בית  >  כתבות  > אפיון לסמארטפון. מה כבר נשאר לחדש?

אפיון לסמארטפון. מה כבר נשאר לחדש?

ליאור יאיר, 21/2/2011. 5 תגובות.

בשלב הזה כולנו (או לפחות רובנו) כבר התנסנו בעולם החדש והמרתק של איפיון אפליקציות סלולריות. הרוב המוחלט התנסה באפיון לסביבת ה-iPhone ולחלקנו כבר היה העונג לעבוד עם סמרטפונים אחרים.

יש משהו מאוד יפה במצב שבו אנו נמצאים היום. מצד אחד מדובר בסביבה חדשה (יחסית) שכפופה לחוקים נוקשים בהשוואה לאפיון בסביבת הווב שכולנו מכירים. והמצד שני הצורך והדרישה מאיתנו לחדש גדלו מאוד בעיקר בגלל החידוש שהמכשיר עצמו הביא לתעשייה וההתרגשות סביבו.

אנחנו, אנשי המקצוע,  נמצאים באמצע. בין ההבנה שמדובר בפלטפורמה יחסית מוגבלת טכנולוגית לבין הצורך הגובר להביא חווית משתמש שונה בכל אפליקציה או מוצר חדש שנייצר. הצורך להיות שונים רק לצורך השונות קיבל תאוצה ונמצא כמעט בכל פגישת התנעה בפרויקטים השונים.

המצב הזה יוצר דברים נפלאים בעולם חווית המשתמש וכמעט על בסיס יומי. אנחנו נחשפים להתמודדויות מרשימות של מאפיינים ומעצבים כשהם מאתגרים את המגבלות ומצליחים לחדש בסביבה המוכרת ועם זאת מכריח אותנו להתמודד לעיתים עם הלחץ לחדש.

כמובן שלא תמיד נכון לחדש ולעיתים כדאי דווקא לייצר משהו סטנדרטי (קל יותר לפיתוח, חוסך עלויות וידידותי יותר למשתמשים שכבר מכירים את הממשק הרגיל) אך לפעמים חידוש ממשקי או חוויה יוצאת דופן הם בדיוק המפתח להצלחה ולויראליות גבוהה.

אז איך עושים את זה? ומה אני יכול לחדש כשהכל כבר מוכר?

זה לא פשוט אבל העבר מלמד אותנו שתמיד אפשר לחדש, צריך רק למצוא את הדרך הנכונה. גורג' סמית פאטון (מפקד אמריקאי במלחמת העולם השניה) אמר פעם: "אם כולם חושבים אותו הדבר סימן שמישהו לא חושב". זה מתסכל אבל האמת הפשוטה היא שאם אנחנו לא נמצא את הדרך לחדש כשצריך מישהו אחר ימצא אותה. החדשנות הפכה להיות חלק גדול מהעבודה שלנו זה לא תמיד קל אבל זאת עובדה.

אז איך יוצרים חווית משתמש מפתיע באפליקציה חדשה? מובן שאני לא יכול לענות על השאלה הזאת בכמה שורות פשוטות. אני כן יכול לתת לכם כמה עצות שעוזרות לי בכל פעם שאני ניצב בפני האתגר הזה בתקווה ששיטות העבודה שלי יוכלו לעזור גם לכם.

1. נתחיל מהבסיס – ללמוד את הפלטפורמה. העצה הבאה תשמע לכם מאוד בסיסית ובכל אני נתקל כל הזמן בהמון שאלות שהיו יכולות להיפתר אם היינו מקדישים זמן ומכירים את המכשיר המיועד לאפליקציה שלנו. אם ניקח לדוגמה את האייפון, צריך להכיר את יכולות החומרה שלו: מצפן, ג'ירוסקופ, חיבור מהיר, מסך מגע רב נקודתי וכדומה. את יכולות התוכנה: יכולות הדפדפן, שמירת נתונים, עבודה (או אי עבודה) עם הפורמטים השונים של הקבצים וכדומה. זה פשוט ובסיסי ואתם חייבים לעשות את זה. אני ממליץ (מאוד) לקרוא את המפרט הטכני שלכל מכשיר לפני שמתחילים לעבוד עליו, התיעוד קיים ברשת בצורה מאוד נגישה ומסודרת (הגרסה המאוד מקוצרת של המפרט, מסמך הממשק המלא).

לימוד הפלטפורמה מאפשר לנו לפעמים מצוא פתרונות או רעיונות חדשים יותר בקלות. כשהדאלי למה אמר פעם: "למדו את החוקים כדי שתדעו איך לשבור אותם" הוא התכוון לאפיון חווית משתמש למכשירים סלולריים.

דוגמה מתאימה שאני מאוד אוהב היא האפליקציה StarChart שעושה שימוש מדהים ביכולות הפנימיות של המכשיר ומצליחה להציג לנו מידע על כוכבים בזמן אמת. אין שום חידוש טכנולוגי רק חוויה טובה, פשוט להרים את המכשיר אל השמיים ולקבל מידע על הכוכבים. יוצרי האפליקציה לא המציאו משהו חדש הם פשוט עשו שימוש מעולה ביכולות הבנויות של האייפון.

StarChart, הדרך המגניבה ביותר להרשים בחורה בידע שלך על כוכבים

דוגמה נוספת היא האפליקציה Type n Walk שמאפשרת לנו לשלוח SMS ולראות לאיפה אנחנו הולכים בו בזמן. שוב, אין פה חידוש טכנולוגי רק הבנה של יכולות המכשיר וזיהוי של צורך אמיתי מצד המשתמשים.

הסוף לפציעות ברחוב. אני מקווה שלא יתחילו להשתמש בזה גם תוך כדי נהיגה.

2. לפני שאנחנו מנסים לשנות את העתיד עם אפליקציות מדהימות כדאי שנתחיל בלהכיר את העבר. תורידו כל אפליקציה שקשורה לעולם התוכן בו אתם עובדים (זה המינימום). אחרי שסיימתם עם זה מגיע החלק המעניין (אבל גם מסובך) – בסופו של דבר הרעיונות הטובים דווקא מגיעים מעולמות אחרים ומהחיבור של העולמות השונים. כך לדוגמה, פריצת דרך ממשקית באפליקציית ביטוח יכולה דווקא לבוא מתוך רעיון שקיבלתנו בזמן ששיחקנו במשחק חדש. עשו לעצמכם מנהג ותורידו בכל יום מספר אפליקציות ונסו אותן, זה לא לוקח המון זמן ויוכל להעניק לכם את אותו רגע של הברקה שיביא לרעיון חדשני.

אם אחד המסכים שלכם מתחיל להיראות כמו זה אתם בדרך הנכונה.

3.תתמקדו במה שחשוב. אי אפשר לייצר חווית שימוש חדשה לאורך כל האפליקציה והאמת שגם לא צריך. אם תבחנו את האפליקציות החדשניות תגלו שברובן החידוש הוא משהו מאוד נקודתי.

כמובן שחשוב לבחור את הדבר הנכון שיחדש ויבליט את הערך של האפליקציה שלנו (או ייצר ערך אל מול המתחרים).

אם ניקח לדוגמה את האפליקציה 360 PANORAMA שמאפשרת לנו לצלם תמונה פנורמית. אין בה משהו מיוחד בכל מה שקשור לממשק ואנחנו בהחלט מכירים לא מעט אפליקציות שמציעות לנו שירות דומה. הם בחרו לחדש נקודתית בתהליך הצילום. בהשוואה לשאר האפליקציות בהן מצלמים תמונות בסדרה (אחת אחרי השניה בלחיצה על הכפתור) ב PANORAMA מצלמים את התמונות בתהליך אחד רק על ידי הזזת המכשיר וזה הערך שלהם אל מול המתחרות.

כשנהנים יותר מהדרך ולא מהתוצאה הסופית - זאת חוויה טובה.

דוגמה נוספת היא האפלקציה GunMan (שגורמת לי להיראות מאוד מוזר ברחוב). מדובר באפליקצית מציאות מוגברת (Augmented Reality) בה ניתן לירות באנשים אמיתיים וזכות בנקודות. נשמע מדליק נכון? תתפלאו לגלות שמה שהגניב את המשתמשים לא היתה היכולת לירות בחברים שלהם (האפליקציה מאפשרת זיהוי של אנשים לפי צבע החולצה שלהם) מה שבאמת גורם להנאה הוא הצליל שעושה המכשיר בכל פעם שצריך לטעון מחדש. יוצרי האפליקציה אפשרו לנו לירות כדור אחד בכל פעם כל שלאחר כך יריה צריך לטעון מחדש. פעולת הטעינה מתבצעת על ידי ניעור של המכשיר (בדומה לדריכה של כלי נשק אמיתי) הפעולה מלווה בצליל דריכה. הנה לכם מחשבה על חווית שימוש באפליקציה שלא קשורה ישירות לממשק. צליל פשוט (בליווי התנועה) בנקודה ספציפית גורם לחוויה להרגיש אמיתית יותר ולכן יותר מהנה וזוהי דוגמה להתמקדות במשהו אחד שמשפיע על כל החוויה.

לא תמיד קל לדעת במה להתמקד. נסו לחשוב איפה הערך שלכם נמצא? (אל מול המתחרים או בשביל המשתמשים) ברגע שתענו על השאלה הזאת נסו להתמקד בלהעשיר את החוויה הקשורה לאותו הערך.

המשחק המושלם למשרד.

4.תחשבו אינפוגרפיקה. מי שמכיר אותי יודע שאני פריק של איפוגרפיקה וזה רק מתגבר ברגע שאנחנו מתמודדים עם מסכים קטנים כי במצב הזה הדבר החשוב ביותר שאנחנו יכולים לעשות הוא לתכנן נכון את הצגת המידע. זאת נקודה כל כך חשובה וזה מאוד מאכזב לראות שפעם אחר פעם היא נזנחת כשמדובר בתעשייה בישראל. בנוסף, היום רואים יותר ויותר אפליקציות שמביאות את החידוש דווקא דרך התחום הזה. (למידע נוסף למי שלא מכיר את התחום)

אפשר להתווכח אם זה שייך לתהליך האפיון או לתהליך העיצוב והאמת זה בכלל לא חשוב, אם אתם רוצים שהאפליקציה שלכם תצליח תדאגו לשים דגש על איפוגרפיקה וסידור ויזואלי נכון של מידע.

כמה דוגמאות ששווה להכיר:

DIACARTA מאפשרת לנו לסדר את לוח הזמנים שלנו בצורה ויזואלית. ניתן לייצר בקלות מפת פעילויות של היום הבא בהתאם לשעות שנרצה לבצע כל פעילות. בהחלט מרשים ויזואלית אבל לצערי לא שמיש (לוקח המון זמן לייצר מפה מלאה). זוהי דוגמה לשימוש באינפוגרפיקה לצורך היופי ולא בכדי לפתור בעיה, במקרה הטוב זה יכול להעשיר את החוויה אבל בהחלט לפגוע בשמישות.

סידור אינפוגרפי של היום שלכם. אני מודה, זה לא שמיש במיוחד אבל מאוד מרשים ויזואלית.

Water Storage האפליקציה של ממשלת אוסטרליה שמאפשרת למשתמשים לגלות בדיוק כמה מים יש באכסון וכמה באגמים השונים (מאוד שימושי, אני פשוט לא בטוח למה). דוגמה לשימוש יפה בתצוגות תכולה על בסיס כמות וזמן. מתי יגיע היום שגם הממשלה בארץ תוציא אפליקציות כאלה?

אפליקציה שנעשתה במימון ממשלתי. איפה אוסטרליה ואיפה אנחנו.

Roambi אפליקציית BI מרשימה מאוד (למי שלא מכיר, הגיע הזמן). האפליקציה מאפשרת קליטה וסריקה מהירה של כמות גדולה מאוד של מידע בתצוגות שונות. מעבר לזה שבכל מסך ניתן להרגיש את ההשקעה והמחשבה הויזואלית שנעשתה מאוד קל לשלוט בנתונים ולנווט ברמות המידע השונות. ראיתי הרבה דוגמאות לאפליקציות dashboard אבל Roambi ללא ספק נמצאת כמה רמות מעל כולן בעיקר בגלל ההקפדה על אינפוגרפיקה.

שימוש מדויק ואלגנטי לאינפוגרפיקה.

כתבות בנושאים דומים



תגובות

5 תגובות לכתבה

כתיבת תגובה

לא יוצג בשום מקום

לא חובה

רוצים שהתמונה שלכם תופיע עם התגובה? העלו אותה ל-Gravatar.

שלח