בית  >  כתבות  > אנשי חוויית משתמש או מחנכי משתמשים?

אנשי חוויית משתמש או מחנכי משתמשים?

ישי כהן, 23/11/2010. 28 תגובות.

אחת לכמה זמן עולה אצלי השאלה האם או מתי אנחנו צריכים להסתמך על אינטראקציות ומוסכמות שהמשתמשות מכירות ומתי אנחנו צריכים להמציא דברים חדשים?

השאלה עולה לי כל פעם ש-Word מעיר לי שUser זה בזכר. היא עולה לי כשאני יושב מול מוצר שאמור לעשות משהו שלא נראה מעולם. והפעם זה קרה בגלל שלומי.

אני לא מכיר את שלומי. נפגשנו וירטואלית בפוסט האחרון אצל ברק, אי שם במרחבי התגובות. יהיה שלומי מי שיהיה, כבר יש לי דיעה טובה עליו: הוא מישהו מהצד של המוצר שטרח להתייחס למשתמש שהעלה נקודה בפניו, ולאחר מכן עוד טרח לענות בבלוג. שלומי הגיב אצל ברק בפוסט ושאל כבדרך אגב, "האם מומחי UI תפקידם בין השאר "לחנך" את המשתמשים לשימושיות נכונה, גם אם הדבר נוגד את הרגליהם?"

למה לא לחנך?

לפני כשבוע קראתי טור שמלין על כך שהאקדמיה העברית אינה מחנכת את משתמשי השפה אלא מתאימה את החוקים של השפה לדיבור הרחוב. אז אם הגוף הזה, שפועל לפי חוקים קיימים ונוקשים, בוחר שלא לחנך אלא ללכת לפי מה שמשתמשי השפה רוצים, מי אנחנו שנחנך את המשתמשים?
אבל נעזוב את הלשון. זהו דיון אחר לגמרי. דוגמא יותר פרקטית: מקלדת Dvorak (כנראה) יותר מהירה בהקלדה: האם 'נחנך' את המשתמשים מחדש? נתקין להם 'דבורק' כברירת מחדל? סביר להניח שלא. ואם הם כבר התרגלו ל-Qwerty, אז גם רבים ומוכשרים יחליטו לייבא אותו אל הסלולארי: יכול להיות שישנן שיטות יעילות יותר להכניס טקסט לסלולארי אבל Qwerty מוכר למשתמשת.

בספר The User Interface: Concepts & Design לון ברפילד (Lon Barfield) מדבר על מודלים של משתמשים (User Models). המודלים הללו הם הדרך של המשתמשת לבנות הגיון לגבי דרך הפעולה של העולם הסובב אותה ושל המערכות שבהן היא משתמשת. בדרך הטבע אנחנו בונים על סמך ניסיון עבר. אם ננסה ללמד את המשתמשות שלנו דרכים חדשות בכוח ולא בדרך של שלבים מתונים, ניתקל בהתנגדות.

דוגמא נוספת: גוגל ניסו לחנך אותנו לצורת תקשורת חדשה. הם ראו איך הפורמט הישן של המייל כבר לא מתאים היום, ויצאו עם מוצר נחשק לגיקים (Google Wave), שלמרות סרטון הסבר וכמה תכוניות מעניינות – נכשל. יש לזה המון סיבות, אבל יכול להיות  שגם הניסיון לחנך אותנו בלי להחדיר את המוצר לאט, גרמה לנו לא להשתמש בו.

כלומר – לא נחנך אלא ניתן למשתמשת מה שנוח ומוכר לה.

למה כן לחנך?

BetForFun421  אנשי חוויית משתמש או מחנכי משתמשים?

חינוך מחדש: טוויטר מדגים כיצד יראה הממשק החדש ברגע שיופעל וכל משתמש מוזמן להתנסות

הגדרת השמישות לפי התקן היא:

The extent to which a product can be used by specified users to achieve specified goals with effectiveness, efficiency and satisfaction in a specified context of use.

כלומר –  שמישות היא היכולת להשתמש במוצר כדי להשיג מטרות ויעדים ביעילות ושביעות רצון.

היעילות היא דבר מדיד: זה יכול להיות זמן, מספר הקליקים ועוד. אם היעד היה להוריד את זמן מילוי הטופס לדוגמא, ולשם כך שינינו את מיקום השדות – שיפרנו את היעילות.

שביעות הרצון היא גם מדידה אבל מושפעת מגורמים שאינם קשורים ישירות לתפקוד של המוצר. Bruce Tognazzini ("טוג") סיפר על תוצאות של מחקר שהם ערכו באפל על המהירות של העבר מול קיצורי המקלדת. הנה מה שהוא אמר:

  • הנבדקים דיווחו ששימוש במקלדת היה מהיר יותר מאשר ביצוע הפקודות עם העכבר
  • שעון העצר אמר שהם טועים: עכבר היה מהיר יותר

טוג מסביר שם למה הדבר קרה, אבל מה שחשוב יותר הוא התוצאה: שביעות רצון והחוויה הסובייקטיבית הייתה מנוגדת לתוצאות האובייקטיביות של היעילות.

כלומר: אם נחנך את המשתמשים שלנו למשהו חדש, היעילות תעלה. כשהיעילות תעלה, גם שביעות הרצון תעלה. זה עניין של סבלנות.

ומה קורה כשאנחנו מחדירים משהו חדש לשוק? אפשר לעשות מחקרים וקבוצות מיקוד למוצר החדש. אבל סביר להניח שהתגובות תהיינה כמו כאן:

זה קורה כי באמת אנשים נשענים על מה שהם מכירים. אם היו שואלים אותנו בשנות התשעים האם יש סיכוי ל-sms, סביר להניח שהיינו פוסלים אותו: מה הסיכוי שמשתמשים ייקחו פורמט כל כך נחות (70 אותיות בהודעה) וינסו אותו עם  input device כל כך לא נוח לטקסט כמו מקלדת נומרית? ומה אמרת שם? עם איזה אצבע נכניס את זה? אגודל? לא סביר שהיינו מאשרים את זה או נותנים לזה סיכוי.

סיכום

לטענתי אח"מים (אנשי חווית משתמש) צריכים לראות גם את המשתמשים וגם את המוצר. אנחנו צריכים לראות איך מתאימים את המוצר למשתמשים אבל גם לחשוב איפה המשתמשים יהיו כאשר המוצר יתפוס.  במובן הזה אנחנו כמו הורים לילד שעוד לא יודע כיצד לאכול עם סכין ומזלג: זה לא נוח לו, והוא יפשל בפעמים הראשונות, אבל בסוף הוא ילמד. יש כאלו שיאמרו שזהו תפקידם של אנשי המוצר לחנך את השוק ולא שלנו. אבל זו טעות לדעתי: המשתמש הוא הילד שלנו. אנחנו אלו שנחנך אותו.

מה דעתכם?

השאלה שלי אליכם היא: מתי נכון לחנך? איך מחנכים? איך יודעים להציג למשתמשות שלנו את העתיד?

כתבות בנושאים דומים



תגובות

28 תגובות לכתבה

כתיבת תגובה

לא יוצג בשום מקום

לא חובה

רוצים שהתמונה שלכם תופיע עם התגובה? העלו אותה ל-Gravatar.

שלח