ההרצאה של יורם "בין קפלי המוח" עסקה במבנה מערכות החשיבה של המוח. מוחנו פועל כשתי מערכות חשיבה נפרדות – האחת אינטואיטיבית והשנייה אנליטית, כך על פי זוכה פרס נובל פרופ' דניאל כהנמן. הדרך בה שתי מערכות החשיבה תופסות דברים היא שונה לחלוטין, לכן ברור שמאפייני UX אינם יכולים להתעלם מ"פיצול האישיות" של המשתמשים שלהם.
במהלך כנס UXI Live 2014 הפעלנו צוות מיוחד של UXI tv שדאג להביא סיקור מצולם מהשטח. תפסנו את המרצים מיד עם תום ההרצאות שלהם (אחרי הפסקת מים וקפה, לא לדאוג) לשיחה אישית והזדמנות להרחיב עוד קצת על נקודות מההרצאה.
יורם רוזנר הוא מנכ"ל 5ive – innovation & UX, חברה שמאחוריה מאות פרוייקטים בתחומי חווית משתמש וחדשנות מוצרית. עם מעל 20 שנות ניסיון, יורם הוא אחד מאנשי ה UX המנוסים בישראל ומאות מיליוני משתמשים ברחבי העולם נהנים מממשקים פרי תכנונו.
"בין קפלי המוח" המצגת המלאה
UXI Live 2014
UXI Live הוא כנס חוויית המשתמש המוביל בישראל. הכנס מביא את המידע העדכני ביותר בעולם ה- UX ומשלב כלים מעשיים לעבודה היום-יומית והשראה יוצאת-דופן. הכנס השנה התקיים זו הפעם ה 5. הוא מביא חוויית למידה מרתקת ונטוורקינג, יחד עם מאות משתתפים ומרצים מובילים, מהארץ ומהעולם.
ההקלטות של 4 ההרצאות עם הדירוג הגבוה ביותר מהכנס עלו לאוויר.
- חוויית משתמש ששווה לשלם עליה – ליאור קודנר (הארץ)
- UX בעולם האמיתי – ניר קוסובר (WIX)
- בזכות תענוגות קטנים – איך ליצור רגעים קטנים של אושר – עדוא שביט (Uniq UI)
- להיות ה UX של עצמך – אייל שחר (Wondermall)
כל המצגות נמצאות בשני הפוסטים שריכזנו עבורכם:
גט טקסי ו- אלקטל לוסנט חושפות את הקלפים
כשמוצר מגיע לעולם האמיתי וניצב מול לקוחות אמיתיים (ולא מול הצוות), תמיד קורים דברים מפתיעים. ההתמודדות של אנשי מקצוע כמונו מול האתגרים במפגש עם משתמשים "בשטח" היא מרתקת.
בדיוק בזה יעסוק ערב ההרצאות הקרוב שלנו, ב 11.8.2014
לפרטים נוספים הירשמו לאירוע בקבוצת ה Meetup שלנו. שם תוכלו להתעדכן באירועי הערב החינמיים שאנחנו מקיימים.
כשמצטטים חומר כל כך חשוב, כמו זה של כהנמן, כדאי לעשות בחינת עומק.
פרופ' כהנמן לא משווה בין האנליטית לאינטואיטיבית אלא בין האנליטית לרגשית. למי שמעורה בפרטים זהו הבדל עצום עם השלכות על היכולת ליישם את התובנות הללו.
כהנמן מדגיש במחקריו את צורת החשיבה הרגשית, ומבדיל אותה מהחשיבה האינטואיטיבית. כלומר, הוא טוען שלמעשה יש 3 ולא 2 – אנליטית (האיטית), הרגשית (המהירה), והאינטואיטיבית (במיקום לא מדויק בין שתיהן).
זו הסיבה שאנשים שפיתוח חשיבה אינטואיטיבית מצליחים לפעול גם מהר (כמו הרגשית) אבל לא "פראי" כמוה, וגם נכון (כמו המערכת המחושבת).
שלום יגאל. האמת שמהיכרות אישית עם החומר, אני יודע להגיד שההבדלים שאתה מחדד הם נכונים. עם זאת, כשמתייחסים אל המשתמשים בממשקים ואל מערכת קבלת ההחלטות שלהם, הדקויות מקבלות משקל קטן יותר. קיבוץ המערכת האינטואיטיבית והרגשית למערכת אחת היא לא לחלוטין מדוייקת כשמתייחסים להיבטים הפסיכולוגיים לעומקם, אבל מספיקה בהחלט כשמנסים להבדיל בין המערכות האלה למערכת האנליטית. כמו שיורם אומר בראיון, הפנייה למערכת שמתבססת על רגש ולא על אתגר אנליטי, היא מה שמקל על התהליך שהמשתמש עובר.
היי טל
תודה על התגובה.
אני חושב שיש כיום הבנה שמכירה בערך היישומי, ולא הפסיכולוגי, של הדקויות הללו.
כשמפתחים מערכות בחשיבה יישומית, כלומר כשרוצים לגרום למשתמש לעשות שימוש פרקטי במערכת (קניה באתר הסופרמרקט, או ביצוע משימה בבנק למשל), העיצוב מושפע מחשיבה אינטואיטיבית. כלומר שהמשתמש יבין מתוך אינטואיציה היכן למצוא מה שחיפש כדי לפעול.
אולם כשהמטרה היא חוויה (משחק) החשיבה תהיה סיפוק חוויה רגשית גם במחיר של מורכבות.
אני לא איש ux אלא מוצחה שינוי, אבל נראה לי שכמו בכל מקצוע גם המושג ״חוויית משתמש״ התפצל לתת נושאים.
בהצלחה לכם
שלום יגאל,
תודה על תגובתך. אני מעריך מאד התעמקות וביקורת. עם זאת, קריאה בספרו המצויין של כהנמן thinking fast and slow תראה כי הוא מגדיר שתי מערכות, אותן הוא מכנה system 1 ו- system 2, לא שלוש מערכות. system 1 מתאפיינת באוטומטיות, אינטואיטיביות, מהירות, ו- system 2 מתאפיינת בחשיבה אנליטית, איטיות, ומאמץ מנטלי.
באשר לאספקט הרגשי, אציין כי כהנמן מתייחס אליו בהמשך ספרו וגם במקומות אחרים (למשל במאמרו Maps of Bounded Rationality: Psychology for Behavioral Economics, 2003) וזאת בין היתר בהקשר של הטיות קוגניטיביות וכן cognitive ease כפי שגם תארתי בהרצאתי בכנס האמור, אך הוא קושר את האספקט הרגשי בעיקר להשפעות על system 1, שהיא כדבריו emotionally charged, ולא מייחס אותו למערכת נפרדת.
בתודה
יורם