לא צריך להיות אוהד כדורגל מושבע או אפילו להבין את חוק הנבדל בשביל להעריך ממשקי המחשת מידע שנועדו לאפשר לאנשים להבין ולנתח מידע מספרי. המחשת מידע בצורה שמישה הינה משימה איתה מתמודדים אנשי חוויית משתמש במגוון תחומים כמו כלכלה ורפואה. להפוך קבצי אקסל לממשק שמיש, מרשים ויזואלית המאפשר לאנשים להבין מידע זהו אתגר לא פשוט כאשר לוקחים בחשבון בראש ובראשונה את הצורך שלנו להבין ברמה זו או אחרת את מהות המידע אותו אנו מעצבים ואת הקשרים והדפוסים שהמשתמשים ירצו או יעריכו לגלות. בנוסף צריך כמובן גם לחשוב על דרכים להעביר את המידע הזה בצורה אינטראקטיבית שתהיה עניינית ומעניינת כאחד.
האפליקציות
לוח שנה של משחקי המונדיאל 2010
ניתוח מהלך המשחק- אפליקציה של Adidas
ניתוח מהלך המשחק – אפליקציה של ScoreGrid
הצגת אירועים מרכזיים במהלך המשחק – Visual Sport
ניתוח סטטיסטי באמצעות מפות חום – Visual Sport
גרפיקה על פני מספרים
היופי והתחכום בהמחשת מידע אפקטיבית היא השימוש באמצעים ויזואלים אשר קל לנו יותר לסרוק ולעכל לעומת מידע מספרי יבש שצריך לחשב בראש. זה נכון בעיקר כאשר המטרה שלנו היא לקבל תמונה כוללת כמו לדוגמא, האיזורים במגרש בהם שחקן מסויים שיחק רוב הזמן. את אותו מידע אפשר להציג בטבלה נאה עם עמודות שייצגו את האיזורים אך המאמץ הקוגנטיבי שידרש בשביל לנתח את המידע ולהגיע לאיזשהי מסקנה מהירה יהיה קשה פי כמה. בדוגמאות שהצגתי מעולם הכדורגל אין למהירות הניתוח ולאפקטיביות שלו משמעות רבה, אך כאשר מדובר למשל במידע פיננסי או צבאי והמשתמש צריך להבין "לאן נושבת הרוח" בכל זמן נתון זה נהיה הרבה יותר קריטי.
חשיפת מידע נוסף באמצעות אינטרקציה
כמעט בכל הדוגמאות שהבאתי המשתמש מגלה מידע נוסף במעבר עכבר. זאתי פריבלגיה שאין למעצב גרפי אך במדיום האינטראקטיבי יש לנו את האפשרות לסנן ולפזר מידע כך שהוא לא יציף את הממשק. התוצאה המתקבלת היא מספר שכבות של מידע אותן המשתמש יכול לקלף בכדי לגלות פרטים ברמת רזולוציה גבוהה יותר. באף אחד מהממשקים אין הזמנה מילולית ברורה לפעולה (Call to action) ואנו סומכים על יצר הסקרנות של המשתמש שישוטט עם סמן העכבר ויגלה פרטים נוספים. זהו אילוץ לאור העובדה שהממשק עמוס דיו במידע חיוני והוספת טקסט נוסף כאמצעי עזר שיעודד שמישות עשויה לגרום יותר נזק מתועלת.
לסיכום
המחשת מידע בצורה ויזואלית ואינטראקטיבית הינה משימה יומיומית של אנשי חוויית המשתמש, אך כאשר מדובר במידע סטטיסטי או מידע מורכב אחר האתגר גדל ואיתו לדעתי גם העניין. בין אם מדובר בניתוח המהלכים של משחק כדורגל או מעבר מצביעים בין מפלגות בבחירות לפרלמנט הבריטי, קיימת דרישה בסיסית להציג מידע בצורה ברורה שתאפשר לאנשים להבין אותו מבלי להתאמץ יתר על המידה. מספרים הם אמצעי מעולה בשביל להציג מידע מאוד מדוייק ולחשב אותו ברמת המיקרו, אך במקרים רבים זאת לא המטרה העיקרית של אנשים שחפצים במקרו, קרי התמונה הכוללת עם האופציה להכנס לפרטי פרטים במידת הצורך.
קישורים מוצלחים, וניתוח מעניין — תודה!
אני רוצה להוסיף את הכלי הבא, מאת הגארדיאן: ויזואליזציה של התפתחות המשחק לפי טוויטר. הוא מראה את תדירות מילות המפתח של משתמשי הטוויטר לאורך ציר הזמן של המשחק. זה כלי מעניין בגלל ההצלבה שהוא עושה בין שדות האינפורמציה השונים. השימוש בטוויטים מציף את המושגים שבני אדם אקטואליים מצאו מעניינים וחשובים תוך כדי המשחק — מה שניתוח סטטיסטי, ואפילו מפורט, לא יכול לעשות.
http://www.guardian.co.uk/football/world-cup-match-replay#
מצאתי אותו באתר של גל מור:
http://www.holesinthenet.co.il/archives/10820
תודה ליאור. מאוד מעניין. נתקלתי עכשיו בפוסט שפורסם ביום שישי באחד הבלוגים של ה-BBC בו הכותבים מתארים בעזרת דוגמאות ויזואליות את תהליך החשיבה והעיצוב מאחורי ממשק הצגת נתונים סטטיסטים של משחק כדורגל.
http://www.bbc.co.uk/blogs/bbcinternet/2010/06/world_cup_match_visualisation.html
(הוספתי את הדוגמא הזאת לפוסט)
איזה כיף! תודה אמיר 🙂
לא כדורגל אבל מרשים לא פחות בעיני – ממשק אינפוגרפי עשיר שעוסק בגביעי סטנלי (הוקי) לאורך השנים. כולו ב-HTML5, CSS3 וג'אווהסקריפט: http://vis.robbymacdonell.com/stanley-cup/
ויש גם גרסת NBA לאוהדי הכדורסל: http://www.fansnap.com/blog/2010/06/nba-finals-throughout-history-3/#
רוני, דוגמה יפה עם גביע סטנלי, אם כי שמות הקבוצות ממש לא בולטים מספיק. תהיתי למה הם עשו את הזוכים בכחול, ירוק נראה כמו בחירה טבעית יותר, אבל אז נזכרתי בעוורי הצבעים (ירוק-אדום הוא עוורון הצבעים הנפוץ ביותר)