בית  >  כתבות  > התאמת טקסט לצפיות משתמשים ולמודלים מנטאליים

התאמת טקסט לצפיות משתמשים ולמודלים מנטאליים

רן לירון, 20/12/2010. 8 תגובות.

כשמנסחים טקסט לממשק חיוני לוודא שהתוכן מנוסח בהתאמה לצפיות המשתמשים ולעולם המושגים שלהם. יש להקפיד במיוחד על ניסוח אפקטיבי בשמות מסכים ובתפריטי ניווט. משתמשים שיטעו בפיענוח הכותרת או ההפניה עשויים לנטוש את המסך באפליקציה או את האתר, בחיפוש אחרי תוכן רלוונטי עבורם במקום אחר. כותרות לא ברורות עשויות לחצוץ בין משתמשים לבין תוכן בעל ערך.

טעויות מסוג זה עשויות לנבוע מסיבות רבות, כשהעיקרית שבהן היא חוסר תשומת לב לציפיות המשתמשים, חוסר היכרות עם עולם המושגים והמודלים המנטאליים של המשתמשים ואי התייחסות לרמת הריכוז הצפויה בקריאת הטקסט.

דוגמה טובה לכך מהעולם הפיזי היא פרסום מוצרי מזון. ניתן לגבש מודל מנטאלי סביר של קונה שמגיע לסופרמרקט השכונתי עם רשימת קניות. לכל מוצר יש את המאפיינים המרכזיים הייחודים לו, ושהקונים מנסים לאתר במהלך סריקת המדפים. אחד מהמאפיינים המרכזיים של גבינה לבנה, לדוגמה, הוא אחוז השומן. קונה שמבקש לאתר גבינה, יכוון לא פעם לאחוז שומן מוגדר, או פשוט יחפש גבינה "רזה" או גבינה "שמנה".

ממודל מנטאלי פשטני זה אפשר להסיק שרוכשים פוטנציאלים של גבינה יצפו לראות על גביע הגבינה ייצוג ברור של אחוז השומן בגבינה. לייצוג שכזה יש מבנה מוכר ופושט – מספר ואחריו הסימן "%". מה אמור להניח קונה שסורק את המדף בסופרמרקט בחיפוש, לדוגמה, אחר גבינה 5%, כשהוא נתקל בתמונה הבאה:

RAN LIRON  התאמת טקסט לצפיות משתמשים ולמודלים מנטאליים

הטקסט הבולט ביותר על האריזה הוא "20%". קונה שמחפש אחר גבינה דלת שומן, או גבינה 5% עשוי פשוט לדלג על המוצר הנ"ל – ישר אל המתחרים שבמורד המדף.

ברור שהקונה הנבון מסוגל לפענח את האריזה ולזהות במאמץ קל וטיפה מיקוד, שלא מדובר באמת בגבינה עם 20% שומן. אבל ההנחה שהקונה ישקיע את המאמץ הזה היא הנחה מסוכנת, שפוגעת בשמישות המוצר ומסכנת את המכירה.

נתקלתם בעוד תופעה ב"עולם האמיתי" שמתקשרת לעולם הממשק? שילחו אלי ל-ran@uxi.org.il צילום עם מספר מילים, ואשמח להציג אותו כאן.

כתבות בנושאים דומים



תגובות

8 תגובות לכתבה

כתיבת תגובה

לא יוצג בשום מקום

לא חובה

רוצים שהתמונה שלכם תופיע עם התגובה? העלו אותה ל-Gravatar.

שלח