העולם הפיננסי הוא שוק תחרותי מאוד שמתנהל לרוב באופן אלקטרוני. בנקי השקעות וחברות פרטיות יודעים שכדי לגרום לאנשים להשתמש במערכות שלהם עליהם להציע חוויית שימוש תחרותית. העניין הגדל באנשי חוויית משתמש נובע מסיבות שונות, כמו למשל הרצון למזער טעויות אנוש שעלולות לעלות מיליונים.
איפיון ממשקים למגזר הפיננסי דומה בהיבטים רבים לכל פרויקט איפיון מערכת מידע תוך התייחסות לכללי שמישות ועיצוב אוניברסאליים. עם זאת, ישנם היבטים ייחודיים יותר שמציבים לנו בו זמנית הזדמנויות ומגבלות. ההרצאה שלי בכנס UXI Live 2010 הציגה את המגבלות הללו.
ההרצאה
המצגת
הנה כמה נקודות למחשבה והמלצות מההרצאה למאפייני ממשקים פיננסיים:
1. הימנעות מערבוב מקלדת ועכבר בפעולה אחת
הזנת נתונים (מספריים בעיקר) היא פעולה מאוד שכיחה המתבצעת ביישומים רבים לרוב באמצעות המקלדת. כאשר המשתמש נמצא ב"מצב מקלדת" מומלץ להימנע מפעולות משנה המחייבות שימוש בעכבר. השימוש המוגבר במקלדת צריך להילקח בחשבון כשחושבים על שיבוץ רכיבים כמו סליידרים הדורשים מעבר מהמקלדת לעכבר.
2. ממשקים מודולאריים
תמיכה באפשרות פירוק והרכבה של הממשק בשביל למקם אלמנטים צפים שונים על פני מרחב עמוס לעייפה של מספר מסכים – בממשק פיננסי ישנם מרכיבים המכילים מידע בזמן אמת כמו מחירים אותם המשתמש לרוב ירצה למקם במקום בולט ולעומת מרכיבים אחרים פחות קריטיים כגון נתוני מחקר ומידע היסטורי. חשוב להבין שברגע שהמשתמש מוקף בהרבה מידע המגיע מכיוונים ומערכות שונות, זה בלתי נמנע שהוא ירצה לארגן את סביבת העבודה בצורה האופטימאלית ביותר מעבר לארגון חלונות.
3. ניצול של כל פיקסל על המסך
בעיצוב אתרים מקובל מאוד לתת מקום של כבוד לשטחים ריקים שעוזרים לאוורר את התוכן ומקלים על העומס הוויזואלי. במערכות מידע פיננסיות ישנה לעיתים קרובות דרישה לדחוס כמה שיותר מידע לשטח המסך כך שהמשתמש רק יצטרך להעיף מבט ולראות את מה שהוא צריך במקום ללחוץ על כפתורים. התוצאה היא שהממשק במקרים רבים יראה דחוס והאתגר הוא לעשות שימוש בחלוקת שטח, צבעוניות ומרכיבי עיצוב אחרים כדי לאפשר למשתמש להתגבר על עומס המידע.
4. עיוורון צבעים
המגזר הפיננסי נשלט על ידי גברים, 10% מהם עיוורי צבעים, רובם יתקשו להבדיל בין ירוק ואדום. אלה הצבעים הכי דומיננטיים בתעשייה, כאשר אדום מסמל מגמה שלילית וירוק מסמל מגמה חיובית. הנחיית הנגישות שצריך לקחת בחשבון היא שאם נעשה שימוש בצבע בשביל ליידע הוא צריך להיות מלווה בצורה או מאפיין ויזואלי אחר.
5. שימוש בצבעים
שימוש בצבעים חזקים ורוויים בשביל ליידע תוך הימנעות מצבעים פסטלים שקל יותר לפספס. בין אם מדובר בצבע אזהרה או כל איתות אחר, חשוב שהצבעים יהיו חזקים ומאוד ברורים. זה חשוב גם מההיבט של עיוורון צבעים, אבל גם משום שבסביבה לחוצה ומרובת-מסכים, הצבעים צריכים "לקפוץ מהמסך" כדי למשוך תשומת לב.
לרשימה המלאה של הנקודות מההרצאה:
http://www.amirdotan.com/blog/?p=1303
Interesting points, Amir, but I get the feeling that these are more of a 'guidelines' for when one might look at a financial site, but I am missing the interaction or the user input to ease the user experience.
What I mean is that colour schemes and colour vision deficiency are all good and well, but why is it that as a… user I am still not able to work out everything I see on my own Internet Banking? How come I am still not able to get it to do the things that would work for me, and why do I need to ring the customer services for things that in retrospec should not have happened in the first place.
Example?
When I get new funds into my account I am able to see the funds there straight away, but the funds are not really there until they've been cleared, so why do I not get a 'pending' status near the new funds until such time I am able to use them?
It seems to me that the banks (and maybe other financial bodies) are sometimes thinking more about their own pocket rather than the user experience, or how to make EVERYONE happy.
einav
היי עינב,
זאת הרי הדילמה של כל לקוח איתו אנחנו עובדים לא? לאזן בין האינטרסים הכלכליים-עסקיים וחוויית המשתמש שכמובן מהווה בעצמה אינטרס עסקי. מהנסיון שלי, בנקי השקעות התעוררו בשנים האחרונות לאור התחרות הרבה בשוק הם שמים היום הרבה יותר דגש מאשר בעבר על עיצוב ממשקים וחוויית שימוש כי הם מפנימים שזה מה שיתן להם את היתרון התחרותי כמו בהרבה תחומים אחרים. הדרך עוד ארוכה, וכפי שכתבתי פה בעבר בנקים לא יכולים לעשות מה שהם רוצים עם הממשקים שלהם בכדי להטעות, להונות ולבלבל http://uxi.org.il/pages/2699 .
[…] הקודם היה מעולה לדעתי ומאוד ניהנתי מההרצאות ושמחתי לקחת בו חלק. מעבר לתכנים המקצועיים אני חושב שהערך של אירועים מהסוג […]