במציאות של היום כולם רוצים חווית משתמש מוצלחת, שמתבססת על הבנה אמיתית של המשתמשים. לצורך כך עומדים ברשות מאפייני חווית המשתמש כמה כלים: שימוש בנתונים סטטיסטיים, תצפיות על משתמשים ובדיקות שמישות למוצר הקיים. כל זה נכון ויפה בתיאוריה. אבל איך עורכים בדיקות משתמשים בלי מוצר ובלי משתמשים? מה עושים כאשר רוצים להשתמש באחד מכלי המחקר אבל אין בידינו משאבים? מאיפה בכלל מתחילים?
בחודשים האחרונים אני נמצאת בעיצומו של תהליך ההקמה של Morffy, מוצר חדש שאני מפתחת. הרעיון למוצר עלה מתוך הצורך לשרטט דיאגרמות שכוללות גם את מימד הזמן, על מנת להציג שלבים שונים בארכיטקטורה של מערכות מידע. בחרתי להציג בפניכם את הדרכים בהן אני התמודדתי עם בעיות שעלו במהלך הפיתוח. אני מאמינה שהבעיות שלי לא יהיו זרות לכם ואני מקווה שהפתרונות שלי יוכלו להקל עליכם.
דף לבן הוא לא רק חופש פעולה
אני רוצה להזמין אתכם להשתתף בניסוי קצר: ראשית, נסו לחשוב על 10 דברים אדומים.
זה לא כל כך פשוט, נכון?
עכשיו תנסו לחשוב על 10 מאכלים אדומים. בניגוד לאינטואיציה הראשונית שלנו, שאומרת שצמצום מרחב החיפוש יקשה עלינו למצוא תשובות, זוהי משימה פשוטה יותר. למה? אמנם קנבס לבן מוצג פעמים רבות כמטאפורה לחופש יצירה או לאפשרויות בלתי מוגבלות. אבל האמת היא שמיקוד החיפוש בתחום מסוים דווקא מקל על החיפוש ועוזר לנו לא לתעות בדרך. בהיעדר מקורות להשראה והשוואה, נקודת ההתחלה נראתה לי מאיימת. הרגשתי שאני יורה באפלה ולא היה לי קצת חוט להיאחז בו.
הבעיה: הרעיון קיים אבל מוצרים לקבל מהם השראה – לא ממש. רוב המוצרים הדומים בשוק אופיינו אי שם בשלהי המאה הקודמת ונראה שנבנו עבור משתמשים בעלי נכונות נמוכה יחסית לעבור לכלים חדשים.
הפתרון: פיצול ההשוואה לשניים. התייחסות למוצרים קיימים משני סוגים:
1. השוואה למוצר דומה קונספטואלית
במקרה שלי, כלי הייחוס העיקרי הוא מוצר שרטוט אחר שנקרא Visio. זה הכלי שבו כנראה משרטטים רוב המשתמשים הפוטנציאלים. גילוי נאות – גם אני חייבת חלק מהותי בקריירה שלי לכלי הזה ולעשרות השרטוטים שביצעתי בו.
2. השוואה למוצרים מתחום אחר עם ממשקים מוצלחים
מכיוון שבמקרה שלי מדובר על כלי SAAS ועבודה בענן, חיפשתי ממשק משתמש שמדבר אלי מאותה סביבה: כלים שמציגים ממשק משתמש חדשני עבור סביבה אינטרנטית. במקרה הזה לא התייחסתי לכלי אחד אלא קיבצתי אוסף של רעיונות ממגוון כלים שאני משתמשת בהם ושמציגים חווית משתמש נעימה.
בדיקות משתמשים
על מנת שיהיה אפשר לבצע בדיקות שמישות בלי מוצר קיים, יש לייצר מוקאפ כמובן.
הבעיה: אין משתמשים קיימים לתקשר איתם ואין משאבים לפנות למשתמשים שיסכימו לבצע עבורנו בדיקת שמישות. אין צורך לציין שאין די משאבים גם לבדיקות שמישות של אנשי מקצוע.
הפתרון: שימוש בטכניקות גרילה. לא תאמינו כמה אנשים יסכימו לבצע בדיקות שמישות רק כי ביקשתם מהם. הם יושבים בבתי קפה ולומדים ואתם לא באמת מבקשים מהם טובה, אתם נותנים להם תירוץ להפסקה. הם מכרים שלכם שפתחו מייל מכם, עם בקשה למשוב והם עונים על השאלון שהכנתם. זה ייקח להם חמש דקות, תוך כדי שיטוט חסר תכלית באינטרנט. אם עדיין חסרה לכם בדיקה של אנשי מקצוע – אמרו לי מי אתם (מאפיינים / מפתחים / מנהלי מוצר / מעצבים וכו') ואומר לכם מי החברים שלכם. בקשו מהם, הם ייתנו לכם פידבק מקצועי בחינם. אני קיבלתי משובים שמאוד עזרו לי – אחרי כל אחת מהפגישות עם משתמשים רנדומליים או עם חברים, חזרתי עם דף מלא בשרבוטים של תיקונים שעליי לבצע.
לורם איפסום? כן, אבל…
משהו חשוב שלמדתי במהלך אותם משובים לגבי הזנת התוכן, הוא שעבור משתמשים במוקאפ, התוכן הוא קריטי. נכון, זה דיון שכבר רבים הגו אודותיו, אבל אם יורשה לי – בהיעדר תוכן קונטקסטואלי, קשה למשתמשים להבין את השימוש באלמנטים השונים.
במקרה הזה, הבעיה והפתרון די פשוטים: אחרי כמה בדיקות שמישות שנכשלו, עדכנתי את המוקאפ לגרסה שכללה תוכן שמדמה את התוכן האמיתי. הצגתי שמות של מערכות שהמשתמש יכול להתחבר אליהם ודאגתי שהמידע שיוצג יהיה עקבי לאורך כל המצגת. את התוצאות ראיתי מיד – נבדקים הצליחו להשתמש במוקאפ ללא צורך בהסברים שלי.
אפיון פרסונות בחינם, באמצעות הרשתות החברתיות
העובדה שעדיין אין לי משתמשים עלתה גם כשעמדתי בפני אפיון קהל היעד ובניית פרסונות. בגלל שהרעיון למוצר עלה מתוך צורך אישי שלי, ידעתי שאני יכולה לייצג פרסונה אחת. אבל מי עוד? לשם כך היה דרוש לי מחקר, שמיעוט המשאבים וקוצר הזמן הקשו עליי לבצע.
הבעיה: צורך בנתוני שוק לגבי המוצר ואפיון קהל היעד מול מיעוט משאבים.
הפתרון: על מנת לפנות לכמות גדולה של משתמשים פוטנציאליים החלטתי להשתמש ברשתות חברתיות. בגלל שהמוצר שלי פונה לשוק העסקי, הרשת הרלוונטית ביותר היא Linkedin. שם יכולתי למצוא קבוצות בעלות מכנה משותף עסקי שיעניין אותי.
אחרי שמצאתי את הקבוצות הרלוונטיות על ידי חטטנות (מקצועית בלבד, מבטיחה), פרסמתי בהן שאלות שמבקשות מהאנשים שייספרו לי על השימוש במוצרים הקיימים היום ובבעיות בהן הם נתקלים. תשובותיהם של האנשים המטירו עליי עצות טובות וקיתונות של תסכול. חשוב היה לי לא להתפתות לרצון להתייחס לכל עצה אלא לקבץ, מתוך התשובות, מאפיינים של קהל היעד והתנהגויות של המשתמשים. בשיטה זו הצלחתי להסיק שרבים מהמשתמשים הפוטנציאליים הם בעלי ותק רב בעולם התוכנה ונכונות מעטה יחסית לעבור לכלים חדשים. עובדה שמן הסתם עזרה לי רבות בהמשך הפיתוח.
סיכום וטיפ לסיום
אחת העצות החשובות שקיבלתי הייתה שהממשק צריך להציף את היתרון היחסי של המוצר.
אם לא הייתי מאמינה שלמוצר שלי יש יתרון יחסי על פני מוצרים אחרים, כנראה שכלל לא הייתי משקיעה בו זמן ומשאבים. את זה אנו מכירים כ-Unique Selling Point. המוצר שלכם חוסך למשתמש שטח אחסון? תראן לו את השטח שנחסך. המוצר מתמקד בניהול תוכן? תנו למשתמש גישה ישירה לערוצי התוכן השונים.
היתרון היחסי שלי הוא אימות המידע המוזן למערכת, ע"י בדיקת טעויות במעברים בין נקודות זמן. על מנת להתמקד בנקודת החוזק הזו, אפיינתי את המסך כך שהטעויות הפוטנציאליות יוצגו והמשתמש יכול לראות אותן ולהחליט איך לטפל בכל אחת מהן. בדיקות משתמשים שביצעתי לאחר השינוי הראו שהערך של המוצר אכן הובלט כתוצאה מהשינוי הזה.
אפיון ממשק הוא לא עניין פשוט ולכן נתקלים באתגרים שונים במהלכו. אני עוד נמצאת בעיצומו של התהליך וישנם עוד אתגרים שנמצאים לפניי. הרעיון הוא לדלג מעל המכשולים בצורה חלקה, באמצעות כלים נגישים עם עלויות נמוכות ככל הניתן. אם יש לכם עצות נוספות (לי או לאחרים) ופתרונות יצירתיים שאתם מצאתם, אנא שתפו אותם כאן בתחתית העמוד.
מאמר נהדר. תודה רבה.
שימושי מאוד
חידשת לי בעניין הרשתות החברתיות, זה רעיון מעולה 🙂
מאמר מצוין, תודה ובהצלחה
CosC,uoc&ruquo;est impressionnant comment ce makeup t’a tout de suite donné bonne mine! Tu avais une petite mine fatiguée et avec un peu de correcteur et un bon blush, c’est nickel! Bon rétablissement en tous cas! bonne journée!ps : j’avais offert la joliebox de décembre à une amie et elle en a été ravie (surtout que ce sont des marques qu’elle n’a pas trop les moyens d’acheter, vu qu’elle est en surendettement, cela lui a fait d’autant plus plaisir) donc merci pour elle de choisir des produits au top!