פורסם במקור ב uxmatters בנובמבר 2011
זמן קריאה ממוצע: 6 דקות.
הקשר בין לקוח למאפיין UX לא תמיד זורם באופן חלק כפי שהיינו רוצים, למרות המאמצים הרבים מצד כל המעורבים. בפוסט זה, אבחן חלק מן השאלות שיכולות לעלות במהלך פרויקט, איך צריך ולא צריך לענות עליהן. אני מקווה שהשאלות יעלו חיוך, ואולי אף יעזרו לכם להתמודד עם שיחת המעצב-לקוח המוזרה הבאה שתיקחו בה חלק.
שאלות שמאפייני UX שואלים את לקוחותיהם
קודם כל, בואו נבחן חלק מן השאלות המאתגרות שמאפייני UX שואלים לעתים קרובות – וחלק מן התשובות שהם עלולים לקבל.
מאפיין UX: האם יש לך רשימת דרישות עבור הפרויקט?
לקוח:
תשובה גרועה: בטח! הגענו למסקנה שכל זה נורא פשוט, אז אחד מהחברה הפיק סדרת עיצובים בפאוור פוינט. הם אחלה של עיצובים, בדיוק מה שאנחנו רוצים, אז את פשוט יכולה להכניס אותם כמו שהם לויזיו, אקסור, או איך שלא תקראי לזה.
תשובה טובה יותר: ובכן, יש לנו רעיון די ברור לגבי מה שאנחנו רוצים לעשות כעסק, אבל אנחנו חושבים שאנחנו לא מבינים את הלקוחות שלנו בצורה מספיק טובה, תוכלי לעזור לנו עם זה?
תשובה מעולה: בטח, הנה. (מעבירים רשימה של דרישות ברורות ואובייקטיביות שמראות על הבנה בנוגע לצרכי העסק וצרכי המשתמשים.) נעריך מאוד את דעתך אם את רואה שאנו מפספסים הזדמנויות.
מאפיין UX: מה אנחנו יודעים על המשתמשים שלנו?
לקוח:
תשובה גרועה: אנחנו בעסק כבר 20 שנה, וכך גם דייב, איש המכירות שלנו, אז אנחנו בהחלט יודעים עם מי אנחנו עובדים. בגדול הם כמונו. רק לא חכמים כמונו, הרי הם קונים את המוצרים שלנו, לא ככה?
תשובה טובה יותר: ובכן, יש לנו הבנה לא רעה לגבי זה, אבל לא היה מזיק לבדוק. תוכלו לעזור לנו עם מחשבות בנושא?
תשובה מעולה: בטח! אנו מראיינים ועורכים קבוצות מיקוד של לקוחותינו באופן קבוע, בנוסף לסקרים קבועים באתר. מה אתם רוצים לדעת?
מאפיין UX: הפקתי את הסט הראשון של המסכים השלדיים, ואשמח לקבל מכם משוב בנוגע לעיצוב בשלב המוקדם.
לקוח:
תשובה גרועה: תראה, זה לא שאני מנסה להעביר ביקורת על התפיסה העיצובית שלך, אבל זה לא אמור להיות יותר צבעוני? ואולי עדיף תמונות מאשר מסגרות עם איקסים בתוכם. היי, מה זה הקשקושים האלה? הזמנת את העבודה באינטרנט או משהו? לא בשביל זה אנחנו משלמים לך!
תשובה טובה יותר: אני מת על העיצוב המינימליסטי! והשפה המוזרה! אתה יכול לכתוב את זה גם בקלינגונית? קהל היעד של האתר הוא גיקים, והם ימותו על זה.
תשובה מעולה: אני אוהב את תכנון האתר, אבל מודאג שלא יהיה מספיק מקום לחומרי קידום מכירות שנצטרך לשים שם. תוכל לבדוק את זה?
מאפיין UX: נראה שאתם מוכרים לטווח רחב של אנשים. מי הוא קהל היעד המרכזי שלכם?
לקוח:
תשובה גרועה: כולם. האתר חייב למכור לכולם באופן שווה. אתה המאפיין, עשה שיקרה!
תשובה טובה יותר: אני לא בטוח. אני יכול לחפש ואולי למצוא לך מידע אם זה יעזור.
תשובה מעולה: יש לנו מספר לקוחות מפתח. צוות השיווק שלנו פיתח מספר פרופילים שנשמח להציג לך. אני יכול להסביר לך עליהם ולהדגיש למי אנחנו מוכרים הכי הרבה כרגע, ולמי אנחנו רוצים להתחיל למכור יותר.
שאלות שלקוחות שואלים מאפייני UX
כמובן שלא רק מאפייני UX שואלים שאלות קשות. כבר יצא לי להכיר כמה לקוחות ששאלו שאלות שמדגימות פחות הבנה בתפקידו של מאפיין UX ממה שהיינו רוצים לראות.
לקוח: הראיתי את העיצוב שלך לאשתי, והיא לא אוהבת את זה. אני חייב שתשנה הכל. תספיק את זה בזמן?
מאפיין UX:
תשובה גרועה: ברצינות? אשתך? אתה מוכר לה הרבה?
תשובה טובה יותר: אני חושב שיהיה שימושי לבדוק את העיצוב על לקוחות ולעדן את העיצוב על סמך המשוב שנקבל מהם.
תשובה מעולה: מעולה לקבל משוב מאשתך. אוכל לדבר אתה על מנת להבין את הקשיים שהיא נתקלה בהם? כך אוכל למקד את העבודה שלי באזורים שמשפיעים הכי הרבה על הרושם הראשוני.
לקוח: אתה הולך גם לכתוב את כל הקוד לפרויקט?
מאפיין UX:
תשובה גרועה: אתה צוחק עלי, נכון? אתה מעסיק אותי כמאפיין UX, ואתה רוצה שאכתוב לך קוד? בטח, אוכל לסדר משהו. אולי כדאי שנדבר על השכר שלי?
תשובה טובה יותר: אני מתנצל, אך זה לא תחום ההתמחות שלי.
תשובה מעולה: אני חושש שזאת עבודה למומחה בתחום, אך אם אתה מכיר מישהו שיוכל לכתוב את הקוד, אשמח לעבוד בשיתוף פעולה אתו על מנת לוודא שנייצר את המוצר שיעמוד בציפיות שלך.
לקוח: אני צריך שתוודא שנגיע לראש החיפוש של גוגל בכל פעם שמישהו מחפש אחד מ-1,000 המוצרים שלנו. עם זאת, אני לא רוצה לשלם עבור קידום מכירות.
מאפיין UX:
תשובה גרועה: בטח, אין בעיה. אני חושש שזאת עבודה יקרה ועלול לקחת זמן מה. אולי נדון בשכר שלי?
תשובה טובה יותר: אני חושש שזה לא אפשרי בהינתן טבעו של אלגוריתם החיפוש של גוגל.
תשובה מעולה: אני חושש שגוגל משתמש באלגוריתם חיפוש מורכב מאוד שנוצר על מנת למנוע זאת, אך אם נוכל להתמקד בכמה דרישות מפתח, אני חושב שאוכל לעזור לך.
לקוח: כבר עיצבתי וכתבתי את התוכנה. האם תוכל להיכנס בסוף הפרויקט ולתקן את ממשק המשתמש? זה לא אמור להיות מורכב מידי.
מאפיין UX:
תשובה גרועה: ברור, אין בעיה. אולי תרצה לשריין תקציב לשינויים שיקרו ברגע שאני אהפוך את האתר לגמרי. נראה לי שאנחנו צריכים לדון בשכר שלי.
תשובה טובה יותר: אם הקוד כבר כתוב, אני לא חושב שאוכל לעזור, אך אשמח לבחון את מה שעשית ולתת את דעתי.
תשובה מעולה: אשמח לראות את האתר ולתת הצעות. ברגע שנטפל בפרויקט, ארצה לדבר איתך בנוגע לדרך בה אוכל להיות יעיל יותר באמצעות כניסה מוקדמת יותר לתהליך יצירת הפרויקט שלך.
מה הדברים ששמעתם אתם מהלקוחות שלכם ומה היו התשובות שנתתם או שהייתם רוצים שיענו לכם?
חחח התשובות הגרועות של הלקוחות כלכך אופייניות ללקוחות ישראלים. 1 מתוך 3 לפחות