בית  >  כתבות  > הבטח מעט, קיים הרבה

הבטח מעט, קיים הרבה

מתי מריאנסקי, 20/3/2011. 5 תגובות.

בעיצוב ממשקים ישנו חוק בלתי כתוב ושמו Under Promise / Over Deliver: הבטח לכולם קצת פחות פיצ'רים ממה שאתה מתכוון באמת לייצר. שמור לעצמך כמה הפתעות לא צפויות במוצר שלך, ותן למשתמש לגלות אותן לבד.

ה-Iphone של אפל (אם להתלות באילנות גבוהים) עמוס ב Overdelivery (קיום יתר?), למשל אם גוללים רשימה עד סופה, היא נעצרת באמצעות "קפיץ" נסתר, ומדלגת חזרה למקומה. זה לא משהו שכתוב על הקופסה או בהוראות, זה לא הופך את המכשיר לטלפון טוב יותר, זה פשוט שם כדי לעלות על הציפיות שלך.

כשהתחלנו במלאכת העיצוב של כלכליסט, עלה הצורך להוסיף טיקר בעמוד הראשי. באופן מסורתי, טיקר הוא פס רץ שמציג מחירים עדכניים של ניירות ערך. בעבר, רק ליחידי סגולה היה טיקר כזה – הוא היה מכשיר מסורבל שחובר בכבל טלגרף לבנייניי הבורסה, והדפיס את העדכונים האחרונים במחירי המניות על גבי סרט נייר ארוך. הרעש הרב שהמכונה עשתה (טיק טיק טיק) הוא שנתן למכשיר את שמו (דרך אגב, סרטי הנייר המשומשים הצטברו בכמויות אדירות, ונהגו לטחון אותם לקונפטי ולהשליך מהחלונות בזמן אירועים משמחים). הצורך להזין את המידע ידנית ולשדר אותו למרחק רב הביא את המשתמשים לקצר את שמות המניות, נוהג רווח עד היום (אבל לא בארץ) – מיקרוסופט היא MSFT.

כמה עשרות שנים לאחר מכן, לרווחתם של מטאטאי הרחוב במנהטן, החליפו מסכים אלקטרוניים את המפלצת המכנית, ויצרו את הטיקר המוכר לכל מי שהסתובב בטיימס סקוור מאז.

הכינוי "טיקר" כבר איבד את משמעותו המקורית,  אבל צורת ההגשה שלו  – שורה אחת ארוכה ומתגלגת של טקסט – מביעה קודם כל דחיפות או ארעיות – מבזקים, מידע בורסאי, לו"ז עדכני.

כיום יש עדיין תוכנות שמציגות "מידע טיקרי" אמיתי – זרם בלתי פוסק של עסקאות בורסה מיד עם ביצוען (מידע שנחיצותו מוטלת בספק), אבל רוב הטיקרים מציגים סיכומים, והם מתגלגלים מהסיבה הפשוטה שיש המון מידע ורק שורה אחת להציג אותו.

בכיכר הזמנים

אם נחזור לכלכליסט, היה ברור כבר בימים הראשונים של האפיון שיהיה צורך בטיקר מתעדכן של מדדי הבורסות והמטבעות. מבט קצר למתחרים (זה וזה), גילה שעיתוני הכלכלה של ישראל מחבבים גירסה שמנמנה (שתי שורות!) של הטיקר, המונחת אצל שניהם בתחתית העמוד עם פטנט מעצבן שמשאיר את הטיקר באותו מקום גם כשגוללים עם העכבר (למותר לציין שזה הופך את השטח הזה לחביבה של המחלקה המסחרית, ולא נדיר לראות את כל הטיקר מתחלף בפרסומת ענקית).

הטיקר הישראלי הלזה אינו נע כלל, אלא מתחלף כולו בהרף עין כשיש צורך להציג מידע נוסף (בזמן שאני כותב, במרקר הטיקר קבוע, ובבגלובס הוא מתחלף בלחיצת כפתור).

לא חיבבתי בכלל את הבטלן הזה, ובכל הסקיצות הראשונות הצגתי טיקר קלאסי, מתגלגל ודק. לא עוד זאת, בניתי גירסה פשוטה בפלאש כדי להראות כמה זה מוצלח.

אף אחד לא אהב את זה.

הנימוק הנגדי העיקרי היה כבד משקל: הטיקר שאינו זז שימושי הרבה יותר – תמיד אפשר למצוא בהרף עין את המידע לו אני זקוק, הוא הרי תמיד באותו מקום. כשהטיקר מתגלגל, אני צריך לעקוב אחריו בעין, ויתכן שהחמצתי את שער הדולר, ועכשיו עלי להמתין עד שהוא יגיח שוב מצד שמאל.

תשובתי לכך היתה שהטיקר אינו שימושי בכל מקרה. כמו "הבננות" של ynet, הוא שם לקישוט, לאמירה, להבעת עמדה. סוחרים מקצועיים אינם משתמשים במידע שבו (שגם כך מגיע בעיכוב כלשהו), יש להם כלים חזקים בהרבה, והלא-סוחרים מציצים בו (נגיד) פעם ביום כדי לראות כמה הדולר. כמובן שנפנפו אותי ואת התשובה הצולעת שלי, עיקמו לי את היד, ואילצו אותי להציג טיקר מסורבל ומפוהק של שתי שורות שאינו זז:

כך במקור – לא זז, יותר שימושי

כבר השלמתי עם רוע הגזירה, עד שההצלה באה ממקום לא צפוי. כל מעצב אתרים ישראלי עם וותק סביר כבר שמע את זה. אתה מעביר סקיצה של האתר מפוטושופ, והצופים מרגישים שהאתר "מת", "דומם", "סטאטי", "עצוב".
מה קורה כאן?

הגולש הישראלי כה מורגל בצפייה בערימות של של באנרים צעקניים וגסים, עד שהגיע למצב בו אתר בלי פרסומות מהבהבות נדמה בעיניו כאתר מת, ובמקרה אחד קיבלתי תגובה מלקוח שטען ש"זה לא נראה כמו אתר בכלל".
הסיפור בכלכליסט לא היה שונה בהרבה, ולא מעט מהמגיבים על הסקיצות הרגישו שהאתר משעמם וחסר חיים. לפתע הטיקר הנוסע שלי הפך לאמבולנס שיחזיר את האתר מהתרדמת המדומה בה שקע (הצבעים השתנו גם הם בהמשך).

סע סע יש לך עוד

אז יש פה טיקר רגיל, מתגלגל, שמראה מדדים. איפה ההפתעות?

קודם כל, אפשר לעמוד עליו עם העכבר והוא נעצר. אבל זה לא פותר את הבעייה של "מה קורה אם בדיוק פספסתי את שער הדולר?". אז אפשר גם לגרור אותו ימינה ושמאלה כדי לחשוף שוב את מה שהתפספס. והכי כיף – אפשר להשליך אותו. זה דורש מעט מיומנות – גרור את הטיקר במהירות, ואז עזוב את כפתור העכבר בפתאומיות! (אסור לצאת משטח הטיקר).

פיצ'ר של "השלכה" הוא בהחלט לא משהו שתמצא במסמך אפיון של טיקר, אלא תוספת לא-נחוצה שאפשר לגלות רק במקרה. אם לא ידעת עליה, לא נורא. אם גילית, זה מוסיף לחוויה. נסה ותהנה.

כתבות בנושאים דומים



תגובות

5 תגובות לכתבה

כתיבת תגובה

לא יוצג בשום מקום

לא חובה

רוצים שהתמונה שלכם תופיע עם התגובה? העלו אותה ל-Gravatar.

שלח