בית  >  כתבות  > מדוע אפיון חוויית המשתמש הכרחי עבור קידום האתר שלכם

מדוע אפיון חוויית המשתמש הכרחי עבור קידום האתר שלכם

דני גרסטנר, 30/6/2015. אין תגובות.

מאז עדכון "פנדה" הראשון ב-2011, גוגל עושים מאמצים רבים כדי להציג את תוצאות החיפוש האיכותיות והרלוונטיות ביותר עבור הגולש. דירוג האתר בתוצאות החיפוש הוא דינאמי ומסתמך גם על פעילות הגולשים. מאמר זה יסביר מדוע אפיון UX בהכרח ישפר את דירוג האתר שלכם מבחינת SEO ואיך תעשו את זה.

עד יציאת עדכוני האלגוריתם של גוגל ב-2011, למקדמי אתרים בעולם הייתה עבודה רובוטית למדי וקלה יחסית. טכניקות כגון העמסת ביטויי מפתח בעמודי הנחיתה, הפניית אינספור קישורים מכל מקור אפשרי – גם אם לא איכותי, ויצירת תוכן "מותאם SEO" – לרוב היו מניבות תוצאות יפות לטווח הארוך.
למעשה, פעולות הקידום והאופטימיזציה של אתר מסוים לא התחשבו כלל בצרכי המשתמש מהאתר, אלא הסתכמו בניסיונות "לתחמן" את מנוע החיפוש ולגרום לו לתת לאתר שלכם דירוג גבוה – רק על בסיס מענה לפרמטרים היבשים שהציב האלגוריתם של גוגל.

מה השיגו העדכונים של גוגל ומה הקשר ל-UX?

עשרות עדכוני "פנדה", "פינגווין", "יונה" וכו' יצאו מבית גוגל, על מנת להילחם באותה תופעת ה"תחמון". המטרה של גוגל היתה להציג למשתמשים את התוצאות שהם עצמם מוצאים כרלוונטיות וכמועילות ביותר לחיפוש שלהם. עדכוני האלגוריתם הללו הם בעצם הרשות השופטת והרשות המבצעת עבור כל מה שנחשב בעיני גוגל כ"קידום שחור" ("Black Hat SEO").
כל העדכונים הללו נועדו לשפר את חוויית המשתמש של המשתמשים. מכאן, שאתר אשר יהיה יותר ידידותי למשתמש, יקבל באופן טבעי דירוג גבוה יותר בתוצאות האורגניות, לעומת אתר שמתחשב אך ורק בדרישות היבשות של גוגל. לכן, מדי כמה חודשים יוצא לפועל עדכון נוסף, אשר מזעזע את תוצאות החיפוש עבור ביטויים שונים.

משתמש מתוסכל

העדכונים האחרונים של גוגל מתמקדים בחוויית המשתמש בעת הגלישה באתר

 

העדכונים של גוגל נותנים היום חשיבות רבה מבעבר לנתונים כמו: אחוז הנטישה, זמן שהייה ממוצע באתר, מספר עמודים נצפים ועוד. רוב מקדמי האתרים לא מתחשבים בנתונים אלו ובכלל לא מעוניינים להנגיש את האתר לנוחיות המשתמשים, מאחר והשינויים הללו לכאורה מתנגשים עם תהליך האופטימיזציה הבסיסית של האתר. בפועל,

למה נוהגים לחשוב ש-UX מתנגש עם SEO?

יש כמה סיבות, שמיד יפורטו, אבל המשותף לכולן הוא שקידום מסורתי, פונה אל האלגוריתם של גוגל במקום אל המשתמשים. תוכן עבור SEO מסורתי כמעט ולא מספק לגולש מידע אמיתי ואיכותי, אלא מתאמץ בעיקר לכלול מילות מפתח רצויות בתוכן, בכותרות ובתיאור המופיע במנועי החיפוש. עקרונות האלגוריתם של גוגל חשובים יותר למקדם מאשר דרישות הגולשים.

בנוסף, בחירת פריטים לתפריט הראשי נובעת משיקולי אופטימיזציה יבשים; המקדם יעדיף לסדר את התפריט הראשי לפי החשיבות והתחרותיות של ביטויי המפתח ולא לפי עניין הגולשים.
זאת מאחר וגוגל סורק את האתר לאורכו ומתעדף עמודים פנימיים על בסיס קרבה פיזית לעמוד הבית.

קידום אורגני וחוויית משתמש כבר לא מתנגשים, הם הולכים יחד

קידום אורגני וחוויית משתמש כבר לא מתנגשים, הם הולכים יחד

 

סיבה נוספת היא שהטמעת קישורים פנימיים באתר מתבצעת בצורה של עץ; כל עמוד יקשר אל העמוד שמעליו בהיררכיה ("עמוד האב" שלו) עד שמגיעים אל עמוד הבית.
עמודים פנימיים יותר (כמו עמודי מאמרים אינפורמטיביים) – יקשרו גם הם אל עמוד הבית ואל עמודי נחיתה "חשובים" אחרים (הכוונה היא לעמודים שחשובים יותר למקדם), על מנת להסביר לגוגל אילו עמודים הם החשובים יותר. כלומר, אלו שמקודמים על ביטויי המפתח החשובים יותר למקדם.

כל השיטות הללו עבדו כמו קסם בעבר וחלקן אף עדיין עובדות, נכון לכתיבת שורות אלה. אך כיום אפיון האתר לפי צרכי המשתמשים, לא רק שלא יזיק – אלא אף יועיל לקידום האתר במנועי החיפוש.

5 שיטות לשיפור חוויית המשתמש, אשר יתרמו גם ל-SEO

בהתחשב בעדכונים האחרונים, שמצביעים על הגישה החדשה וממוקדת המשתמש של גוגל, ישנן המלצות חדשות שיסייעו לקידום האתר שלכם. הקונספט מאחוריהן הוא ששיפור חוויית המשתמש יוביל להעלאת דירוג האתר. בגוגל כנראה עשו את ההשלכה מחוויית השימוש שמשתמשים מקבלים באתר – אליו הגיעו דרך גוגל – לחוויית השימוש במנוע החיפוש עצמו. לכן הם מעוניינים "לצ'פר" את מנהלי האתרים. הם בעצם אומרים להם "אתם תדאגו למשתמש, אנחנו נדאג לכם".

  1. הגדירו "פירורי לחם" (Breadcrumbs) בכל עמודי האתר שלכם. כך תציגו היררכיית קישורים ברורה לגוגל וגם תוכלו להשאיר יותר מקום בתוך התוכן לקישורים רוחביים, אשר עשויים לסקרן את הגולש ולהקטין את אחוז הנטישה.
  2. גוונו בטקסט אותו אתם הופכים לקישור – זו למעשה אחת הדרישות של עדכוני האלגוריתם האחרונים של גוגל; אל תיתקעו רק על ביטוי המפתח המדויק, אלא נסו גם לקשר מתוך טקסט שיזמין את הקוראים ללחוץ עליו (הנעה לפעולה, משפט שלם או ביטוי שעשוי לסקרן את הגולש ועוד) ואולי יקטין את אחוז הנטישה. יותר מזה, אם יש באתר תמונה מיוחדת ומעניינת, קשרו גם ממנה.
  3. מפות חום: ישנם כלים רבים ברשת המציגים לכם נתונים מרתקים על עמוד נחיתה מסוים:
    על איזה פריט לחצו יותר, עד איזה עומק בתוך העמוד (below the fold) מגיעים הגולשים, איפה הם משתהים עם העכבר וכו'.
    חברו את האתר לכלי מפות חום (ישנם אתרים המאפשרים הרשמה חינמית, לפחות לתקופת ניסיון), בדקו את התנהגות הגולשים ושנו אלמנטים באתר בהתאם: הדגישו כפתורים, שנו סדר של פריטים, קצצו בתוכן באזורים שהגולשים לא מגיעים אליהם וכו'.
  4. בצעו בדיקת משפכים (Funnels) ב-Google Analytics: באמצעות המשפכים, אתרו עמודי יציאה מהאתר, הוסיפו להם קישורים פנימיים מעניינים ואלמנטים נוספים כגון תמונות, סרטונים וטקסט ממוקד יותר – על מנת להקטין את אחוז הנטישה ולהגדיל את זמן השהייה הממוצע באתר.
  5. הקפידו להעלות לאתר תמונות ואלמנטים "קלים", על מנת לקצר את זמן הטעינה של האתר.
    ישנם כלים חינמיים, כמו webpagetest.org, אשר יראו לכם בדיוק כמה זמן לוקח לאתר להיטען ובדיוק אילו אלמנטים מכבידים על כל עמוד. אחרי שראיתם מה מאריך את זמן הטעינה, דחסו את התמונות, שנו תוספים ופלאגינים, צמצמו תפריטים וכו'. כך זמן הטעינה של האתר יקטן – מה שפחות או יותר מבטיח עלייה במיקומים.

 

כיום, UX משרת נאמנה את ה-SEO ולא מתנגש איתו. חשוב שתנסו להתבונן באתר שלכם מתוך עיני המשתמש ולחשוב מה הם הרצונות והצרכים שלו מהאתר. כך תדעו מה זקוק לשיפור החוויה שלו וגם תקדמו את האתר שלכם בו זמנית. חוויית משתמש באתר היא דרך לתת למשתמשים שירות, בצורה דיגיטלית. אם תתנו למשתמשים שירות טוב, לא רק הם יהללו את שמכם, אלא גם גוגל, מפלטפורמות הפרסום והשיווק הגדולות ביותר, תעזור לכם בזה.

כתבות בנושאים דומים



תגובות

אין תגובות עדיין.

כתיבת תגובה

לא יוצג בשום מקום

לא חובה

רוצים שהתמונה שלכם תופיע עם התגובה? העלו אותה ל-Gravatar.

שלח