בית  >  כתבות  > איך לשלב אבות-טיפוס בתהליך האפיון

איך לשלב אבות-טיפוס בתהליך האפיון

פרד ביצ'ר, 19/5/2010. תגובה אחת.

פורסם במקור תחת השם "Integrating Prototyping Into Your Design Process" על-ידי פרד ביצ'ר. התפרסם ב-Boxes and Arrows ב-22/9/2009. תרגום: ברק דנין.

אבות-טיפוס (prototypes) הם עניין חשוב בימים אלה, ולקוחות אפילו מבקשים שנספק להם כאלה. אבל יש איתם בעיה: אבות-טיפוס הם לא פתרון מושלם. אין דרך אחת נכונה להכין אותם.

יחד עם זאת, אב-טיפוס הוא כלי חשוב. כשמיצרים אב-טיפוס מוצלח, הוא יכול לענות על שאלות עיצוביות ולתקשר רעיונות עיצוביים. במאמר זה אני מדבר על הצירים לאורכם נע הפירוט (fidelity) של אב-טיפוס, ועל האופן שבו ניתן להשתמש בהם כדי לבחור את השיטה הנכונה ליצירת אב-טיפוס שיענה על השאלות החשובות שלכם.


cc by rcourtie

צירי הפירוט

לרמת הפירוט (fidelity) של אב-טיפוס יש את ההשפעה החזקה ביותר על האפקטיביות שלו. רמת הפירוט מתייחסת לעד כמה האב-טיפוס הוא מציאותי או אמיתי. כשאנחנו מדברים על אב-טיפוס ברמת פירוט גבוהה, אנחנו מתייחסים בדרך-כלל לאב-טיפוס שעבר עיצוב גראפי או תעשייתי. אבל התייחסות כזו מתעלמת ממה שהכי חשוב למעצבי חוויית משתמש – איך זה מרגיש לעבוד עם האב-טיפוס!

רמת פירוט באה לידי ביטוי על שני צירים.

לא רק שאפשר ליצור אב-טיפוס שנראה כמו מוצר אמיתי, אלא אפשר גם ליצור אב-טיפוס שעובד כמו מוצר אמיתי. אני קורא לשני היבטים אלה "פירוט חזותי" ו"פירוט פונקציונאלי". כשמשנים את מתודולוגיית יצירת האב-טיפוס לאורך שני הצירים האלה, ניתן להבטיח שהמאמצים ליצירת אב-טיפוס יישאו פרי. בואו נתבונן בכמה דוגמאות.

fidelity  איך לשלב אבות-טיפוס בתהליך האפיון

אב-טיפוס יכול להיות פשוט מאוד, כמו למשל סדרה של מסכים שלדיים (wireframes) המשורטטים ביד חופשית כדי לתאר רצף אחד במערכת. זו דוגמה טובה לאב-טיפוס עם פירוט חזותי נמוך. מסכים אלה מראים את ארגון הדף (layout) ופונקציונאליות, אבל לא מכילים שום עיצוב חזותי. קחו את אותם מסכים שלדיים, שלבו בהם עיצוב גראפי, ולאב-טיפוס הזה יהיה פירוט חזותי גבוה. חלקכם אולי חושבים שהם דומים, אבל כל אחד משני אבות-הטיפוס האלה יהיה אפקטיבי במצבים שונים.

סדרת השרטוטים שהוכנו ביד חופשית מהווים גם אב-טיפוס עם פירוט פונקציונאלי נמוך. מעבר בין מסכים שמשורטטים על נייר הוא שונה מאוד מעבודה עם המערכת האמיתית. אבל אם תהפכו את השרטוטים הללו למסכי HTML עם JavaScript ו-CSS, פתאום יהיה להם פירוט פונקציונאלי גבוה. עבודה עם אב-טיפוס אינטראקטיבי מאוד דומה לעבודה עם המערכת האמיתית. שוב, אבות-טיפוס עם פירוט נמוך הם אפקטיביים
במקומות שונים לגמרי מאשר אבות-טיפוס עם פירוט גבוה.

אחרי שביליתי את כל הזמן הזה בלספר על פירוט, אני רוצה לחלוק אתכם את אחד מהציטוטים החביבים עלי בקשר ליצירת אבות-טיפוס. ביל בקסטון אמר את זה בנאום שלו ב-Interaction08:

אין דבר כזה פירוט גבוה או נמוך, יש רק פירוט מתאים.

פירוט מתאים

"פירוט מתאים" מתייחס לרמת פירוט של אב-טיפוס שמאפשרת לך להשיג את המטרות שלשמן ייצרת את האב-טיפוס. על-ידי שינוי רמת הפירוט לאורך הצירים של עיצוב חזותי ופונקציונאלי, ניתן להפוך את האב-טיפוס לאפקטיבי יותר בהשגת חלק מהיעדים, ואפקטיבי פחות ביחס ליעדים אחרים.

פירוט חזותי נמוך עם פירוט פונקציונאלי נמוך

אבות-טיפוס עם פירוט נמוך מאוד הם שימושיים מאוד למעצבי חוויית משתמש (UX designers). למה? כי ניתן לייצר אותם בזריזות, לשנות אותם בלי השלכות נרחבות, והם עדיין מסייעים בהצגה של קונספט. אבות טיפוס עם פירוט חזותי ופונקציונאלי נמוך מסייעים לענות על שאלות מבניות חשובות. הנה כמה דוגמאות:

  • האם למערכת יש את כל היכולות הנדרשות כדי לתמוך ביעדי המשתמש?
  • האם תהליך העבודה (workflow) הגיוני במבט על?
  • איזו מהאפשרויות לחוויית משתמש היא הכי מוצלחת?
  • יצירת קונצנזוס עם לגבי קונספט חוויית המשתמש עם בעלי העניין, "האם לזה התכוונת?"

פירוט חזותי נמוך עם פירוט פונקציונאלי גבוה

זה סוג אבות-הטיפוס שאני מייצר בדרך-כלל בעסק שלי. אני מכין מסכים שלדיים (wireframes) אינטראקטיביים, מבוססי-HTML. הכול בשחור, לבן ואפור, אבל האינטראקציות דומות מאוד למה שהן יהיו במערכת הסופית. זה סוג האב-טיפוס האפקטיבי ביותר בהרבה מקרים:

  • הערכת השמישות של אפיון שהוגדר עבור מערכת חדשה.
  • בדיקה של אינטראקציות ספציפיות כהוכחת היתכנות (proof of concept).
  • אימות הכיוון של עיצוב חוויית המשתמש עם בעלי עניין בפרויקט.
  • וידוא של יישום הדרישות עם בעלי עניין בפרויקט.
  • תוספת תומכת למסמכים המודפסים שמשמשים את צוותי הפיתוח.
  • ביצוע של בדיקות מרחוק (remote testing).

בדיקות מרחוק הפכו להיות יותר ויותר חשובות בשנים האחרונות. ב-Evantage אנחנו מבצעים כ-75% מבדיקות המשתמשים שלנו מרחוק. היה קשה לנו למצוא נתונים טובים לגבי האפיונים שאנחנו עושים לאתרים מודרניים ועשירים באינטראקציה אילו היינו מוגבלים להצגת האפיונים הללו בעזרת אבות-טיפוס שנוצרו עם טכניקות שמאפשרות רמת פירוט נמוכה-עד-בינונית, כמו מסמכי PDF אינטראקטיביים או מצגות PowerPoint אינטראקטיביות.

אני רוצה להרחיב גם לגבי בדיקות הוכחת הִתכנות. הטכניקה הזו תומכת ביצירתיות ובחדשנות. אנחנו מייצרים אבות-טיפוס לאינטראקציות ספציפיות, מנותקות משאר התהליך ברמת פירוט פונקציונאלית גבוהה, ואז בודקים אותם עם משתמשים. בכך אנחנו יכולים להשיג נתונים מצויינים לגבי סיכויי ההצלחה של האינטראקציה הזו, לפני שאנחנו בונים יישום מסביב לה… זה מאפשר לי לבדוק את הרעיונות המטורפים שלי ולמצוא אם הם אכן מטורפים. אבל אם מתברר שהרעיונות מעולים, אני יכול לשחרר את האפיון עם בטחון גבוה, במקום לעשות את זה עם חריקת שיניים.

פירוט חזותי גבוה עם פירוט פונקציונאלי נמוך

במחשבה ראשונה, אבות-טיפוס כאלה לא נשמעים הגיוניים במיוחד. למה לטרוח לגרום למשהו להיראות יפה אם הוא לא עובד? ובכן, למראה של אובייקט יש יכולת השפעה אדירה על קלות השימוש בו. אב-טיפוס עם פירוט חזותי גבוה ופירוט פונקציונאלי נמוך מאפשרת לבדוק את זה עם משתמשים. אפשר להדפיס את המסכים ולבדוק אותם עם משתמשים, או לייצר image map [ב.ד.: טכניקה בקוד HTML שמאפשרת לייצר אינטראקציה באיזורים שונים של קובץ תמונה אחד גדול] על גבי הקובץ ולבצע מה שקוראים לו לפעמים בדיקת "slap and map" מתוך הדפדפן.

פירוט חזותי גבוה עם פירוט פונקציונאלי גבוה

אבות טיפוס עם פירוט חזותי ופונקציונאלי גבוה הם הרולס-רויס של אבות-הטיפוס. לוקח יותר זמן ומאמץ לייצר אותם מאשר אבות-טיפוס עם פירוט נמוך יותר, ובהתאם גם יותר מסובך לנהל אותם. רוב הזמן, העלות הנוספת לא משתלמת. אבל יש כמה מקרים בהם ההשקעה כדאית:

  • כשצריך להעריך את השמישות של אפיון חדש למערכת קיימת.
  • ביצוע בדיקות שמישות עם קהל שלא "מבין עניין" [ב.ד.: שלא מכיר את עולם האפיון ולא מתחבר למסכים שלדיים – wireframes].
  • תוספת למסמכים מודפסים עבור צוותי פיתוח מרוחקים (offshore).

אנחנו מבצעים בדיקות עם אבות-טיפוס כדי להשיג נתונים, נכון? בשני המקרים הראשונים שהזכרתי כאן, הפירוט החזותי הגבוה מקטין את הגורמים המבלבלים שאב-טיפוס שלדי (wireframe) יכול להכניס לתוצאות הבדיקה, ובכך לשמר את איכות הנתונים. במקרה השלישי, הפירוט החזותי הגבוה מסייע בצמצום אי-ההבנות בנוגע לאפיון והטעויות בפרשנות שלו. טעויות כאלה הן חלק בלתי-נפרד מעבודה עם צוותי פיתוח מרוחקות.

שילוב אבות-טיפוס בתהליך האפיון שלכם

מה שדיברתי עליו עד כה התמקד באספקטים הטקטיים, על איך לייצר אבות-טיפוס בצורה אפקטיבית כדי להשיג מטרות ספציפיות. מה שאני רוצה לדבר עליו עכשיו הוא ברמה האסטרטגית. איך אפשר לשלב יצירת אבות-טיפוס בצורה אפקטיבית בתהליך העיצוב?

ראשית כל, עשו את מה שהייתם עושים בקשר לכל שינוי ארגוני. התחילו בקטן. מיצאו פרויקט קטן, הביעו את הערך של אבות-טיפוס ואת הרצון שלכם שלכם להכין כאלה, ועשו את זה. הכי טוב יהיה להתחיל עם איזור עשיר באינטראקציה, מאחר ויצירת אבות-טיפוס הופכת לקריטית יותר ככל שהמערכת אינטראקטיבית יותר. כמובן שחשוב לוודא שאתם משתמשים באב-טיפוס ברמת הפירוט הראויה, חזותית ופונקציונאלית.

כשאתם מתקרבים לסיום הכנת האב-טיפוס, עִברו עליו ביחד עם בעלי העניין של הפרויקט. שאלו אותם אם האב-טיפוס קרוב למה שהם חשבו עליו. זה ירשים אותם בשתי רמות. ראשית, אנשים אוהבים להרגיש חשובים, ואתם מבקשים לשמוע מה דעתם. שנית, אנשים אוהבים דברים נוצצים שזזים. יהיה להם קשה לעמוד מול אפקט ה"מגניבוּת" של אב-טיפוס. כשבעלי העניין האלה יהיו מעורבים בפרויקטים בעתיד, סביר להניח שהם אפילו יבקשו שתיצרו אב-טיפוס כתוצאה מהחוויה הראשונה שלהם איתכם.

ברגע שתשיגו תמיכה ברעיון של אבות-טיפוס, תוכלו לשלב אותם בתהליך שלכם. אבל בדיוק כמו שדרכים שונות ליצירת אב-טיפוס עשויות להיות יותר אפקטיביות כדי לענות על שאלות מסויימות, הקשרים עסקיים שונים מזמינים דרכים שונות לשילוב אבות-טיפוס.

חברה בסביבת Agile המכירה בחשיבות של חוויית משתמש

חברה כזאת פועלת בקצת מהיר ובעבודה מחזורית (איטראטיבית), אבל כעובדי החברה, בניגוד ליועצים או לחברה חיצונית, יש לכם את ההזדמנות לקבל בעלות על חוויית המשתמש של מוצרי החברה. במצב זה יש כמה נקודות בתהליך העיצוב שבהן אבות-טיפוס יכולים להיות בעלי תועלת:

  • אבות-טיפוס עם פירוט חזותי ופונקציונאלי נמוך יכולים לסייע בבחירת קונספט חוויית משתמש מוצלח מבין כמה קונספטים שמפתחים בתחילת הפרויקט.
  • אבות-טיפוס עם פירוט פונקציונאלי גבוה יכולים לשמש כהוכחת הִתכנות ולסייע לפיתוח של הרעיונות האלה לאפיונים שמישים.

ניתן להגדיר עובד ספציפי שיקדיש את זמנו ליצירת אב-טיפוס נפרד שישתמש בקוד שניתן לעשות בו שימוש חוזר במערכת האמיתית כדי ליצור תהליך Agile יעיל.

חברה בסביבת Waterfall, חדשה בעולם חוויית המשתמש

ייתכן שלחברה כזאת עדיין לא מספיק נוח עם תהליכי אפיון וחוויית משתמש כדי שתתמוך בפיתוח של כמה קונספטים לחוויית משתמש. ייתכן שלא תהיה לך ברירה אלא להתחיל לפתח את המסכים השלדיים ואבות-הטיפוס כדי לענות על הצורך של הארגון בתיעוד ובתוצרים שניתן למדוד את ההתקדמות בהם. במקומות כאלה יש תלות גבוהה בָּאב-טיפוס כדי לתקשר ולאמת את כיוון האפיון עם בעלי עניין בפרויקט. בדיקות עם משתמשים הן בדרך-כלל לא משהו שניתן לבצע. הנה כמה דרכים בהן יצירת אב-טיפוס יכולה לעזור:

  • אבות טיפוס עם רמה גבוהה של פירוט פונקציונאלי יכולים לעזור לכם להעביר בצורה טובה את הרעיונות שלכם לבעלי עניין בפרויקט, ולקבל את המשוב שלהם על הכיוון שבחרתם.
  • אבות-הטיפוס הללו צריכים לשמש גם בבדיקות עם משתמשים, אם ניתן לבצע אותן.
  • עִברו עם המפתחים על אבות-הטיפוס האינטראקטיביים באותו זמן שאתם עוברים איתם על המסמכים המודפסים, בשלב של העברת האפיון לצוות הפיתוח.

חברת יעוץ

כאשר מאפיינים מערכת עבור לקוח חיצוני, הרבה מהקסם קורה מאחורי הקלעים. התוצאה היא תהליך שהוא בדרך-כלל לא מושפע מפוליטיקות פנים-ארגוניות. האתגר הוא להעביר ללקוח את החשיבות של תהליך שבו יוצרים את האב-טיפוס הסופי בכמה שלבים (תהליך איטראטיבי). ללקוח עשויה להיות הרגשה שהוא משלם על אותו הדבר פעמיים.

  • שרטטו שניים או שלושה מהקונספטים שלכם כאבות-טיפוס עם רמת פירוט נמוכה, חזותית ופונקציונאלית, ובידקו אותם כדי להחליט עם איזה מהם ללכת. בשלב זה הבדיקה יכולה להיות מאוד לא פורמאלית ולהתבצע עם כל מי שמסוגל לשים את עצמו בנעליו של המשתמש (למשל, מעצבי חוויית משתמש אחרים, אנשי שירות לקוחות או מנהלי מוצר שהיו משתמשים בעבר).
  • בנו אב-טיפוס אינטראקטיבי קטן שמדגים את האינטראקציות הקריטיות, ועִברו עליו עם בעלי-עניין כדי לאשר את הכיוון. לאחר מכן בדקו עם משתמשים.
  • תקנו את האב-טיפוס על-פי תוצאות הניסוי, הרחיבו אותו כדי לבדוק משימות מלאות יותר, ובדקו שוב.
  • עדכנו את האב-טיפוס והשתמשו בו כדי להשלים את התיעוד המודפס כשאתם מציגים את האפיון לצוות הפתוח.

בדיוק כמו עם כל כלי מחקר או עיצוב אחר מתחום חוויית המשתמש, ההקשר (context) משחק תפקיד קריטי בהחלטה עד כמה אב-טיפוס יהיה אפקטיבי עבורכם. אם תמלאו אחרי ההנחיות הפשוטות הללו ותיצרו אבות טיפוס עם רמת פירוט שתתאים להקשר שלכם, תשיגו את המטרות שלכם ותשפרו את האפיונים שלכם. בלי שימוש בכלי נשק.

כתבות בנושאים דומים



תגובות

תגובה אחת לכתבה

כתיבת תגובה

לא יוצג בשום מקום

לא חובה

רוצים שהתמונה שלכם תופיע עם התגובה? העלו אותה ל-Gravatar.

שלח