יכול להיות שהדף שחיפשתם הועבר לשרת אחר, נמחק או לא היה קיים בכלל. כל פעם שאתם לוחצים על קישור שבור או טועים בהקלדת כתובת הדף שקיוויתם למצוא, תקבלו הודעת שגיאה מהשרת. כן, כן – 404 או "הדף לא נמצא". הבעיה היא שדפי השגיאה האלה לא ממש שימושיים. הרי רצינו למצוא מידע ולא תירוצים למה המידע לא זמין. וכמו בשיר הילדים המוכר – זה לא כל כך נעים לראות דף 404.
מה זה בכלל 404?
404 זהו קוד סטטוס סטנדרטי המגיע מהשרת אליו הדפדפן שולח בקשה. הקוד מסמן שיש תקשורת עם השרת אך הדף המבוקש לא נמצא. ישנם קודים נוספים שהשרת מחזיר לדפדפן, אך רוב הגולשים מכירים את 404 כיוון שבמידה והשרת אינו מוצא את הדף המבוקש, מוצג בדפדפן דף כמו זה למעלה שבו מצוין שארעה שגיאה מספר 404 והדף לא נמצא.
אז מה הבעיה? למה צריך דפי שגיאה מותאמים אישית?
כמו שאמרתי קודם, הדפים הסטנדרטיים לא תורמים שום דבר לגולש חוץ מאשר להודיע לו שהוא לא יכול לקבל את מה שחיפש. ומה עושה גולש שמקבל דף כזה? – סוגר את הדף או לוחץ Back. ואולי גם מקלל קצת. אף אחד לא אוהב שאומרים לו "אי אפשר".
החדשות הטובות הן שזה לא חייב להיות ככה. אפשר בהחלט להחליף את דף ברירת המחדל בדף משלכם, מותאם לעיצוב האתר שלכם וידידותי לגולש. העובדה שדף השגיאה נראה כחלק מהאתר שלכם, לבדה משפרת את המצב בצורה ניכרת. לא כולם יודעים בדיוק מה משמעות שגיאה 404 ועיצוב דף זה כחלק אינטגרלי מהאתר יכול לעזור למשתמש להבין את סוג הבעיה בה הוא נתקל.
בנוסף, בדף 404 מותאם אישית, יש לכם הזדמנות לפנות לגולש ולהסביר לו בשפה פשוטה שהדף המסוים שהוא חיפש לא קיים ולהציע לו תוכן אחר מהאתר או דרך אחרת למצוא את מה שחיפש.
מעצבים רבים יצרו דפי שגיאה מיוחדים וניצלו אותם כדי לבטא יצירתיות וזה מה שיצא:
מקור: css-tricks.com
מקור: creashit
כל אלה אמנם גרמו לנו לחייך אך הם לא בהכרח שימושיים במיוחד בהתגברות על הבעיה. גם אם הגולש הבין שהוא נשאר באותו האתר וצחק מדף ה 404 היצירתי, עדיין לא נתנו לו סיבה מספיק טובה בשביל להישאר באתר. כל פעם שגולש מקבל דף שגיאה באתר שלנו, זו הזדמנות להציע לו מידע רלוונטי שיגרום לו להישאר באתר. התאמה אישית של דף 404 כך שיכיל אפשרויות חלופיות לגולש תשפר את הציון של האתר במנועי חיפוש מכיוון שבמקרה כזה, הרובוט הסורק את האתר לא "יתקע" בדף 404 ללא מוצא, מה שיעלה את דירוג הדף והאתר כולו.
מה צריך כדי להפוך דף 404 למוצלח ושימושי?
- מסר ברור – ארעה שגיאה. למרות שחשוב לשמור על העיצוב הכללי של האתר ולסמן למשתמש שהוא לא עבר למקום חדש שלא ציפה לו, המשתמש צריך להיות מסוגל להבין מיד שהוא לא הגיע לדף שחיפש ואת האפשרויות האחרות העומדות בפניו. השתמשו בשפה פשוטה וברורה. לפעמים לא מספיק לכתוב 404 בגדול, יכול להיות שהמשתמש לא יודע מה זה אומר.
- אפשרויות חלופיות – כמו שאמרתי, כדי לגייס את המשתמש לצריכת תוכן אחר/נוסף באתר, רצוי להוסיף בדף השגיאה קישורים לחלקים חשובים באתר כמו דף ראשי או מפת אתר. הוספת תיבת חיפוש היא רעיון מצוין וניתן גם לשלב מידע מרשתות חברתיות, למשל, הודעות אחרונות מטוויטר. אבל אל תגזימו – באותה מידה שחוסר אפשרויות הוא לא טוב, לא כדאי גם להרעיף על המשתמש אינספור קישורים ואפשרויות אותם הוא לא חיפש מלכתחילה.
- תוכן מושך – לפעמים האינסטינקט הראשוני של אדם שרואה הודעת שגיאה הוא ללחוץ Back או לסגור את הדף מבלי אפילו לשים לב שיש בדף אפשרויות נוספות. לכן, כדאי להדגיש את התוכן החלופי שאתם מציעים בדף ה- 404 שלכם כדי שימשוך את תשומת הלב של המשתמש.
- אפשרות דיווח – אם הגולש הגיע אל דף השגיאה כתוצאה מלחיצה על קישור שבור, אתם בטח רוצים לדעת מהו הקישור השבור. אפשר להוסיף בדף, כתובת מייל של מנהל האתר או טופס יצירת קשר כדי לדווח על קישורים שבורים.
המנעו מלהעביר את הגולש באופן אוטומטי לדף אחר. יש אתרים שפשוט עושים REDIRECT (הפניה) לדף הבית, למשל, במקום להציג הודעת שגיאה. זה עלול להיות מאוד מבלבל. הגולש ימצא את עצמו בדף שלא קשור באופן ישיר למה שהוא חיפש. אמנם יוצגו לו אופציות אחרות, אך יש סיכוי גדול שהוא פשוט יסגור את הדף ברגע שיראה משהו שלא ציפה לקבל.
הנה כמה דפי שגיאה מוצלחים ומגניבים:
Sleep Treatment Center Chicago
* שימו לב למתג בצד הימני העליון – לחיצה עליו משנה את רקע האתר מיום ללילה והפוך…
רוצים עוד? יש אתר שלם שמרכז עמודי 404 מיוחדים לפי קטגוריות – 404 Lab
404 חכם לוורדפרס
אם האתר שלכם בנוי על מערכת וורדפרס, תוכלו להשתמש בתוסף Smart 404 for WordPress שיעזור לגולשים למצוא את המידע שחיפשו ולהציג להם אותו.
איך זה עובד? כאשר דף כלשהו אינו נמצא, התוסף יבצע חיפוש בשמות הפוסטים, התגים והקטגוריות בהסתמך על מילות מפתח המופיעות בכתובת ה-URL המקורית ויבצע הפניה לדף מתאים אחר. אם יימצאו מספר אפשרויות מתאימות, התוסף יציג לגולש מספר אופציות לבחירה.
ולסיכום, הנה עוד כמה דפי 404 יצירתיים:
מכירים עוד? שתפו!
לא מדוייק.
404 זה קוד ששמו "לא נמצא".
זה לא אומר שאין דף כזה – אין דפים בשרת. זה מונח שבא להסביר מה זה פלט שרת.
404 זה אומר שהמפתח שחיפשת דרך הURL לא קיים בברשימת המפתחות של השרת.
ברמת עקרונית – שרתים יכולים לעשות מה שבא להם.
אפשר לבקש את אותו URL ולקבל כל פעם תוצאה אחרת.
סתם, נחמד לדעת 🙂
הנה עוד שתי נקודות חשובות למחשבה לגבי דפי 404:
1. בענין תוכן ההודעה: אל תאשימו את המשתמש. זה נכון שיש אפשרות שהמשתמש העתיק לדפדפן כתובת לא מלאה מאיזה לינק, קיבל במייל לינק משובש, ניסה לכתוב משהו בעצמו בשורת הכתובת וטעה… אבל הנסיון מראה שרוב הפעמים האשמה היא בתוכן האתר שכלל לינק "מת" לדף לא קיים (או חמור מכך: האתר הציג לינק מת כתוצאת חיפוש שעשה המשתמש באלמנט חיפוש שנמצא בתוך האתר.. כלומר אקטיבית הוא הובל לשם), או שיש בעיה טכנית אחרת עם האתר. אז תרדו מהמשתמש. הוא לא אשם. הוא לא "הגיע למשהו שאינו קיים" או "חיפש משהו שלא נמצא". או "הפריע לכם בשרותים" (למען השם, איזה מסר גרוע….). האמת היא אחרת: האתר דפק את חויית הגלישה של המשתמש ומנע ממנו לעשות את מה שרצה. אז תתנצלו, ושזה יהיה עיקר המסר. (הדוגמא עם הפרח היא אולי היחידה בדוגמאות הנ"ל שמכירה שזה פאק של האתר). כנ"ל עם "Check your link" .. האם ההודעה הזו מתאימה למה שרוב המשתמשים עושים ? האם רוב המשתמשים יודעים מהו הלינק? איך לבדוק אותו ? ברוב הפעמים הם פשוט לחצו על משהו.
2. הנסיון להיות מבודח וחמוד הוא מבורך, אבל זה קצת כמו בפרסומות (האם הפרסומת נבחנת ביצירתיות או בהגדלת המכירות ? – כנראה שהתשובה אי שם באמצע). אז ככה גם עם הדפים ה"מ'גניבים האלה" שמראים כמה גבר גבר הוא הקרייאיטיב שלכם. האם זה בא על חשבון עזרה למשתמש ? האם האלמנטים של: בוא נמצא פתרון, בוא נעזור לך, בוא נראה מה קרה, נבלעים בתוך הקופי המתחכם העשיר והארוך לעייפה ?
תנסו פשוט להבין את ההרגשה של המשתמש באותו הרגע. האם זה הזמן להתבדח איתו ? ואם כן (והרבה פעמים זה כן), עד כמה ?
🙂
היי ירדן, זה מה שכתבתי "הדף לא נמצא" 🙂 בכל מקרה, תודה על הדיוק. אכן, טוב לדעת.
שגיא, תודה על התוספת. בהחלט נקודות חשובות.