אין דבר יותר פשוט ויומיומי מלעלות במעלית.
בכדי לעלות במדרגות למשרד של אחד מלקוחותי אני נדרש לעלות 2 קומות.
בדרך כלל אני עולה אותן במדרגות. יום אחד נפלה עלי עצלות, והחלטתי לעלות במעלית.
נכנסתי למעלית בלובי הבניין, וביקשתי לעלות לקומה בה נמצא המשרד.
ואז נתקלתי בדילמה: באיזו קומה עלי לבחור?
הנחת העבודה הראשונה שלי הייתה שאם אני צריך לעלות 2 קומות בכדי להגיע למשרד, המשרד נמצא בקומה 2.
אבל סקירה מהירה של לוח הניווט במעלית גילתה תמונה מבלבלת –
קומה 2 לא נמצאת במרחק של שתי קומות מקומה "ק".
האם קומת הלובי ממנה נכנסתי היא קומה "0" או קומה "ק"?
ממשק המעלית מספק לי רמזים מעטים.
לבסוף הסתבר לי שכשעולים 2 קומות מהכניסה לבניין, מגיעים לקומה… 1.
ניתן לפענוח?
בוודאי.
פשוט, ברור ומתוכנן בצורה שתצמצם טעויות?
לא ממש.
נתקלתם בעוד תופעה ב"עולם האמיתי" שמתקשרת לעולם הממשק? שילחו אלי ל-[email protected] צילום עם מספר מילים, ונשמח להציג אותו כאן.
אתם בחברה טובה. הנה דוגמה מנצחת למעלית מהממת בשימושיותיה.
http://picasaweb.google.com/lh/photo/qHJiiO1VJk3JwaiVBAA49a4Ef4oqfKnBRnFeprfOIcE?feat=directlink
מעלית זו היא בארץ בבניין משרדים חדש
תמיר, זה נראה כמו אדם שמניף את ידיו מול השמיים. נפלא.
לפחות יש כפתורים בתוך המעלית, שלא כמו במגדלי אור (?) ברמת החי"ל, שם אתה יכול ללחוץ על מספר הקומה רק מחוץ למעלית. אם נכנסת למעלית והדלת נסגרה בלי שלחצת בחוץ על הקומה, אתה צריך לחכות שהדלת תפתח, לצאת, ללחוץ על מס' הקומה, ולהכנס חזרה למעלית.
תמיר – זה נפלא. סוף סוף מישהו באמת פיתח את המעליות שנעות גם אנכית וגם אופקית, כמו המעליות של ה-Enterprise ב"מסע בין כוכבים".
ברק – המעליות-שמזמינים-מבחוץ נפוצות כבר בבניני משרדים רבים בארץ.
הן כנראה יותר אפקטיביות בניתוב. עם זאת, זו אכן חוויה מעצבנת להיכנס למעלית, לגלות שנכנסת למעלית הלא נכונה ולא להיות מסוגל לתקן את הטעות בלי לצאת מהמעלית – בעיקר כשהמעלית לא מאפשרת לך לבקש לרדת בקומה כלשהי, עולה ויורדת לבד, בלי להיפתח ובלי שתהיה לך שליטה על העסק. סיפור אמתי.
יש מעליות מסוג זה שמנסות לצמצם את החיכוך והטעויות באמצעות הכרזה בקול "יורדת" או "עולה". אין כמו להיכנס למעלית ולשמוע אותה אומרת, בקול נשי מפתה:
" י ו ר ד ת …"
(-;
מעליות זה בכלל נושא מרתק.
כך נראית המעלית בבניין המחלקה לפסיכולוגיה באוניברסיטת בן גוריון. זה צולם מיד לאחר פתיחת הבנין: http://i.min.us/idvcm0.jpg.
הפעם הראשונה שנתקלתי במעליות האלה שצריך לבחור את הקומה מבחוץ היתה בבניין האישפוז החדש של בי"ח איכיפלופ.
הייתי בטוח שהתקינו אותן כדי לגרום לצוות הרפואי להפסיק לדבר במעלית על בעיות רפואיות של מטופלים. במקום זה הם דיברו על המעליות המחורבנות.
והנה מעלית נוספת, בבניין של חבר שלי.
http://i.min.us/idit1o.jpg
בדרך למעלה הכל בסדר, אבל בדרך למטה – אין פעם שאני מוצא מיד את כפתור קומת הקרקע.
מעניין שהכוונות שלהם היו טובות, והם ניסו להבליט את הכפתור ע"י הצבע השונה, אבל זה נתן אפקט הפוך והפך אותו לבלתי נראה.
אילו המתכננים היו מעלים את עמודת הכפתורים הימנית כך ש 1 ו-2 יהיו באותו קו, ושמים את ה-0 באמצע בין שתי העמודות, זה היה גם מבליט את הכפתור וגם פותר להם את האסימטריה.
ושתי מעליות סיניות:
http://bit.ly/hWUs4N
http://bit.ly/hZqPFC (תעקבו אחר סדר המספרים)
שתי התמונות לקוחות מהבלוג המעולה xiexie.co.il, שם ניתן גם לקרוא מדוע הן נראות כך: http://bit.ly/frREO2
נהדר.
ומה דעתכם על מעליות שמופעלות מבחוץ אבל יש כמה עמדות לחיצה וכל אחת נועדה למעלית אחרת? (או לזוג מעליות אחר)
לחצת על קומה 2 בעמדת לחיצה אחת והנה בתזמון מופלא הגיעה המעלית של הצד השני…
נכנסת, רק כדי לגלות שהמעלית הזו שייכת לעמדת הלחיצה האחרת ששם לחצו דווקא על קומה 23…
ניצן,
אם אתה מתכוון למעליות בדומה לאלו המותקנות באסותא רמת החי"ל, אז אומר לך שלטעמי זהו פתרון נחמד. כנראה יעיל ובעל קונספט נכון.
אני מצאתי אותו מיותר מאוד במקומות כגון בתי חולים ולו משום שאוכלוסיה רבה בבית החולים הינה אנשים מבוגרים ש"כל הטכנולוגיה" (המעלית מתוכנתת מראש לעלות לקומות שהוזמנו בלחצן בחוץ) לא עושה להן טוב.
אם אני לא טועה, לא ניתן לבצע שינויים בתוך המעלית כבר.
פיטר,
אני מסכים שזה הרבה יותר יעיל מבחינת המעלית לדעת מראש לאן האנשים רוצים להגיע ולחשב את המהלך הנכון. זו גם חשיבה יפה ״מחוץ לקופסה״ מצד המתכנן הראשון של זה.
רק שזה מתחבר למאמר של ישי לגבי חינוך משתמשים. משתמשים רגילים עדיין לקונספט הישן של כפתורים במעלית ועד שהשיטה החדשה תהפוך נחלת הכלל תהיה בעיה לאורחים מזדמנים להבין מה קורה.
לגבי עמדות ״הזמנה״ שונות לקבוצת מעליות שונה, חשוב להבדיל אותן (ואת המעליות הקשורות אליהן בדרך כלשהיא: עיצוב, צבע, מרחק וכו׳. כדי שיהיה ברור איזו עמדה מזמינה איזו מעלית…
בדיוק שבוע שעבר היה לי ויכוח עם בעלי בנושא המעליות, אחרי שחזרתי מבית חולים אסותא המפואר, עם המעליות המתקדמות בהן עושים בחירת קומה נדרשת בחוץ. בעלי טוען שזה פתרון מדהים ונהדר ומקל מאוד על התנועה במעלית (מתכנת, מה אני מצפה?). אולי. אבל אני ממש הצטערתי בשביל כל אותם האנשים המבוגרים והחולים שנכנסים ויוצאים מהמעליות ולא מבינים לא איפה הם ולא מה ואיפה צריך ללחוץ. אז אולי זה טכנולוגיה מעניינת, אבל האם היא עובדת בשביל המשתמשים? לא ממש
אני דווקא די מסמפטת את המעליות שמזמינים מבחוץ.
הייתה לי חוויה טובה איתן גם באיכילוב וגם בבניין משרדי הממשלה ליד הקרייה.
ניצן, לגבי נושא עמדות ההזמנה, דווקא אם כל עמדה תשלוט על מעלית אחת כמו שאתה מציע אז אין שום טעם לכל זה, כל הקטע הוא שהמעלית שתיכנס אליה תגיע הכי מהר לקומה שאתה צריך, מה זה משנה על יד איזו מעלית אתה עומד?
לפי מה שאני ראיתי, ברגע שלחצת בעמדה על הקומה, היא מודיעה לך לאיזו מעלית אתה צריך לגשת. לדעתי זה מאוד פשוט ונוח. אם פספסת את זה, אז אולי צריך להדגיש יותר את המספרים על המעליות ואת ההודעה בעמדה לאיזו מעלית לגשת.
נכון מיכל, עכשיו אני נזכר שבאמת העמדה מודיעה לאיזו מעלית לגשת.
אבל מי רואה את זה?
אני בכל אופן לא ראיתי. עד שאמרו לי…