בית  >  כתבות  > יש מקום לסקס-אפיל בעיצוב מוצרים לארגונים?

יש מקום לסקס-אפיל בעיצוב מוצרים לארגונים?

Mick McGee, 10/8/2014. אין תגובות.

נכתב על ידי Mick McGee. פורסם במקור ב-UXMAG. תורגם על ידי טל משעלי

לפני שמונה שנים, כשעבדתי ב SAP, שמעתי מישהו אומר שהמוצרים שלנו צריכים להיות "סקסיים" יותר. אני זוכר שהתכווצתי. אם נקפוץ כמה שנים קדימה, להיום, הז'רגון לא השתנה. כיועץ לתאגידים רבים , אני עדיין שומע לקוחות שמבקשים לדעת איך להפוך את המוצרים שלהם ל"סקסיים, כמו Apple". אז, איך בעצם עושים את זה?

איך אפשר להאשים אותם? עבור בעלי עסקים רבים, Apple היא ההוכחה לחשיבותה של ההשקעה בעיצוב. אבל נקודת הכשל של אותן חברות היא בהבנה שאותו סקס-אפיל שיש ל Apple אינו נובע מהקצוות המעוגלים או מאפקט האלומיניום המוברש. רובו נובע בחלקלקות מסוג אחר – אותה חוויית משתמש שמעוררת תחושה שהיא נוצרה במיוחד בשבילך, שמפלרטטת איתך בכישרון וכריזמה. Jony Ive , המעצב הראשי של Apple, ניסח זאת בצורה הטובה ביותר: "מוצרים סקסיים לא באים באריזה מהודרת, בבאנר יפה או בכפתור מעוצב. הם כאלה שגורמים למשתמש להגיד WOW".

עיצוב מלא סקס אפיל - Apple

עיצוב מלא סקס אפיל - Apple

 

השאלה שתאגידים ויזמים צריכים לשאול את עצמם היא: "מה יהיה סקסי בעיני המשתמשים שלי?" או במילים אחרות – מה המשתמשים שלי רוצים להרגיש כשהם משתמשים במוצר שלי?

מוצרים מייצרים רגשות

כל מוצר, בין אם אנחנו מכירים בכך או לא, מעורר תגובה רגשית. Donald Norman, התייחס גם הוא לנושא, בספרו Emotional Design. הוא אומר שמשתמשים מתייחסים למוצרים אסתטיים כיעילים יותר. משתמשים אפילו השתמשו במילה "אהבה" כחלק מרשימת התחושות שהמוצרים מסבים להם. נורמן זיהה את הערך המסחרי ביצירת תשוקה כלפי מוצרים, כמו במקרה של שעוני רולקס או תיקי גוצ'י. מי שעוד התבטא בנושא הוא Aaron Walter, מנהל תחום חוויית המשתמש ב-MailChimp. בספרו Designing for Emotion הוא טוען כי מטרתו של "עיצוב ריגשי" היא ליצור חיבור אל המשתמשים ולעורר רגשות חיוביים. אלו יגרמו למשתמשים שלך לרצות להמשיך לתקשר עם המוצר שלך. MailChimp עושים זאת מצויין, הם מציעים שירות שליחת דוא"ל שהפך ללהיט באמצעות ממשק מהנה ומלא תענוגות.

בעולם הטכנולוגי, ראינו מוצרים רבים שמה שהניע את תכנונם היה שיווק ולא טובת המשתמש. אחד הלקוחות שלי היה חברת בנקאות מוכרת שביקשה ממני לאפיין אתר "חדשני". בשלב העיצוב הם הוסיפו פונט מצועצע, אנימציות ופלאש. כל אלה איימו להפוך את האתר לשיווקי מאוד וכבד לטעינה. למרבה המזל, ההפצרות שלנו לקיים בדיקת משתמשים לפני השחרור לשוק נענו. התוצאות לא ענו על הציפיות שלהם וכך מנענו אסון שיווקי וגם למדנו שיעור חשוב: סקסיות בתחום אחד (שמתבטאת בריבוי אנימציות וצבעוניות גבוהה) לא מתאימה לתחום אחר (בנקאות במקרה הזה).

כל הטיעונים שהבאתי כאן למעלה, לא באים להגיד שתוכנה לתאגידים (enterprises) לא יכולה להיות סקסית. ראינו את Box.net בונים שירות מחשוב ענן, שהגיע לשווי של מיליארד דולר אחרי שהתבססו על הנחת היסוד שגם תוכנה לתאגידים יכולה להיות סקסית. חשוב לזכור, עם זאת, שיש הבדל בין יצירת מותג סקסי לבין יצירת חוויה נעימה ונוחה.

חשוב להגדיר "מה סקסי בעיניי המשתמשים שלי?"

חשוב להגדיר "מה סקסי בעיניי המשתמשים שלי?" מקור: UXmag

7 רגשות שמשתמשים של מוצרי enterprise רוצים שתגרמו להם להרגיש

אם "סקסי" אינו הרגש המתאים, איך הייתם רוצים שהמשתמשים שלכם ירגישו? ב-EchoUser בילינו אלפי שעות עם משתמשים על מנת להבין את הרגשות שעולים בעת השימוש במוצרים של הלקוחות שלנו. את הרוב המוחלט של המשובים ניתן לקבץ לכדי 7 רגשות:

1. שליטה
המשתמשים שלכם רוצים להרגיש שהם יודעם להשתמש במוצר בצורה טובה ונכונה – אחרי הכל, הם רוצים להשתמש במוצר שלכם על מנת לייעל את העבודה שלהם ולשפר ביצועים. פיצ'רים סודיים או קיצורי מקלדת מפתיעים הם דרך טובה ליצור תענוגות קטנים בממשק, אבל כשאנשים משתמשים במוצר לצרכי עבודה הם לא אוהבים להיות מופתעים, גם אם זה לטובה. את אותו עיקרון אפשר להחיל גם על עדכוני תוכנה שמשתחררים לשוק מהר מדיי. אתם יודעים כמה זמן לוקח לחברות גדולות לעדכן תוכנה?

2. כוח
בהרבה תאגידים מצאנו מתאם גבוה בין המידה שבה מעריכים את המוצר לבין איכות התוצרים שהוא מסייע לייצר. תחושת הערך נוצרת כתלות בתחושת הכוח שהמשתמשים מרגישים בעת השימוש בכלי העבודה שלהם. זו הסיבה שעובדי חברות גדולות משקיעים הרבה זמן בלימוד כלי עבודה חדש – התוצאות של לימוד כזה משתלמות.

3. אמון
כשזה מגיע למוצרים עבור תאגידים, אתם יכולים לזנוח את הניסוחים הקלילים והמצחיקים. בשורה התחתונה, חברות גדולות רוצות להרגיש שהמוצר שנתתם להם יבצע את העבודה בצורה טובה ובטוחה. ב-Basecamp אין קישוטים מיוחדים, שזה בדיוק מה שהייתם רוצים לקבל מתכנה לניהול פרוייקטים.

4. גמישות
כמו בכל מוצר, המשתמשים רוצים להרגיש שהם יכולים לעשות איתו כל מה שירצו. המשתמשים יאהבו אפילו יותר, לדעת שמצאו שימוש למוצר שמשתמשים אחרים לא מצאו. המוצרים הארגוניים הטובים ביותר מאפשרים להגיע למטרות גבוהות יותר, כמו מברשות וצבע עבור אומן.

5. רוגע
משתמשים מתמודדים בלאו הכי עם לחצים גדולים. הדבר האחרון שהם צריכים זה "סטרס" שנובע משימוש בכלי העבודה שלהם. שמרו על הממשק פשוט ומרגיע והימנעו מצבעים חזקים והפתעות בחוויית השימוש.

6. גאווה
כלי עבודה יעיל יביא את המשתמשים להתגאות בכך שהם משתמשים בו ו להפיץ את הבשורה אודותיו. מוצרי enterprise רבים נראים פשוט נורא! רבים מהמשתמשים שדיברתי איתם מרגישים מובכים להציג את הממשק בפני עמיתים, רק בגלל שהוא נראה מיושן.

7. הגשמה
בסופו של יום, המשתמש רוצה שהמוצר יעזור לו לבצע את עבודתו בצורה טובה. מוצר טוב עוזר לי להגיע אל המטרות שלי. זה סקסי? או שזה פשוט מוצר טוב?

 

מסקנה

ככל שמוצרי enterprise הופכים רבים יותר ונפוצים יותר, חשוב לזכור להתייחס לרגש שהמשתמש רוצה לחוות כשהוא משתמש במוצר, ולא רק לפיצ'רים שהוא רוצה. לאנשים יש תלות רבה בתוכנות שמשמשות אותם לעבודה וחשוב להם להרגיש בטוחים בסביבתם. זה יעזור להם להרגיש תחשות סיפוק גדולה כאשר הכלי יעזור להם לשפר את ביצועיהם בעבודה.
אחזור על שאלתי הראשונה – יש מקום לעיצוב סקסי באפיון מוצרים ל-enterprise? אולי, אבל השלב הראשון הוא להגדיר מה סקסי בעיני הלקוח שלכם.

כתבות בנושאים דומים



תגובות

אין תגובות עדיין.

כתיבת תגובה

לא יוצג בשום מקום

לא חובה

רוצים שהתמונה שלכם תופיע עם התגובה? העלו אותה ל-Gravatar.

שלח