לפני זמן מה, השתתפתי בתהליך עיצוב מחדש של דפי מוצר בחנות מקוונת. בדקנו איך נראים דפי מוצר בחנויות של המתחרים, חנויות של מוצרים דומים וחנויות אחרות. תכננו את השינוי, עשינו סקיצות ולבסוף, דף המוצר החדש והיפה עלה לאתר. לאחר כמה שבועות, כשבדקנו את נתוני הכניסות וההמרות באתר, לא האמנו למה שאנחנו רואים. ירידה! כמעט בכל הפרמטרים.
איך זה יכול להיות? הרי בדף החדש התחשבנו בצרכי הגולש, הבלטנו את האזורים החשובים והצנענו את המשניים ובכלל, אין ספק שהדף החדש טוב יותר! אז למה זה קרה?
מסתבר שיש לתופעה הזו כמה סיבות והנתונים שקיבלנו לא בהכרח מצביעים על כך שתהליך העיצוב מחדש נכשל. לפעמים פשוט צריך לתת לזה יותר זמן. עם זאת, המקרה הזה לימד אותי שלעתים, שינוי דרסטי של מראה ומבנה הדף או האתר אינו הפתרון המועדף, גם אם אתם חושבים שהאתר שלכם מיושן וזקוק לרענון בדחיפות.
ב-DepositPhotos, ככל הנראה, הרגישו שהאתר עמוס מדי ולא ממוקד לפעולה מסוימת של הגולש. לכן, בעיצוב החדש אפשר לראות תמונה גדולה מאוד, ללא הרבה אלמנטים קטנים ומתחתיה 2 כפתורי קריאה לפעולה ברורים.
האתר DepositPhotos לפני עיצוב מחדש ואחרי:
העיצוב הישן (מתוך האתר designmodo)
העיצוב החדש (מקור: צילום מסך)
איך יודעים שהגיע הזמן לשדרג?
אתר ממוצע משנה את חזותו ומרענן את העיצוב פעם ב-3 שנים. בדרך כלל, היוזמה לשנות ולשדרג את מראה ופעילות האתר מגיעה מבעלי האתר שמרגישים שהאתר שלהם אינו עומד בסטנדרטים החדשים ושאתרי המתחרים נראים ומתפקדים טוב יותר.
לעתים, כתוצאה מתכנון לקוי, אפילו בעלי אתר חדש מגלים שהוא לא ממש עונה על הצרכים שלהם ושל המשתמשים ומתחילים לחשוב על עיצוב אחר.
בדרך כלל, בעלי עסק או מנהלי אתר מחליטים על תהליך עיצוב מחדש כדי:
- להפוך את חוויית השימוש באתר לטובה יותר
- ליצור מראה עדכני ומקצועי יותר
- לעמוד בתחרות מול אתרים אחרים
- להוסיף פונקציונליות חדשה לאתר
- לשפר את אחוזי ההמרה והפעילות העסקית של האתר
כל אלה הן סיבות מצוינות להתחיל תהליך של שינוי, אך כמו בדוגמה שתיארתי בהתחלה, עיצוב מחדש אינו מבטיח השגת מטרות אלה, במיוחד ללא תכנון מקדים קפדני. העניין הוא, שבעוד בעל האתר מאוד שמח לראות אתר חדש ונוצץ, המשתמש – לא תמיד. הרבה פעמים, משתמשים מעדיפים משהו מוכר וברור, גם אם פחות נח, על פני משהו חדש ולא מוכר.
שמעתי פעם מישהי אומרת: “פעם, באתר חברת הסלולר, צור קשר היה בתחתית הדף, בפוטר. זה לא היה בולט אבל התרגלתי שזה שם. עכשיו, עיצוב האתר השתנה ולמרות שהקישור ל"צור קשר" בולט יותר, אני עדיין מחפשת אותו בתחתית הדף ומתעצבנת כשאני לא מוצאת.”
המשתמש, בדרך כלל, רוצה להשלים את המטרה לשמה הגיע לאתר בקלות, במהירות ולהמשיך בעיסוקיו. במידה והוא משתמש חוזר, שינוי קיצוני במראה האתר מחייב אותו ללמוד מחדש את הדרך להשיג את המטרות שלשמן הגיע.
השינויים והחידושים באינטרנט, בכלים השונים, בטרנדים, בשיטות השיווק והאפשרויות המוצעות למשתמש, מתרחשים במהירות גבוהה ותמיד יש מה להוסיף ולשדרג באתר. הבלוג הפופולרי בתחום שיווק באינטרנט, ThinkTraffic, שדרג את האתר שלו ממש בימים האחרונים. Caleb Wojcik העורך, מסביר כי המטרות העיקריות במהלך הזה הן להפוך את האתר לרספונסיבי ומותאם לפלטפורמות שונות, לרענן את מראה האתר כדי שיהיה עכשווי יותר ולשים את התוכן במרכז.
למה תהליך שיפור ושדרוג קבוע עדיף על פני מהלך דרסטי של עיצוב מחדש?
לאחרונה, פורסמו מספר מאמרים מעניינים באתרי עיצוב וחוויית משתמש בנוגע לתהליך עיצוב מחדש של אתרי אינטרנט. ברובם, הכותבים מצדדים בתהליך של אבולוציה מתמשכת על פני שינוי דרסטי המתרחש אחת לכמה שנים.
חלק מהנימוקים לכך כבר הזכרתי קודם, אך ישנן עוד כמה סיבות טובות:
- מחיר
אמנם ההתייחסות כאן היא בעיקר לאתרים גדולים, בהם מהלך של עיצוב מחדש נמדד בעשרות ומאות אלפי דולרים, אך גם באתרים קטנים יותר, עיצוב מחדש אינו זול ודורש מבעל העסק השקעה כספית משמעותית. שיפורים הדרגתיים לאורך זמן משתלמים יותר לבעל העסק, בוודאי לטווח הארוך. - סיכון
גם אם תראיינו מספר בעלי מקצוע לפני קבלת ההחלטה על עיצוב מחדש, קשה לדעת מראש איך יתפקד המעצב או המתכנת בפרויקט המסוים הזה. כלומר, אפשר לומר שאתם שמים את כל הביצים בסל אחד כאשר אתם סומכים על חברה מסוימת לבצע את העבודה. סיכון די גדול, לא? - חוסר שביעות רצון של המשתמש
כמו שכבר ציינתי, המשתמשים לא תמיד מעריכים את המאמצים שלכם. הם עלולים אף להגיב דווקא הפוך ממה שקיוויתם. קחו לדוגמא את פייסבוק: כל שינוי משמעותי בממשק המשתמש מלווה בתלונות ותגובות זועמות של משתמשים. במקרה של פייסבוק, אמנם, הגולשים ככל הנראה לא ינטשו את הרשת החברתית ולאחר זמן מה יתרגלו לשינויים ואולי אף יאהבו אותם. במקרה שלכם, הם עלולים לא לחזור יותר אף פעם.
מתוך כתבה ב- MailOnline - אי אפשר לקחת בחשבון את כל הטעויות הקודמות
גם אם נראה לכם שעכשיו אתם כבר הרבה יותר חכמים ויודעים הרבה יותר על חוויית משתמש ושיווק באינטרנט, אף פעם אי אפשר לקחת בחשבון וליישם את כל המסקנות בעיצוב אחד. רעיונות חדשים באים כל הזמן ומזל שכך. - חידושים נולדים באופן מתמיד
תמיד יש משהו חדש, תמיד תראו אצל המתחרים איזה פיצ'ר שאתם רוצים ליישם גם באתר שלכם. האתר שלכם ייתפס כחדשני יותר אם תכניסו בו תיקונים ושיפורים באופן קבוע. - קשה למדוד ולהסיק מסקנות
למרות שהסעיף הזה מופיע בסוף הרשימה, הוא חשוב מאוד. איך נדע להעריך את השינויים שביצענו אם לא נמדוד ונעקוב אחר הסטטיסטיקה של האתר? אמנם נוכל להשוות בין כמות הכניסות וההמרות לפני השינוי ואחריו, אך לא נוכל לדעת מה בדיוק גרם להבדל. לעומת זאת, כאשר מבצעים כל פעם שינוי אחד או שניים, נוכל למדוד את השפעתו ולדעת מה עובד יותר טוב ומה פחות באתר שלנו.
שירות הדיוור GetResponse נוקט בגישת ה"אבולוציה" ומכניס באופן קבוע שינויים קטנים יחסית לעיצוב ופונקציונליות של האתר:
הדף הראשי באתר GetResponse לפני מספר חודשים (מקור: אתר awwwrds.com)
לעתים קרובות אני אומרת לבעלי אתרים שאתר הוא לא קטלוג שמעצבים, מדפיסים ומשתמשים עד שמחליטים להוציא אחד חדש. על אתר צריך להמשיך לעבוד באופן קבוע: להוסיף אופציות, תכנים, לשפר את חווית המשתמש ולנסות דרכים שונות על מנת להעלות אחוזי המרה. בדרך כלל, אנשים נבהלים מהרעיון הזה, במיוחד לאחר שהוציאו סכום לא מבוטל על בניית האתר וקיוו ש"זה נגמר".
במאמר No plans to redesign your site? Now is the time to hire a web design agency, פול בואג (Paul Boag) אומר שהזמן הטוב ביותר לחפש מעצב או חברת בניית אתרים הוא עכשיו. גם אם רק סיימתם תהליך של בניית אתר או עיצוב מחדש. כך תוכלו להכיר אחד את השני, לבדוק האם בעל המקצוע הזה מתאים לכם על ידי ביצוע שינויים קטנים ואם לא – הנזק לא יהיה גדול מדי.
אם בכל זאת החלטתם לעצב מחדש – כך תתכוננו:
אם בכל זאת, האתר שלכם דורש שינוי משמעותי או שהמערכת עליה הוא בנוי אינה מאפשרת תיקונים ושדרוגים, כדאי שתעשו כמה הכנות לפני שאתם ניגשים לעבודה:
- מחקר והגדרת מטרות.
אם לא עשיתם תהליך מחקר מסודר בשלב בניית האתר הקודם, כדאי לעשות זאת עכשיו. אחרת, תוך זמן מאוד קצר תגלו שהעיצוב החדש לא שיפר כלום. הגדירו מי הם הקהלים אליהם אתם פונים. בדקו מה הם מחפשים באתר שלכם או באתרים דומים, הגדירו תסריטי שימוש עיקריים. הדרך הכי טובה לעשות זאת היא לשאול אותם. בעזרת סקר או פנייה ישירה למספר משתמשים מייצגים. במקביל, רשמו את המטרות העסקיות של האתר. - בדיקה.
עכשיו, כשאתם יודעים מה תסריטי השימוש העיקריים באתר, תוכלו לבדוק איזה מענה האתר הקיים שלכם מציע לצרכים ופעולות אלה. כך תדעו במה להתמקד ואילו חלקים אתם צריכים לשפר. - השראה.
לאחר שהגדרתם אילו חלקים אתם צריכים לשפר, בקרו באתרים דומים ובדקו איך הם התמודדו עם המשימות הללו. אל תחפשו אתרים ש"אתם אוהבים", חפשו מודולים ופתרונות ספציפיים. - ביצוע.
אפיון מפורט יקל על כל הגורמים המעורבים בפרויקט. ככל שתוצר האפיון ממוקד וברור יותר לגבי המשימה, כך קל יהיה להסביר טוב יותר למתכנת או למעצב על מה לשים דגש והסיכוי שלכם להיות מרוצים מהתוצאות יגדל באופן משמעותי. וודאו עם המתכנת שהאתר המחודש יהיה גמיש ככל הניתן ויאפשר לבצע בהמשך תיקונים ושיפורים לאורך הדרך.
גם האתר הפופולרי, אותו אני מזכירה הרבה בפוסטים, Smashing Magazine שינה לאחרונה את העיצוב שלו:
העיצוב הקודם של סמשינג מגזין (מתוך האתר designmodo)
העיצוב החדש של סמשינג מגזין (מקור: צילום מסך)
כפי שניתן לראות, השינוי לא קיצוני מדי, כאשר הדגש העיקרי היה על רספונסיביות ושיפור הקריאות על ידי הגדלת הפונטים והשטח המוקדש לתוכן. הביקורות העיקריות שנשמעו לגבי השדרוג הן בנוגע לפרסומות שתופסות חלק נכבד מהאתר, במיוחד ברזולוציות מסך גבוהות.
מכירים דוגמאות בהן תהליך עיצוב מחדש הצליח בגדול או נכשל לחלוטין? שתפו אותנו בתגובות!
מקורות וקריאה נוספת:
http://boagworld.com/business-strategy/site-evolution/
http://boagworld.com/business-strategy/hire-now/
http://mashable.com/2011/09/02/website-redesign-factors/
http://uxmyths.com/post/712537920/myth-you-need-to-redesign-your-website-periodically?68a2de80
http://uxdesign.smashingmagazine.com/2012/05/16/stop-redesigning-start-tuning-your-site/
אין על חידוש אתר זה כיף לעשות את השינוי ולהתחדש.
למרות שזה דורש המון השקעה באתרים וותיקים,המון מלאכת מחשבת.
וכאן המאמר שלכם עוזר להבין, כל הכבוד על המאמר מאוד מושקע.
תודה יעל! מרתק מה שכתבת ואני חייבת לשתף שגם אני דוגלת בשינוי קטן ומתמיד. יש לי לקוח שזקוק בדחיפות לשינוי מהפכני באתר שלו. גם מבחינה תקציבית וגם מהבחינות שציינת החלטנו ללכת על שינויים קטנים ברגע זה. אנחנו צריכים לזכור גם, שבעל האתר נקשר אליו רגשית ולא תמיד מוכן לשמוע על שינויים.
תודה רבה על מאמר מקצועי בגובה העיניים .
אני מסתכל על המאמר הזה בשני סוגי משקפיים :
משקפיים של עסק שנותן שרות (העסק שלי ): בחרתי לפתח את האתר לבדי באמצעות google sites מה שברור לי שזה לא וואוו עיצובי אבל הוא שוס מבחינת התוכן , המאמר שלך חיזק לי את האמונה שאכן השדרוג האיטי בתוספות ענייניות זה מה שמשפר וכך אני משתדלת לעשות .
משקפיים של לקוחות שאני נותנת להם שירות : בישראל קשה מאוד להביא לשולחן עגול את הלקוח (שבדרך כלל לא ממש יודע מה הוא רוצה בדיוק ולא ממש מבין בטכנולוגיה של פיתוח וקידום אתרים – הוא רק "מבין " מה נראה יפה ..מה שלא תמיד קובע באמת ..) לבין ספק הנותן את שירות פיתוח האתר ,וכאן אני נכנסת כיועצת הבקיאה בהלכות תהליכים עסקיים , טכנולוגיה וצרכי משתמש , ההתעקשות שלי על אפיון מפורט חתום על ידי שני הצדדים,דרישות הנותנות ערך אמיתי כגון : תוכן ,פונקציונליות ולא רק LOOK רק כך באמת אתר יכול לסייע ללקוחותיו .
ולסיכום "אין אפשרות אמיתית למדוד " סוף סוף את קוראת לילד בשמו כי בעולם משתנה עם טכנולוגיה ופיצ'רים שכל רגע שייכת לאתמול – קשה מאוד למדוד את ה סיבות האמיתיות שהביאו את הלקוח לרכוש /להזמין /למלא צור קשר ולהירשם זה הרבה יותר מורכב מאתר חדש ומעוצב .
תודה רבה
מאוד עזרת וחיזקת לי את מה שהאינטואיציה אמרה לי כל הזמן , אלא שעכשיו משהו גם כתב את זה . בברכה , דליה
מאמר מעולה, מקצועי ונכון לגמרי.
מסכים עם כל מילה במאמר.