בית  >  כתבות  > לאפיין את המאפיין: מי הם אנשי חוויית משתמש?

לאפיין את המאפיין: מי הם אנשי חוויית משתמש?

ליאור יאיר, 4/6/2010. 41 תגובות.

לא מזמן סיימתי סבב ראיונות לתפקיד מומחה חווית משתמש אצלנו בנטקראפט. התהליך היה מתיש, ארוך ומהנה. בסופו של דבר מצאנו את המועמד (מועמדת האמת) המתאים והתהליך נגמר (לפחות עד לפעם הבאה).

כאשר החלטנו לגייס איש צוות נוסף לצוות המאפיין ניסיתי להגדיר (שוב) מה הן אותן התכונות שחשובות לי באיש אפיון. בדומה לחובבי כדורגל המרכיבים את נבחרת חלומותיהם, ניסיתי לרכיב את איש המקצוע הטוב ביותר שיכלתי לבקש בתור ראש תחום. כמובן שאנחנו עדיין חיים בעולם המציאות ויש לא מעט מגבלות בכל תהליך גיוס אבל בתור איש חווית משתמש, מגבלות הן המלצות בלבד כך שהתעלמתי מהן מאוד מהר.

מתוך הצורך להגדיר את מכלול התכונות שצריכות להיות למועמד המושלם נולד הפוסט הזה וכדי שאתם תוכלו לקבל הגדרה מלאה ועשירה יותר ביקשתי עזרה מכמה חברים טובים ומוערכים בתעשייה שערכו לא מעט ראיונות בעצמם. ביחד ניסינו להרכיב את המועמד המושלם ואיך בעצם כדאי לו להתנהג בתהליך הראיון.

התמונה נלקחה מהבלוג www.body-pixel.com/

אז מה הן התכונות הכי חשובות המגדירות איש חווית משתמש מעולה?

גיל פארן | מנהל תחום חוויית משתמש באגף בנקאות ישירה, בנק הפועלים

  • הגיון בריא, לא צריך להיות גאון, אבל צריך המון הגיון.
  • אמפתיה למשתמשים, חשוב שידע להיכנס לנעלי המשתמש ולחשוב מנקודת מבטו.
  • יכולות בינאישיות טובות, הרי איך אפשר להבין בממשק בלי להבין באנשים?
  • למידה מתמדת מהסביבה ויכולת סינון העיקר. העולם משתנה בקצב אדיר, לדעת להתמקד בעיקר וליישם במקומות הנכונים היא תכונה מאוד חשובה.

רן לירון | מעצב UX בכיר, מטריקס

  • בן אדם שנעים לעבוד איתו. כול הכישורים והיכולות לא יעזור אם הברנש קלוץ.
  • אינטליגנטי. מישהו שמפעיל את הראש ולא לוקח דברים כמובן מאליו.
  • משכיל (לא כשם תואר אלא כשם פועל): זו לא חייבת להיות השכלה פורמאלית, אבל כנגזרת של הסעיף הקודם, זה צריך להיות מישהו שלמד, לומד וילמד.
  • אנחנו פועלים בתחום מאוד דינאמי, וחיוני שהעוסק יעסוק באופן פעיל בלימוד שלא נגמר אף פעם.
  • מוח דו-צדדי פעיל. (וסליחה על המינוח המופרך): מישהו שמסוגל לפעול באופן אפקטיבי גם בתחומים "ריאלים" – ע"ע טכנולוגיה – וגם בתחומים "הומאניים" – ע"ע אסטטיקה.
  • בנאדם עם פלפל בתחת – אין לי מינוח טוב יותר לעניין, מישהו עם להט ועניין אמיתי בתחום.

עוזי שמילוביץ' | מייסד ומנכ"ל Future Simple

  • רעב/תשוקה למקצוע.
  • אמפתיה – היכולת להבין אנשים ולהתחבר אליהם.
  • ראיה עיצובית (במובן הרחב של design thinking).
  • היכולת להתבטא בבהירות בעל פה ובכתב.

ברק דנין | מנכ"ל יוניק יו איי

  • סקרנות: חשוב בכל מקצוע, אבל במיוחד בתחום ה-UX מאחר והוא כל-כך רב-תחומי. סקרנות בעיקר לגבי אנשים, אבל גם לגבי העולם ומה שבו.
  • דו-אוּנָתיוּת: היכולת לשלב בין חשיבה יצירתית (מח ימין) לחשיבה אנליטית (מח שמאל). להיות מסוגל לנתח בצורה נבונה את הצרכים של המשתמש מצד אחד, ולמצוא פתרונות יצירתיים מצד שני.
  • אמפתיה: היכולת לשים את עצמך במקומו של האחר, להבין את מה הוא מרגיש, חושב, חווה, בלי להיות שם בעצמך. הכרחי כדי להבין את הצרכים של המשתמשים, לראות את המערכת דרך עיניהם.

זיו מרמור | מעצב UX בכיר, ICQ

  • חשיבה אנליטית. הסיטואציות שאנשי UX מתמודדים איתן הינן מגוונות ומשתנות כל הזמן. יכולת אנליטית מאפשרת ניתוח נכון של האתגר.
  • אמפתיה עם המשתמשים. איפיון טוב עונה על הצרכים של המשתמשים. בכדי לענות על צרכי המשתמשים על המאפיין להכנס "לנעליים" שלהם ולחשוב כמוהם. כאשר המאפיין מצליח ליצור אמפטיה עם המשתמשים הוא מבין בצורה עמוקה את הצרכים שלהם ויכול על-ידי כך להגיע לפתרון הטוב ביותר עבורם.
  • ירידה לפרטים. כל איפיון בסופו של דבר בנוי מהמון פרטים. מאפיין טוב חייב להיות אדם אשר יורד לפרטים הקטנים ומתייחס בתשומת לב ראויה גם לפרטים הקטנים.

ניצן אביטוב | מומחה UX

  • תשוקה לתחום. קודם כל תשוקה.
  • יכולת ניהול לקוח ויחסי אנוש מעולים. חלק מהותי מן העבודה הוא הקשר עם הלקוחות. תהליכי אפיון בפרויקטים מעין אלו קמים ונופלים בהרבה מקרים על היכולת לנהל את הלקוח ולהוביל אותו לפתרון הנכון ולאו דווקא על ההיבטים המקצועיים.
  • גמישות ויכולת קבלת ביקורת. בממשק ובעיצוב כולם "מבינים" ומכיוון שכך, לכולם יש דעה (ולכל ישראלי יש בדרך כלל יותר מדעה אחת). מאפיין טוב פתוח לביקורת, יודע לקבל הערות בפתיחות, ללמוד ולשנות במידת הצורך.
  • חשיבה לוגית ויכולת ניתוח. חשיבה לוגית, יכולת ניתוח של תהליכים, הבנת המשתמשים ויכולת בנייה של תרשימי זרימה מורכבים.
  • חוש אסתטי מפותח ותשומת לב לפרטים. אלוהים (ויש טוענים – השטן) נמצא בפרטים הקטנים. למעצב חוויית משתמש טוב יש תשומת לב יוצאת דופן לפרטים הקטנים ביותר והמון סבלנות… מפריע לו מאד כשהוא רואה משהו "לא נכון", אבל, כמובן, הוא זוכר לראות כל הזמן את התמונה הכוללת ולהתמקד בעיקר.

לסיכום:

אחרים כבר אמרו יפה את מה שאני חושב אז נשאר לי רק להוסיף (ולהדגיש) תכונה אחת: חשוב לי מאוד שהמועמד יפגין אהבה אמיתית לתחום. תשוקה ממש. לכל מה שקשור בעיצוב חוויה ורשת האינטרנט (בעיקר).

איך אנחנו בודקים את התכונות האלה ולמה

כולנו הסכמנו שכדי להכיר את המועמד אנחנו חייבים לתת לו להתמודד עם משימה. מטרת המשימה היא לבדוק כמה דברים במקביל:

  • יכולת למידה ומחקר אישית – עד כמה הוא מצליח ללמוד ולחקור לבד.
  • אינטואיציה – דרך חשיבה והסקת מסקנות.
  • יכולת הצגה והתבטאות – כחלק מהמשימה נהוג לבקש מהמועמד להציג את הממצאים שלו וכך אנו בודקים את יכולות ההצגה שלו ואיך הוא מתמודד עם קהל.
  • תקשורת בין אישית – באיזה צורה הוא מתמודד עם שאלות והערות ואיך הוא מתקשר.

חשוב לציין שאם מדובר במועמד ללא ניסיון בתחום המשימה היא הכלי היחידי שקיים לרשותנו כדי לבדוק את התאמתו. כמובן שזה גם אומר שזוהי דרך מעולה לכל אותם מועמדים ללא ניסיון להתבלט ולכפר על חוסר הניסיון ביכולות אחרות.

אם יש לכם ניסיון עצתי היא כזאת: תציגו רק פרויקטים שהייתם חלק אינטגרלי בהכנתם. במידה וזה לא המצב דאגו לציין זאת במידה ואתם כן מציגים אותם. זה לא הופך אתכם לפחות טובים להיפך. הדבר האחרון שאתם רוצים זה לקחת קרדיט על עבודה של מישהו אחר (אנחנו חיים במדינה קטנה מאוד).

בכל מקרה, תבחרו את העבודות שאתם הכי מאמינים בהן כי סביר שישאלו אתכם שאלות על התהליך והתוצאה ויהיה עדיף שתענו תשובות אמיתיות ולא את התשובה החוזרת: "אני יודע שזה לא נכון אבל ככה הלקוח רצה…". זכרו שגם יכולת התמודדות מול לקוח היא תכונה חשובה.

ברק דנין ראיין אותי בפודקסט בנושא. (תוכלו למצוא אותו כאן)

ומה אם אין לי ניסיון?

קודם כל זה בסדר – לא נולדים עם ניסיון. העצה שלי היא לנסות ולקבל כמה שיותר ניסיון בתחום, גם אם זה אומר שתעבדו בחינם באפיון אתרים שלעולם לא יעלו לאינטרנט (כן אמרתי את זה, חינם). בכל מקרה, גם אם מדובר במועמד ללא ניסיון יש עדיין סיכוי שהוא יתקבל לעבודה וזה אם הוא יפגין:

  • להט ומוטיבציה.
  • כישרון.
  • הצלחה במשימה שקיבל.
  • והכי חשוב: רצון ומוכנות ללמוד.

חשוב להבין שהדרך שבה מגיעים לפתרון חשובה הרבה יותר מהפתרון עצמו ולכן חשוב שתציגו אותה במקביל. יכול לקרות מצב בו הפתרון שהצגתם לא אופטימאלי (מה שבדרך כלל קורה אצל אנשים ללא ניסיון) אבל דרך החשיבה שלכם נכונה ומעניינת, לא חבל שלא נראה את זה? בנוסף, הצגה ללא דרך מעוררת חשד ובדרך כלל גוררת לא מעט שאלות אז תהיו מוכנים.

בתגובה לדיון מעניין שעלה אצלנו באיזור הדיונים (מה חשוב יותר ניסיון או השכלה) מעניין לראות שנושא ההשכלה לא היה פילטר אצל אף אחד מאיתנו כל עוד קיים ניסיון מוכח בתחום. במידה ומדובר במועמד ללא ניסיון ההשכלה הפורמאלית היא דרישה קריטית.

מה גורם לנו לוותר על מועמד

אני חייב להגיד שהרשימה ארוכה אבל יש כמה גורמים שחזרו אצל כולנו:

  • קושי בקבלת ביקורת וענייני אגו. ביקורת היא חלק מהותי בתהליך עיצובי. בין אם היא מגיעה מהלקוח, מראש הצוות או מבעלי עניין אחרים בפרויקט, מאפיין חייב לדעת לקבל ביקורת, להכיר בעובדה שהוא לא יודע תמיד מה הכי נכון, ולפעול בהתאם לביקורת בצורה יעילה.
  • חוסר יכולת ניתוח משימה/תהליך/צורך. מתקשר באופן ישיר לחשיבה אנליטית. כאשר המאפיין לא מסוגל לנתח תהליך הוא לא יוכל לתת פתרון כולל וכמובן שהוא יפספס המון פרטים שאליהם הוא לא יתייחס.
  • עקשנות. אנחנו לא רוצים לבזבז הרבה זמן בדיונים על כל פרט קטן בממשק שלא בהכרח מובילים למוצר טוב יותר, ובוודאי לא יוצרים תהליך בקצב סביר. צריך לדעת מתי להתעקש ומתי לא והיכולת להבדיל היא תכונה חשובה מאוד.
  • קושי בעבודת צוות ועבודה מול אנשים. עבודת צוות ועבודה מול אנשים אחרים היא חלק מרכזי מתהליך עיצוב חוויית משתמש ועיצוב בכלל.

לסיכום

הכנתי ייצוג אינפוגרפי לתכונות בהתאם למספר הפעמים שחזרו כדי לראות מה היה חשוב לכולנו:

תכונות לפי חשיבות

תכונות לפי חשיבות

התכונות הבולטות באמת משקפות את תפיסת העולם שלי ואת מה שאני מחפש אצל מרואיינים פוטנציאלים לנטקראפט. ובכל זאת אני רוצה להוסיף עוד דבר קטן: בסופו של יום כולנו בני אדם ואנחנו עובדים ביחד. חשוב (לי אישית) למצוא אנשים שיהיה לי כיף לראות כל יום בעבודה ושיום אחד יוכלו להפוך להיות חברים גם מעבר להגדרות התפקיד.

אם נראה לכם שזיהיתם את עצמכם בין השורות בפוסט זה כדאי שתדברו איתנו בנטקראפט, אולי תוכלו להיות חלק מהמשפחה בקרוב. (ויש כמובן גם את לוח המשרות באתר)

כתבות בנושאים דומים



תגובות

41 תגובות לכתבה

כתיבת תגובה

לא יוצג בשום מקום

לא חובה

רוצים שהתמונה שלכם תופיע עם התגובה? העלו אותה ל-Gravatar.

שלח