרים להם לחשוף את העבודות שביצעו עבור לקוחות אחרים.
ג'ייסון (שם משפחה לא צוין) בפוסט שלו The portfolio rant טוען שה"תירוץ" הזה לא תקף כיוון שמעסיקים בדרך כלל מכבדים את הפרטיות של חברות אחרות וגם לא כל כך סביר שהפתרון המסוים אותו מציג המועמד בתיק העבודות יתאים לחברה אליה פונה. בנוסף, קל יחסית להסוות את פרטי העסק בתיק העבודות ועדיין להציג את הרעיון והתהליך.
ההתנגדות השנייה היא חוסר ההבנה. מאפיינים, בניגוד למעצבים, לא תמיד יכולים להציג מוצר מוגמר וחוששים שתרשימים וסקיצות לא יהיו ברורים ללא הסבר מלווה.
מגייסים רבים ציינו שחשוב להם לראות תהליך, אופן החשיבה ופתרון בעיות ולאו דווקא את המוצר המוגמר. יתרה מכך, הרבה יותר סביר שפרויקט שיסקרן את המגייס יגרום לו להזמין את המועמד לראיון, מאשר היעדר תיק עבודות כלל.
כך שאם אין לכם עדיין פורטפוליו, נראה שאין זמן טוב מההווה להתחיל ליצור אחד.
אסיים בציטוט (תרגום חופשי) מתוך מאמר של וויל אוונס ב-uxmag בו הוא מציע להתייחס לכל נושא הקריירה כאל משימת אפיון: "דמיינו איפה אתם רוצים להיות בעוד כמה שנים ותתחילו לתכנן משם אחורה, איך להגיע לנקודה הזו".
את המאמר המלא תוכלו לקרוא כאן.
אשמח אם תשתפו אותנו בתיקי העבודות שלכם ואם אתם מכירים כלים נוספים שיכולים לעזור ביצירת פורטפוליו, תוסיפו בתגובות.
מקורות וקריאה נוספת:
http://notura.com/2011/04/5-simple-steps-towards-a-ux-portfolio/
http://betteruxportfolios.wordpress.com/2011/05/11/the-portfolio-rant-part-1/
http://www.smashingmagazine.com/2009/02/26/10-steps-to-the-perfect-portfolio-website
היי, חיפשתי באמת כתבה על הנושא מכיוון שאני מתחילה בתחום ומאוד מעניין אותי לדעת מה מחפשים בפורפוליו לUX. עם זאת, יש לי גם רקע בעיצוב ועשיתי גם קורות חיים מגניבות ביותר. התגובה שלרוב קיבלתי היא שזה נראה מאוד טוב אבל שהמכונות אוטומטיות שמשתמשים בהם לסריקת קורות חיים לא יוכלו לסרוק אותם. אז אני שולחת משהו "מיוחד" אם אני בטוחה שבן אדם מקבל את זה, אבל אם זה מקור לא יודע מראש אני שולחת את הPDF הסטנדרתי. שוב, כתבה שימושית מאוד, תודה.
יופי של סקירה ! תודה יעל (:
אורית ונטלי,
תודה על התגובות.
שמחה שהפוסט מועיל לכן!