בית  >  כתבות  > מסתבר שאני מייקר – אורן שמיר מסכם את מפגש הערב האחרון

מסתבר שאני מייקר – אורן שמיר מסכם את מפגש הערב האחרון

אורן שמיר, 17/9/2014. אין תגובות.

השבוע למדתי משהו חדש על עצמי. למדתי שאני Maker, למרות שבכלל לא ידעתי שאני כזה. אפילו לא ידעתי מה זה.

טוב, אולי אני לא בדיוק מייקר. אם כי לא לגמרי ברור לי עדיין מה זה מייקר. אולי ההבדל בין מייקר ל"סתם מישהו שלפעמים בונה דברים" זה כמו ההבדל בין Gamer ל"סתם מישהו שלפעמים משחק משחקים". בכל מקרה, לי אין מדפסת תלת מימד, אני לא יודע לעבוד עם תוכנת AutoCad ולא נולדתי עם סרגל ביד. מצד שני, תמיד אהבתי לעשות דברים ואתמול למדתי שלאהבה הזאת יש שם ותנועה, פורומים ומועדונים ואפילו תואר ב-MIT.
כמו להרבה תנועות, גם לזאת יש יומרה ואולי אפילו סיכוי, להוביל מהפכה.

מה זו בכלל "תנועת המייקרים"? ולמה כל הדיבורים על מהפכה?

מייקרים הם, במובן הרחב של הביטוי, אנשים שאוהבים לעשות דברים בעצמם במקום לקנות אותם בחנות. לפי הפירוש הזה, אני מייקר וכך גם אשתי. כולנו קצת מייקרים בלי שידענו את זה. אני אוהב לשפץ רהיטים ישנים. כאלה שמוצאים לפעמים בסמוך לפח זבל, במיוחד אם הם עשויים מברזל או עץ מלא. אשתי אוהבת לתפור, לצבוע ולצייר. ביחד יוצאים לנו דברים יפים, או לפחות כאלה שמתאימים בול לטעם והצרכים שלנו. אבל זה לא דבר חדש – אנשים עושים שימוש חוזר במוצרים בערך מאז שהם למדו להשתמש בעצמות של הממוטה כדי להכין חנית (ולצוד איתה עוד ממוטה). אז מאיפה מגיעים הדיבורים על מהפכה?

הטענה המרכזית שהועלתה במפגש הערב של UXI הייתה שתנועת המייקרים היא בעצם צירוף של כמה טכנולוגיות שהגיעו לבשלות בשנים האחרונות. יחד, הן מאפשרות לכל מי שרוצה (בערך), ליצור כל מה שעולה בדעתו (פחות או יותר), במאמץ נמוך (יחסית) ובעלויות סבירות (בדרך כלל). הטכנולוגיות כוללות את האינטרנט, שמאפשר לנו לשתף ידע אחד עם השני, מכונות ייצור שונות וטכנולוגיות ייצור חדשות כמו מדפסות תלת מימד וכרסמות מפוקדות מחשב. האחרונות, מאפשרות לנו להעביר את הרעיונות שלנו מהמחשב אל המציאות בדיוק גבוה ומאמץ נמוך.

אני ואתה (והמקור הפתוח) נשנה את העולם

חלק חשוב מהתנועה הוא עקרון הקוד הפתוח או ה"מקור הפתוח", שהומצא בכלל עבור מוצרי תוכנה אבל "תורגם" למוצרים פיזיים. כך ניתן למצוא שרטוטים מפורטים של מוצרים שהומצאו בעמל רב ע"י מישהו אחר, ולהשתמש בהם בחינם, בתנאי שכל שיפור או שינוי שייעשה בתוכניות יופץ אף הוא בחינם ולכולם. התוצאה אמורה להיות מעין אבולוציה של מוצרים או, אם תרצו, הנדסה באמצעות חוכמת ההמונים. מעניין יהיה לראות לאן יכולים מוצרים להגיע בדרך תכנון חדשנית שכזו.

כדור שהודפס במדפסת תלת מימד

כדור שהודפס במדפסת תלת מימד

כשחושבים על זה ככה, קל לדמיין את קץ עידן הייצור ההמוני, או לפחות שינוי משמעותי בדרך בה אנחנו מקיפים עצמנו בכלים וחפצים. במקום להיות צרכנים פסיביים כולנו ניצור לעצמנו כלים, רהיטים, מוצרי אלקטרוניקה ואפילו בתים שלמים בהתאמה אישית! כל זאת, תוך הסתמכות על ידע של אנשים שעשו זאת לפנינו ועל תהליכי תכנון וייצור שהופכים זמינים וקלים יותר לשימוש.
אבל רגע, לא כל כך מהר. הטכנולוגיה עוד לא לגמרי שם, המחירים עדיין גבוהים יחסית והתהליכים עדיין מורכבים. השאלה אם זה יישאר בגדר תחביב של מעטים או יהפוך להתנהגות המונית שמשנה סדרי עולם, עדיין פתוחה בעיני. ימים יגידו.

מה אנחנו יכולים להרוויח מתנועת המייקרים?

כל זה טוב ויפה (אולי אפילו אוטופי מדי) אבל איך זה בעצם קשור ל-UX? למה ארגון UXI מקיים ערב שלם על תנועת המייקרים ותצוגת מדפסות תלת מימד?
הנה כמה נקודות דמיון (ואולי סיבות טובות להיות קצת יותר מייקרים בזמנכם החופשי):

  1. יצירתיות בפתרון בעיות – בניגוד לתהליך יצירתי-אומנותי שבו פריצה של מגבלות היא לעתים קרובות המטרה, בבניית מוצרים, כמו באפיון ממשק אנחנו מנסים לפתור בעיה מסוימת בתוך הקוטנקסט שלה ובעזרת טכנולוגיות נתונות. סט המגבלות הזה מצריך סוג מסוים מאוד של יצירתיות שמשותפת לשני התחומים.
  2. סבלנות לתהליכים איטרטיביים – כמו יצירתיות, גם סבלנות היא סוג של שריר מנטלי שאפשר לאמן אותו. התהליך של יצירת מוצר בעצמכם יחזק את השריר הזה כי כך תיכנסו לנעליו של המשתמש ותוכלו לנסות בעצמכם את המוצר, ללמוד מטעויות ולשפר בגרסה הבאה. אתם תפתחו Design Stamina ואולי לא פחות חשוב מכך, את היכולת לדעת מתי "טוב מספיק" זה באמת מספיק טוב.
  3. לעמוד על כתפי ענקים – המייקרים משתפים את הידע והתוכניות שלהם. אנשי UX אוהבים לשתף ידע. קל לנו מאוד לראות מה עשו אחרים, במיוחד כשמדובר באתרי אינטרנט או מוצרי צריכה, ו"לקבל השראה". התהליך הזה, אם הוא נעשה נכון, מאפשר לנו לקחת רעיונות ממשק קיימים ולשפר / להתאים אותם לצרכינו.
  4. הבנה של החומר והטכנולוגיה – כמו ב-UX, גם המייקרים לא חייבים להבין את כל רזי הטכנולוגיה שהם משתמשים בה כדי ליצור מוצרים טובים. אבל כמו ב-UX, הבנה כזאת תתרום ליכולת שלהם ליצור דברים חדשים ומעניינים יותר עם אותה טכנולוגיה.

בהשוואה בין שני התחומים, הטכנולוגיה של מייקרים היא מדפסות תלת מימד או מכונת CNC והטכנולוגיה של אנשי ממשק משתמש היא למשל HTML או Java Script. באותו אופן, חומרי הגלם של מייקרים הם בד, עץ או פלסטיק. חומרי הגלם שמשמשים אותנו לאפיון הם מחשבות, רגשות והתנהגות אנושית. אני מניח שאין ויכוח על כך שאנחנו צריכים להכיר את החומרים האלה היטב כדי לאפיין בהצלחה.

איך חוויית משתמש יכולה לקדם את תנועת המייקרים? אוהד מיוחס במהלך ההרצאה

איך חוויית משתמש יכולה לקדם את תנועת המייקרים? אוהד מיוחס במהלך ההרצאה

מה העתיד צופן?

אוהד מיוחס מ-Fablab הציב בפנינו אתגר מעניין. תוכנות כמו AutoCad תוכננו עבור קהל של מקצוענים ולרוב דורשות למידה והתמקצעות ארוכות ויקרות. אם נצליח להפוך אותן לנגישות ונוחות לשימוש על ידי חובבים מכל הגילאים ורמות הידע, נאפשר ליותר אנשים להתנסות בתכנון ויצירה של מוצרים מורכבים.

את הסמארטפון הבא שלכם וגם את זה שאחריו כנראה שעדיין תזמינו מחברה שמייצרת במפעלי ענק בסין. אבל אולי את הכורסה הבאה בסלון שלכם או את השלט לטלוויזיה תוכלו להוריד מאיזה אתר, להתאים אותם לרצונותיכם ולהדפיס אותם בבית הדפוס הרב מימדי שבפינת הרחוב.

אם לא, אתם תמיד יכולים להמשיך לשוטט ליד פחי הזבל, למצוא חפצים ולשפץ.

כתבות בנושאים דומים



תגובות

אין תגובות עדיין.

כתיבת תגובה

לא יוצג בשום מקום

לא חובה

רוצים שהתמונה שלכם תופיע עם התגובה? העלו אותה ל-Gravatar.

שלח