בית  >  כתבות  > איך הופכים להיות מעצבי חוויית משתמש?

איך הופכים להיות מעצבי חוויית משתמש?

ורד אדר, 1/3/2010. 18 תגובות.

עשר שנים שאני בתעשיה, מתוכן כשבע שנים בעולם חווית המשתמש (UX).

לפני כשבע שנים, כשהתחלתי לעסוק בעניין, לא היה מוסד לימודי בו אפשר היה ללמוד את התחום. גם היום לא קל למצוא מסלול לימודים מתאים, ואולי בגלל זה מעטים מאיתנו, אנשי חווית המשתמש, הגיעו לתחום דרך האקדמיה.

אז איך הגענו לכאן?

ראיינתי כמה מעמיתי למקצוע שהגיעו לעסוק בתחום חוויית המשתמש ממקצועות שונים: תכנות, עיצוב וכתיבה טכנית.


צילום: ברק דנין

הראיונות עסקו בשאלות הבאות:

  1. מהם נקודות המפגש בין מקצוע המקור שלך לעולם חווית המשתמש
  2. מהן נקודות הציון בדרך בין מקצוע המקור למעבר לעיסוק בחווית משתמש
  3. כיצד מקצוע המקור נותן לך יתרון בעולם חווית המשתמש?
  4. טיפים למי שמגיע מהמקצוע שלך ורוצה להכנס לתחום.

אני מזמינה אתכם, הקוראים, לקרוא ולהגיב- לספר לכולנו איך הגעתם אתם לעסוק בתחום,

או, אם אתם אנשים שמתעניינים בתחום ורוצים להכנס אליו- זו הדרך שלנו, אולי תמצאו בה טיפים להמשך.

שרון כפיר

בעבר מעצבת גרפית.

1. מהן נקודות הממשק בין עיצוב הגרפי לבין עולם חווית המשתמש?

עיצוב, בניגוד לאומנות, משיג את מטרתו ביכולת התקשורת שלו עם הקהל. בניגוד לעולם האמנות, לעיצוב יש מסר מסויים להעביר. אם זה בפרסומות, בפרוספקטים או בשלטי חוצות. ההצלחה בהעברת המסר ובהנעת הצופה לפעולה דומה במהותה לעיצוב חווית המשתמש.

2. האם ישנן נקודות ציון בדרך בין היותך מעצבת גרפית להיותך מעצבת חווית משתמש?

במהלך עבודתי כמעצבת גרפית , פעמים רבות מצאתי עצמי מעורבת בעיצוב חווית השימוש הכוללת. אם זה באמצעות גרפיקה- הדגשה צבעונית של נושאים שונים וביטוי ויזואלי של היררכיה בדף, ואם זה באמצעות התכנים- שינוי כותרות, קביעת מיקומים בדף ובניית טפסים למיניהם.

ככל שעבר הזמן מצאתי עצמי מתעניינת יותר ויותר באיפה ולמה למקם את הדברים, מאשר באיך להראותם בדף. מצאתי עצמי קוראת, הולכת להרצאות ומתערבת בעבודה בשלבים הקודמים לעיצוב של תהליך עיצוב האפליקציה.

3. כיצד עיסוקך הקודם נותן לך יתרון בעולם ה UX

בהמשך לשאלות הקודמות- עולם הUX עוסק בחוויות שימוש הנשענות באופן משמעותי על עיצוב תכנים ויזואלי. עולם החוויה הוא עשיר כשיש התאמה בין התנהגות האפליקציה ובין ציפיות המשתמשים, וזו אינה שלמה ללא שלמות ויזואלית. חווית שימוש עשויה להשתנות בסביבות ויזואליות שונות. כמעצבת גראפית הנגיעה שלי לשלמות הויזואלית תורמת לעיצוב חווית המשתמש.

4. האם יש בידך טיפים לאנשים שבאים מתחום עיסוקך הקודם ורוצים להגיע לעסוק בעולם ה UX ?

דבר ראשון- להתעניין. להרשם להרצאות שיש בתחום, ויש לא מעט, לקרוא באתרים ובלוגים שונים בתחום- אפשר למצוא באתר זה קישורים מעניינים לצורך העניין.

דבר שני- אומץ. להעיז להתערב בקבלת ההחלטות שקודמות לעיצוב, לתת את הדעת על התכנון של הדף ולא רק על האופן הויזואלי של ההצגה שלו.

רוזלינד אידלהייט

עובדת בחברת סופטוויר איי. ג'י. ישראל , כתבת טכנית.

1. מהן נקודות הממשק בין עולם הכתיבה הטכנית לעולם חווית המשתמש?

ככתבת טכנית, עסקתי ואני עדיין עוסקת בתיעוד של אופן השימוש במוצרי התוכנה עבור משתמשי הקצה. על מנת להסביר למשתמש איך להשתמש במוצר, אני חייבת להתנסות בכל תהליכי העבודה במוצר. וזה כולל את הבנת תהליכי העבודה, הגדרת מונחים, או ניסוח הודעות משתמש. כל אלו הם בעצם המרכיבים של אותו עולם חוויה.

2. האם ישנן נקודות ציון ראויות לאיזכור במעבר בין התחומים?

הכניסה שלי לתחום חווית המשתמש היתה בתהליך. לאורך הזמן בכל פעם שעבדתי על feature חדש, שאלתי הרבה שאלות שנגעו לחווית המשתמש וכתוצאה מהשאלות היו דברים שהשתנו בתוכנה. וכך באופן איטי שלב התחקיר והשאלות הקדים את שלב כתיבת הדוקומנטציה ובעצם נגע לשלב האיפיון. מתכנתים ומעצבים פנו אלי לסקירה של הfeature  במהלך כתיבתו, וכך בעצם התחלתי לקחת חלק פעיל גם בשלב העיצוב.

היום אני מעורבת כבר משלב האפיון והפיתוח ועד לשלבי הבדיקות, וזאת מעבר לכתיבת התיעוד.

3. כיצד עיסוקך הקודם ככתבת טכנית נותן לך יתרון בעולם ה UX

מאחר ואני כותבת עבור המשתמש, אני בעצם נציגת המשתמש מול אנשי הפיתוח. אני בעצם נמצאת ב"נעלי" המשתמש. וזה נותן לי זוית ראיה אחרת לגמרי מאשר יש למפתחים.

4. האם יש בידך טיפים לאנשים שבאים מתחום הכתיבה הטכנית ורוצים להגיע לעסוק בעולם ה UX ?

לאנשים שבאים מהתחום של כתיבה טכנית, אני ממליצה להגדיל ראש כאשר הם כותבים ומתעדים. לא לתעד על עיוור, בלי לשאול ובלי לערער. אם תהליכי העבודה לא ברורים או הגיוניים מספיק אז לפנות לגורמים המתאימים ולעשות משהו בנידון. אנשי הפיתוח יעריכו את דעתך וישמחו לשמוע הערות והארות ולך זה ייתן סיפוק רב.

ליאור שמחון

בעבר מפתח תוכנה.

1. מהן נקודות הממשק בין עולם התכנות לעולם חווית המשתמש?

בעבר, עבדתי כמתכנת בסטארט-אפ שעסק בתחום התיירות– במהלך קידוד המערכת נוכחתי לדעת כמה מרכיבים כמו שימושיות , ונוחות הניווט קריטיים לחווית המשתמש ולהצלחת המערכת. בנוסף לכך, כמו בהרבה מיקרים בעולם התוכנה, איפיינתי את ממשקי המשתמש בעצמי וכך נודעתי לתחום.

2. האם ישנן נקודות ציון בדרך בין היותך מתכנת להיותך מעצב חווית משתמשים?

היתה נקודה משמעותית אחת כשפגשתי מאפיינת ממשק ודרכה הכרתי את אתר איגוד השימושיות הישראלי (UPA) והגעתי לכנסים בתחום. מתוך הכרות איתה, והשתתפות בהרצאות החלטתי שזה התחום שבו אני רוצה לעסוק. התחלתי לקרוא ספרים ואתרים, וניסיתי בתוך מקום עבודתי להציע שינויים לקידום חווית המשתמש ולשינוי תהליכי העבודה בתוכנה (התערבות לא קלה כמתכנת). במקביל, התנסיתי באיפיון אתר לחבר. אחרי מס' חודשים הרגשתי בשל, עזבתי את מקום עבודתי והתחלתי לחפש עבודה בתחום.

3. כיצד עיסוקך הקודם נותן לך יתרון בעולם ה UX

מאחר ובאתי מעולם התכנות, צברתי הכרות עם מגבלות ואילוצים טכנולוגיים ועם עולם התוכנה. הכרות שעוזרת לתכנן ממשק עם סיכוי גבוה להתממשות as is, וכן הכרות עם מתכנתים וצורת החשיבה שלהם: מה חשוב להם לדעת ומה עוזר להם כדי להפיק את התוצאה הרצויה, ועם כלי העבודה של המפתחים שנותנים לי את היכולת לעבור על הקוד ולעזור גם בשלבי היישום.

4. האם יש לך טיפים לאנשים שבאים מתחום התכנות ורוצים להגיע לעסוק בתחום ה UX ?

טיפ מרכזי הוא לשנות את זווית ההסתכלות. להבין שהחשיבה של רוב המשתמשים שונה מאוד מזו של המפתחים, וכך גם תהליכי העבודה שלהם. להבין שטכנולוגיה היא אמצעי ולא מטרה ולכן לא כל מה שאפשר לתכנת צריך לתכנת. כדאי מאוד לצפות במשתמשים, לראיין אותם ולשמוע מגוון רחב של דעות.

והכי חשוב- לבוא עם תשוקה ורצון ללמוד ולשנות.

לסיום

ישנם עוד תחומים רבים שמהם מתגלגלים אנשים לעסוק בחווית משתמש. בינהם כמובן אנשי פסיכולוגיה קוגניטיבית, אנשי QA ועוד. אם אתם חלק מהם- נשמח לשמוע את הסיפור שלכם.

ולכל אלו שמחפשים את הדרך להכנס לתחום- בואו, תקראו, תשתתפו ותשתפו,

והעיקר- תהנו מהחוויה. בהצלחה.

כתבות בנושאים דומים



תגובות

18 תגובות לכתבה

כתיבת תגובה

לא יוצג בשום מקום

לא חובה

רוצים שהתמונה שלכם תופיע עם התגובה? העלו אותה ל-Gravatar.

שלח